1 Hoofdstuk 11: Strings en karakters. 2 11.1 Inleiding In dit hoofdstuk bespreken we de mogelijkheden van de klassen : String StringBuffer Character StringTokenizer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.

NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Gelinkte lijsten Finite State.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Klasse Stringbuffer Wanneer een String object gecreëerd wordt, kan de inhoud ervan nooit meer veranderen Stringbuffer wordt gebruikt voor zogenaamde.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month

Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Computervaardigheden en Programmatie Universiteit AntwerpenObjecten 4.1 Computervaardigheden en Programmatie 1rste BAC Toegepaste Biologische Wetenschappen.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Algoritmiek Strings & Stringmanipulaties; Controle Structuren; Floating-point notation. Hoorcollege 4 - Ma. 25 sept L.M. Bosveld-de Smet.
DB&SQL8- 1 VBA Visual Basics for Applications: eigen Office versie vanaf Office2000 gelijk voor alle applicaties Programmeren onder meer nodig voor Het.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
Klasse StringBuffer Nadat een String object gecreëerd is, kan de inhoud ervan nooit meer veranderen StringBuffer wordt gebruikt voor zogenaamde.
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 3 - onderwerpen Het.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag GUI  command line redirection.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Waar gaat het nou toch om?!
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Hoofdstuk 6 – Objectgeoriënteerd Programmeren: Overerving
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 11: Strings en karakters

Inleiding In dit hoofdstuk bespreken we de mogelijkheden van de klassen : String StringBuffer Character StringTokenizer Deze klassen vormen de basis voor string- en karakterbewerking in Java.

Fundamenten van karakters en Strings Een karakter wordt intern opgeslagen door zijn overeenkomstige Unicode (zie appendix B). Deze Unicode is een integerwaarde. Voorbeeld : char kar=‘z’; Intern : kar 122

Fundamenten van karakters en Strings (vervolg) Een string is een reeks van karakters die als één geheel wordt beschouwd. Kan bestaan uit letters, getallen en andere speciale karakters (+, -,*,…). Een string is een object van de klasse String. Voorbeeld : String z=“Eddy Wally”; Intern : z Eddy Wally

Klasse String String-constructoren De klasse String voorziet negen constructors om String-objecten te initialiseren (zie Fig.11.1).

6 1 // Fig. 11.1: StringConstructors.java 2 // Dit programma demonstreert String klasse constructoren. 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.*; 6 7 public class StringConstructors 8 { 9 // test String constructoren 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 char charArray[] = { 'b', 'i', 'r', 't', 'h', ' ', 13 'd', 'a', 'y' }; 14 byte byteArray[] = { ( byte ) 'n', ( byte ) 'e', 15 ( byte ) 'w', ( byte ) ' ', ( byte ) 'y', 16 ( byte ) 'e', ( byte ) 'a', ( byte ) 'r' }; StringBuffer buffer; 19 String s, s1, s2, s3, s4, s5, s6, s7, output; s = new String( "hello" ); 22 buffer = new StringBuffer( "Welcome to Java Programming!" ); 23 Een StringBuffer is string met een dynamische grootte en wijzigbaar

7 24 // gebruik String constructors 25 s1 = new String(); 26 s2 = new String( s ); 27 s3 = new String( charArray ); 28 s4 = new String( charArray, 6, 3 ); 29 s5 = new String( byteArray, 4, 4 ); 30 s6 = new String( byteArray ); 31 s7 = new String( buffer ); // voeg Strings toe aan output 34 output = "s1 = " + s1 + "\ns2 = " + s2 + "\ns3 = " + s "\ns4 = " + s4 + "\ns5 = " + s5 + "\ns6 = " + s "\ns7 = " + s7; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 39 "Demonstrating String Class Constructors", 40 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 43 } } // einde klasse StringConstructors

String-constructoren (vervolg) s1 = new String(); =>lege string s1 s2 = new String(s); => s2 s hello

String-constructoren (vervolg) s4 = new String(charArray,6,3); s4 charArray day b | i | r | t | h | | d| a| y offset =start aantal

String-methodes methode “length()” : geeft het aantal karakters van een String weer Voorbeeld : s1.length() NIET s1.length (zoals bij arrays) Eerste karakter in een String begint bij positie 0! h a m b u r g e r

String-methodes methode “charAt(pos)” : geeft het karakter op de positie pos terug methode “getChars(start,laatste,naar,vanafpos)” : kopieert de karakters van een bepaalde String vanaf positie start t.e.m. laatste-1, in de array naar vanaf index vanafpos

12 1 // Fig. 11.2: StringMiscellaneous.java 2 // Dit programma demonstreert de length, charAt en getChars 3 // methodes van de String klasse. 4 import javax.swing.*; 5 6 public class StringMiscellaneous 7 { 8 public static void main( String args[] ) 9 { 10 String s1= "hello there“; 11 char charArray[]= new char[ 5 ];; String output = "s1: " + s1; // test length methode 16 output += "\nLength of s1: " + s1.length(); Bepaal aantal karakters in String s1

13 18 // loop door karakters in s1 en toon ze in omgekeerde volgorde 19 output += "\nThe string reversed is: "; for ( int count = s1.length() - 1; count >= 0; count-- ) 22 output += s1.charAt( count ) + " "; // kopieer karakters van string naar charArray 25 s1.getChars( 0, 5, charArray, 0 ); 26 output += "\nThe character array is: "; for ( int count = 0; count < charArray.length; count++ ) 29 output += charArray[ count ]; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 32 “String class character manipulation methods", 33 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 36 } } // einde klasse StringMiscellaneous

Strings vergelijken Java voorziet een aantal methodes om String-objecten met elkaar te vergelijken. Wanneer de computer twee strings met elkaar vergelijkt, dan worden eigenlijk de interne numerieke codes van alle karakters in de strings met elkaar vergeleken. String s1 is groter dan String s2 => s1 komt alfabetisch na s2

15 1 // Fig. 11.3: StringCompare.java 2 // String methodes equals,equalsIgnoreCase, compareTo, en regionMatches 3 import javax.swing.JOptionPane; 4 5 public class StringCompare 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 String s1 = new String( "hello" ); 10 String s2 = "good bye"; 11 String s3 = "Happy Birthday"; 12 String s4 = "happy birthday"; output = "s1 = " + s1 + "\ns2 = " + s "\ns3 = " + s3 + "\ns4 = " + s4 + "\n\n"; // test voor gelijkheid 18 if ( s1.equals( "hello" ) ) 19 output += "s1 equals \"hello\"\n"; 20 else 21 output += "s1 does not equal \"hello\"\n"; 22 Methode equals test twee objecten op gelijkheid gebruikmakend van lexicographical comparison

16 23 // test voor gelijkheid met == 24 if ( s1 == "hello" ) 25 output += "s1 equals \"hello\"\n"; 26 else 27 output += "s1 does not equal \"hello\"\n"; // test voor gelijkheid (ignore case) 30 if ( s3.equalsIgnoreCase( s4 ) ) 31 output += "s3 equals s4\n"; 32 else 33 output += "s3 does not equal s4\n"; // test compareTo 36 output +="\ns1.compareTo( s2 ) is " + s1.compareTo( s2 ) + 37 "\ns2.compareTo( s1 ) is " + s2.compareTo( s1 ) + 38 "\ns1.compareTo( s1 ) is " + s1.compareTo( s1 ) + 39 "\ns3.compareTo( s4 ) is " + s3.compareTo( s4 ) + 40 "\ns4.compareTo( s3 ) is " + s4.compareTo( s3 ) +"\n\n"; // test regionMatches (hoofdletter-gevoelig) 43 if ( s3.regionMatches( 0, s4, 0, 5 ) ) 44 output += "First 5 characters of s3 and s4 match\n"; 45 else 46 output +="First 5 characters of s3 and s4 do not match\n"; Test twee objecten op gelijkheid, maar negeert hoofd- of kleine letters in String Methode compareTo vergelijkt String objecten Methode regionMatches vergelijkt delen van twee String objecten op gelijkheid Gelijkheidsoperator ( == ) test of beide referenties naar hetzelfde object in het geheugen refereren

17 48 // test regionMatches (ignore case) 49 if ( s3.regionMatches( true, 0, s4, 0, 5 ) ) 50 output += "First 5 characters of s3 and s4 match"; 51 else 52 output +="First 5 characters of s3 and s4 do not match"; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 55 "String comparisons",JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 58 } } // einde klasse StringCompare

Strings vergelijken (vervolg) equals() : test of twee objecten identiek zijn (methode overgeërfd van de klasse Object) => Geeft true of false terug, naargelang alle karakters uit de String-objecten gelijk zijn of niet (Het zijn de Unicode-waarden die worden vergeleken).

Strings vergelijken (vervolg) operator == : test of twee referentie- variabelen naar hetzelfde object in het geheugen wijzen. => Het zijn de adressen in de referentie- variabelen naar de Strings die vergeleken worden, niet de inhoud van de Strings! Voorbeeld : s1=“hello”; s1==“hello”? s1=new String(“hello”);

Strings vergelijken (vervolg) equalsIgnoreCase() : test of twee String- objecten identiek zijn, maar houdt geen rekening met hoofd- en kleine letters => Geeft true of false terug compareTo() => Geeft 0 terug als de Strings dezelfde zijn of een negatief/positief getal terug als ze verschillend zijn

Strings vergelijken (vervolg) regionMatches() : vergelijkt delen van twee String-objecten Voorbeeld : s1.regionMatches(0, s4, 0, 5) => vergelijk de vijf eerste karakters uit s1 met die van s4 0=start in s1 0=start in s4 5= aantal karakters => Geeft true of false terug

22 1 // Fig. 11.4: StringStartEnd.java 2 // Stringmethodes startsWith en endsWith. 3 import javax.swing.*; 4 5 public class StringStartEnd 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 String strings[] = {"started", "starting", "ended", "ending" }; 10 String output = ""; // test methode startsWith 13 for ( int count = 0; count < strings.length; count++ ) if ( strings[ count ].startsWith( "st" ) ) 16 output += "\"" + strings[ count ]+"\"starts with \"st\"\n"; output += "\n"; 19 Methode startsWith bepaalt of de String begint met bepaalde karakters

23 20 // test methode startsWith beginnend op positie 21 // 2 van de string 22 for ( int count = 0; count < strings.length; count++ ) if ( strings[ count ].startsWith( "art", 2 ) ) 25 output+= "\"" + strings[ count ] + 26 "\" starts with \"art\" at position 2\n"; output += "\n"; // test methode endsWith 31 for ( int count = 0; count < strings.length; count++ ) if ( strings[ count ].endsWith( "ed" ) ) 34 output += "\"" + strings[ count ] + "\" ends with \"ed\"\n"; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 37 "String Class Comparisons",JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 40 } } // einde klasse StringStartEnd Methode endsWith bepaalt of String eindigt met bepaalde karakters

Strings vergelijken (vervolg) startsWith(string) => Geeft true of false terug, al naargelang het String-object begint met string. endsWith(string) => Geeft true of false terug, al naargelang het String-object eindigt met string.

Localiseren van Karakters en Substrings in Strings Methode indexOf: zoekt het eerste voorkomen van een karakter in een String. Voorbeeld : letters.indexOf(‘c’) => geeft de index van het karakter c in de String letters weer, of => geeft -1 terug, als het karakter niet in de String voorkomt Voorbeeld : letters.indexOf(‘c’,7) : idem, maar nu wordt pas gestart vanaf index 7 in letters

Localiseren van Karakters en Substrings in Strings (verv.) Methode indexOf: kan ook gebruikt worden om een substring in een String te zoeken. Methode lastIndexOf : idem indexOf, alleen wordt nu het laatste voorkomen van een karakter weergegeven. (Zoekt van achter naar voor in de String)

27 1 // Fig. 11.5: StringIndexMethods.java 2 // String zoekmethodes indexOf en lastIndexOf. 3 import javax.swing.*; 4 5 public class StringIndexMethods 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 String letters = "abcdefghijklmabcdefghijklm"; // test indexOf om een karakter in een string te localiseren 12 String output = "'c' is located at index " + letters.indexOf( 'c' ); output += "\n'a' is located at index " + letters.indexOf( 'a', 1 ); output += "\n'$' is located at index " + letters.indexOf( '$' ); // test lastIndexOf om een karakter in een string te vinden 19 output += "\n\nLast 'c' is located at index " + 20 letters.lastIndexOf( 'c' ); output += "\nLast 'a' is located at index " + 23 letters.lastIndexOf( 'a', 25 ); 24 Methode indexOf vindt eerste voorkomen van karakter in String Methode lastIndexOf vindt laatste voorkomen van karakter in String

28 25 output += "\nLast '$' is located at index " + 26 letters.lastIndexOf( '$' ); // test indexOf om een substring in een string te zoeken 29 output += "\n\n\"def\" is located at index " + 30 letters.indexOf( "def" ); output += "\n\"def\" is located at index " + 33 letters.indexOf( "def", 7 ); output += "\n\"hello\" is located at index " + 36 letters.indexOf( "hello" ); // test lastIndexOf om een substring in een string te vinden 39 output += "\n\nLast \"def\" is located at index " + 40 letters.lastIndexOf( "def" ); output += "\nLast \"def\" is located at index " + 43 letters.lastIndexOf( "def", 25 ); output += "\nLast \"hello\" is located at index " + 46 letters.lastIndexOf( "hello" ); JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 49 "String searching methods", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 52 } } // einde klasse StringIndexMethods Methodes indexOf en lastIndexOf kunnen ook voorkomens van substrings vinden

29

Substrings uit Strings halen Methode substring => maakt uit een bestaande String een nieuwe String. Voorbeeld : letters.substring(20) => geeft een nieuwe String weer, die een substring is van letters, beginnend vanaf index 20. Voorbeeld : letters.substring(start,last) : geeft substring uit letters terug, kopie van karakters van index start t.e.m. index last-1

31 1 // Fig. 11.6: SubString.java 2 // String klasse substring methodes. 3 import javax.swing.*; 4 5 public class SubString 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 String letters = "abcdefghijklmabcdefghijklm"; // test substring methodes 12 String output = "Substring from index 20 to end is " + 13 "\"" + letters.substring( 20 ) + "\"\n"; output += "Substring from index 0 up to 6 is " + 16 "\"" + letters.substring( 0, 6 ) + "\""; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 19 "String Substring Methods", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 22 } } // einde klasse SubString Beginnend op index 20, haal karakters uit String letters Haal karakters van index 0 tot 6 uit String letters

Concateneren van Strings Methode concat => geeft een nieuwe String terug, die een concatenatie is van twee Strings. Voorbeeld : s1.concat(s2) => geeft een nieuwe String weer, die een samenvoeging is van s1 en s2. s1 en s2 worden niet gewijzigd bij deze operatie!

33 1 // Fig. 11.7: StringConcatenation.java 2 // String concat methode. 3 import javax.swing.*; 4 5 public class StringConcatenation 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 String s1 = new String( "Happy " ), 10 s2 = new String( "Birthday" ); String output = "s1 = " + s1 + "\ns2 = " + s2; output += "\n\nResult of s1.concat( s2 ) = " + s1.concat( s2 ); 15 output += "\ns1 after concatenation = " + s1; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 18 "String method concat", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 21 } } // einde klasse StringConcatenation Concateneer String s2 en String s1

Verscheidene String- methodes Methode replace => geeft een nieuwe String terug, die een kopie is van de originele, maar waarin een bepaald karakter vervangen is door een ander. Methode toUpperCase => geeft een nieuwe String terug, die een kopie is van de originele, maar waarin alle karakters nu in hoofdletters staan.

Verscheidene String- methodes (vervolg) Methode toLowerCase => geeft een nieuwe String terug, die een kopie is van de originele, maar waarin alle karakters nu in kleine letters staan. Methode trim => geeft een nieuwe String terug, die een kopie is van de originele, maar waarin alle spaties vooraan en achteraan zijn verwijderd.

Verscheidene String- methodes (vervolg) Methode toCharArray => kopieert alle karakters uit een String naar een array bestaande uit chars. Voorbeelden : zie fig

37 1 // Fig. 11.8: StringMiscellaneous2.java 2 // String methodes replace, toLowerCase, toUpperCase, trim en toCharArray 3 import javax.swing.*; 4 5 public class StringMiscellaneous2 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 String s1 = new String( "hello" ), 10 s2 = new String( "GOOD BYE" ), 11 s3 = new String( " spaces " ); String output = "s1 = " + s1 + "\ns2 = " + s2 + "\ns3 = " + s3; // test methode replace 16 output += "\n\nReplace 'l' with 'L' in s1: " + 17 s1.replace( 'l', 'L' ); // test toLowerCase en toUpperCase 20 output += "\n\ns1.toUpperCase() = " + s1.toUpperCase() + 21 "\ns2.toLowerCase() = " + s2.toLowerCase(); // test trim methode 24 output += "\n\ns3 after trim = \"" + s3.trim() + "\""; 25 Gebruik methode toUpperCase om een kopie van s1 terug te geven waarin elk karakter een hoofdletter is Gebruik methode trim om een kopie van s3 terug te geven waarin elke spatie is verwijderd Gebruik methode toLowerCase om een kopie van s2 terug te geven waarin elk karakter een kleine letter is Gebruik methode replace om een kopie van s1 terug te geven, waarin elke ‘ l ’ vervangen is door ‘ L ’

38 26 // test toCharArray methode 27 char charArray[] = s1.toCharArray(); 28 output += "\n\ns1 as a character array = "; for ( int count = 0; count < charArray.length; ++count ) 31 output += charArray[ count ]; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 34 “Additional String methods", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 37 } } // einde klasse StringMiscellaneous2 Gebruik methode toCharArray om karakter array bestaande uit de karakters van s1 terug te geven

String-methode valueOf De klasse String voorziet een aantal static klasse-methodes, die argumenten van verschillende types kunnen converteren naar Strings. Methode valueOf => geeft een nieuwe String terug, die de String-representatie voorstelt van een primitief datatype of ander object.

40 1 // Fig. 11.9: StringValueOf.java 2 // String valueOf methodes. 3 import javax.swing.*; 4 5 public class StringValueOf 6 { 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 char charArray[] = { 'a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f' }; 10 boolean booleanValue = true; 11 char characterValue = 'Z'; 12 int integerValue = 7; 13 long longValue = ; 14 float floatValue = 2.5f; 15 double doubleValue = ; 16 Object objectRef = "hello"; // toekenning aan Object referentie String output = "char array = " + String.valueOf( charArray ) + 19 "\npart of char array = " + String.valueOf( charArray, 3, 3 ) + 20 "\nboolean = " + String.valueOf( booleanValue ) + 21 "\nchar = " + String.valueOf( characterValue ) + 22 "\nint = " + String.valueOf( integerValue ) + 23 "\nlong = " + String.valueOf( longValue ) + 24 "\nfloat = " + String.valueOf( floatValue ) + 25 "\ndouble = " + String.valueOf( doubleValue ) + 26 "\nObject = " + String.valueOf( objectRef ); JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 29 "String valueOf methods", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); 31 System.exit( 0 ); 32 } 33 } // einde klasse StringValueOf static methode valueOf van klasse String geeft String -voorstelling van verschillende types terug

41

42 Oefeningen Vind het middenste karakter van de string “hottentottententoonstelling”. Gegeven zijn een voornaam en een achternaam. Druk de initialen van deze naam af. Ga na of een willekeurig woord een palindroom is.