Marketingplanning en strategie Hoofdstuk 2 MK01 Hoorcollege week 3
Theorie hoofdstuk 2 Marketingplanning SWOT-analyse Strategieontwikkeling: Boston Matrix GE-matrix Ansoff-model MK01 Hoorcollege week 3
Marketingplanning Analyse Planning Uitvoering Controle MK01 Hoorcollege week 3
Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1
SWOT-analyse Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix Sterke punten Zwakke punten Externe analyse Kansen Bedreigingen Confrontatiematrix MK01 Hoorcollege week 3
SWOT-analyse MK01 Hoorcollege week 3
Figuur 2.10 De Boston-matrix Groei van de markt Stars Question marks A Hoog 10% C B Laag Cash cows Dogs Relatief marktaandeel 10x 4x 2x 1,5x 1x 0,5x 0,3x 0,2x 0,1x Hoog Laag MK01 HEO-CE1 Figuur 2.10 De Boston-matrix 1
Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven) Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1
Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie) Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1
GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag
GE - matrix Cirkels (PMC´s) PMC is product/markt combinatie grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1
Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten marktpenetratie marktontwikkeling productontwikkeling diversificatie MK01 HEO-CE1
Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar) zeer gedetailleerd inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) minder detail nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1