Marketingplanning en strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Advertisements

Menselijk kapitaal van uw onderneming
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Communicatie Strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het maken van een PR/Marketingplan
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Inleiding in de Marketing
strategie als een proces
2. Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Beleidsvoering naar groei
De kern Marketingstrategische beleidsvorming Core Competence
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Doelen Soorten vormgeving.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
College 2 Marketingomgeving
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
'Als er te veel plannen zijn, is er een plan tekort.' Publius Syrus
Levenscyclus ondernemer/onderneming
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Preventieve Organisatie Diagnose s.v. Helios
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Strategische Businesspartner
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Rapportering en monitoring
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Internationale handel
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Marketingplanning en strategie Hoofdstuk 2 MK01 Hoorcollege week 3

Theorie hoofdstuk 2 Marketingplanning SWOT-analyse Strategieontwikkeling: Boston Matrix GE-matrix Ansoff-model MK01 Hoorcollege week 3

Marketingplanning Analyse Planning Uitvoering Controle MK01 Hoorcollege week 3

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

SWOT-analyse Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix Sterke punten Zwakke punten Externe analyse Kansen Bedreigingen Confrontatiematrix MK01 Hoorcollege week 3

SWOT-analyse MK01 Hoorcollege week 3

Figuur 2.10 De Boston-matrix Groei van de markt Stars Question marks A Hoog 10% C B Laag Cash cows Dogs Relatief marktaandeel 10x 4x 2x 1,5x 1x 0,5x 0,3x 0,2x 0,1x Hoog Laag MK01 HEO-CE1 Figuur 2.10 De Boston-matrix 1

Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven) Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1

Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie) Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1

GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

GE - matrix Cirkels (PMC´s) PMC is product/markt combinatie grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1

Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten marktpenetratie marktontwikkeling productontwikkeling diversificatie MK01 HEO-CE1

Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar) zeer gedetailleerd inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) minder detail nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1