Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Het belang van een goede steekproef
Math Candel Universiteit Maastricht. 1.Heldere en haalbare probleemstelling 2.Keuze van het design 3.Keuze van onderzoeks/analyse-eenheid 4.Operationalisatie.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
Vergelijkbaarheid historische studies
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Betrouwbaarheidsanalyse van stofbalansen Hella PomariusWaterschap Rivierenland Beleidsafdeling Water Team Wateradvies Carlijn BakDeltares 2 februari 2010.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
MIJN VERMOEIDHEID Enkele weken geleden sloeg bij mij de vermoeidheid hard toe. Eerst dacht ik dat het lag aan de luchtvervuiling, de temperatuurswisselingen.
MIJN VERMOEIDHEID Enkele weken geleden sloeg bij mij de vermoeidheid hard toe. Eerst dacht ik dat het lag aan de luchtvervuiling, de temperatuurswisselingen.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Twee-factor Variantie-analyse
Inferentie voor regressie
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Voorspellende analyse
Voorspellende analyse
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
6e HYDRA Workshop, 17 september 2003 Extreme waardenstatistiek van de wind in Nederland: vergelijkend warenonderzoek? Ilja Smits, KNMI.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Workshop Kijk op Talent! Bert Goos Online Talent Manager.
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Betrouwbaarheid.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari ASSUMPTIES (1)
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Regressieanalyse Naomi Kamoen.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Een prachtige kans voor uw kinderen
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Onderzoeksvaardigheden 3
OUTSOURCING HOSTING & TECHNISCH BEHEER SESSION November 2015.
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Nut en noodzaak van het ruismodel  NHV Tijdreeksanalyse discussiemiddag  Koen van der Hauw  1 oktober 2015 Enkele praktische ervaringen.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart.
Prognostische waarde van MRI bij patiënten met discushernia J Neurosurg Spine Feb 12:1-8. [Epub ahead of print] Abdelilah el Barzouhi*, Annemieke.
Depressie op oudere leeftijd en het risico op multimorbiditeit en polyfarmacie Peter Verhaak Floor Holvast, Bernard A. van Hattem, Judith Sinnige, François.
Het 7-stappenplan.
Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009

Twee mogelijke redenen lage ICC Model (mis)specificatie (J. Berkhof, Specification methods for the multilevel model, 2000, DSWO press) Non-random error © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Model specificatie Multilevel, regressie en assumpties Er is één afhankelijke Y (b.v. rapportcijfer voor een hulpverlener) waarvan de variantie verklaard moet worden Onafhankelijk/verklarende variabelen Xi en Xj ┴ (ongecorreleerd) Geen meetfouten Xi en Xj => Dus ook geen gecorreleerde errors Xi en Xj Ers = 0 © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Model specificatie Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Assumpties 2 – 4 geschonden: In de verklarende variabelen x1 - xn Model specificatie Assumpties 2 – 4 geschonden: In de verklarende variabelen x1 - xn © ARGO –maart 2009

Assumptie 5 geschonden: Model specificatie Assumptie 5 geschonden: multilevel probleem of ontbrekende verklarende variabelen? © ARGO –maart 2009

geschonden assumpties: Model specificatie geschonden assumpties: meerdere multilevels © ARGO –maart 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Random: verwachte waarde 0 (vermoeidheid, gebrek concentratie) meetfouten Meetfouten Random: verwachte waarde 0 (vermoeidheid, gebrek concentratie) Systematisch: verwachte waarde <> 0 (kenmerk respondent van invloed op de keuze van antwoordcategorie; vgl probleem IQ tests ’80 jaren USA caucasian versus rest) © ARGO –april 2009

(culturele) meetfouten Voorbeeld totale score: ‘Geef hieronder uw totale oordeel over de zorg die u van X kreeg, waarbij 0 de slechtst mogelijke en 10 de best mogelijke zorg weergeeft' Heb ik een frame of reference voor dit type vraag? Amerika ja Nederland niet Is het frame of reference uniform? Geldt voor iedereen: je krijgt een 1 voor de moeite. Wat is de consequentie van toepassing van niet-uniforme frame of reference? © ARGO –april 2009

meetfouten Culturele meetfouten © ARGO –april 2009

meetfouten Culturele meetfouten Deze meetfouten zijn niet random verdeeld, maar bijvoorbeeld geografisch of leetijdsgerelateerd. Instelling geografische verankerd, dus culturele invloed via instelling: effecten niet uiteen te rafelen. (vgl. case mix adjustment) In Groningen “niet slecht”, maar in Amsterdam “kan beter” © ARGO –april 2009

meetfouten Culturele meetfouten © ARGO –april 2009