JAVA1 Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Advertisements

NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Hoofdstuk 8: Recursie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.

Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Inleiding Informatica
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Numerieke Natuurkunde
1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Chris Pollentier 18 / 12 / 2002 De LOGO taalwereld.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.
Centrummaten en Boxplot
Variabelen en berekeningen
Hoofdstuk 6 – Objectgeoriënteerd Programmeren: Overerving
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Methoden
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

JAVA1 Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties

JAVA2 2.1 Inleiding In dit hoofdstuk Voorbeelden om enkele kenmerken van Java te illustreren Twee programma vormen : applicaties en applets

JAVA3 2.2Eerste Java-programma: Een zin afdrukken Welcome to Java Programming! Gewenste programma uitvoer :

JAVA4 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 6 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); } // einde methode main } // einde klasse Welcome1

JAVA5 Commentaar (lijn 1 en 2) Beschrijft stukken code Verhoogt de leesbaarheid van programma Wordt door de Java-compiler genegeerd 3 soorten : Eén-lijn commentaar : //... Commentaar die uit meerdere lijnen bestaat : /*... */ Document commentaar : /**... */ 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java.

JAVA6 Blanco regel (lijn 3) Zorgt voor de leesbaarheid van programma Witregels, spaties en tabs = “wit-ruimte” karakters, door de compiler genegeerd 3

JAVA7 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 6 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); } // einde methode main } // einde klasse Welcome1

JAVA8 Klasse definitie (lijn 4) Ieder Java programma => minstens één klasse door de programmeur gedefinieerd (= user-defined class) Keyword= sleutelwoord, heeft een speciale betekenis in Java class gevolgd door naam van klasse (= identifier) Afspraak : Naam klasse begint altijd met een hoofdletter. Alsook elk woord in de klasse- naam. Vb.: VoorbeeldKlasseNaam 4 public class Welcome1

JAVA9 Identifier Rij karakters bestaande uit letters, cijfers, underscores (_) en dollartekens ( $ ) Begint nooit met een cijfer, heeft geen spaties Voorbeelden: Welcome1, $value, value, button7 7button is ongeldig Java is case sensitive (hoofdletter-gevoelig) a1  A1 public sleutelwoord Wordt later besproken 4 public class Welcome1

JAVA10 Linkerhaakje (lijn 5) Blokken vormen Rechterhaakje sluit het blok (lijn 13) 4 public class Welcome1 5 { … 13 } // einde klasse Welcome1

JAVA11 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 6 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); } // einde methode main } // einde klasse Welcome1

JAVA12 Onderdeel van elke Java applicatie (7) Applicaties starten met de uitvoering van main main is een methode Java applicaties bevatten één of meerdere methodes Juist één methode moet main genoemd worden Methodes verrichten taken en kunnen informatie teruggeven void betekent geen teruggeef-informatie 7 public static void main( String args[] )

JAVA13 In body : instructies System.out Standard output object Drukt af in command window(MS-DOS prompt) Methode System.out.println Toont een zin Argument tussen haakjes instructies=statements Statements worden afgesloten met ; 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); } // einde methode main Linkerhaakje = begin body main Afgesloten door rechterhaakje } (lijn 11)

JAVA Compilatie en uitvoering van Java Applicatie Bewaren Bestandsnaam = klassenaam.java Vb. : Welcome1.java javac Welcome1.java (compiler)  Welcome1.class (=uw applicatie, bestaande uit bytecodes) java Welcome1 (interpreter)  uitvoering van applicatie

JAVA15 2.3Eerste Java programma wijzigen. Eén zin afdrukken met meerdere statements Meerdere zinnen afdrukken met één enkel statement

JAVA Eén zin met meerdere statements 9 System.out.print( "Welcome to " ); 10 System.out.println( "Java Programming!" ); Welcome to Java Programming!

JAVA Meerdere zinnen met éé n enkel statement Newline karakter (\n) “Speciale tekens” bij methodes System.out.print en s ystem.out.println new line = harde return 9 System.out.println ( "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" ); Welcome to Java Programming!

JAVA18 Escape characters Backslash ( \ ) Speciale karakters die output vormgeven Voorbeelden : \n \t \r \\ \”

JAVA19 2.4Tekst in een Dialog Box tonen Weergave Meeste Java applicaties gebruiken vensters of een dialog box We gebruikten het command venster De klasse JOptionPane laat ons het gebruik van dialog boxes toe

JAVA20 Packages Verzameling van voorgedefinieerde klassen Groepen gerelateerde klassen = packages Verzameling van alle packages = Java class library of Java applications programming interface (Java API) JOptionPane zit in javax.swing package Deze package bevat klassen om Grafische User Interfaces (GUIs) te gebruiken

JAVA21 1 // Fig. 2.6: Welcome4.java 2 // Meerdere lijnen in een dialog boxafdrukken 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane 6 7 public class Welcome4 8 { 9 // main methode start de uitvoering van Java applicatie 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 JOptionPane.showMessageDialog( 13 null, "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" ); System.exit( 0 ); // be ë indigt de applicatie } // einde methode main } // einde klasse Welcome4

JAVA22 Twee groepen packages in Java API Core (=kern) packages Beginnen met java Zitten in Java 2 Software Development Kit Extension (=uitbreidings) packages Beginnen met javax Nieuwe Java packages Zitten in Java 2 Software Development Kit 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane;

JAVA23 import statements Laten de compiler toe de gebruikte klassen in een programma te identificeren en te localiseren In ons vb. : import statement vertelt de compiler om de klasse JOptionPane uit de javax.swing package te laden 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane;

JAVA24 1 // Fig. 2.6: Welcome4.java 2 // Meerdere lijnen in een dialog boxafdrukken 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane 6 7 public class Welcome4 8 { 9 // main methode start de uitvoering van Java applicatie 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 JOptionPane.showMessageDialog( 13 null, "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" ); System.exit( 0 ); // be ë indigt de applicatie } // einde methode main } // einde klasse Welcome4

JAVA25 Aanroep methode showMessageDialog van de klasse JOptionPane Twee argumenten Meerdere argumenten scheiden met komma’s Nu is eerste argument altijd null Tweede argument is string die wordt getoond showMessageDialog is een static methode van de klasse JOptionPane static methodes aanroepen via : klasse-naam. methode-naam 12 JOptionPane.showMessageDialog( 13 null, "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" );

JAVA26 Aanroep static method exit van de klasse System Stopt de applicatie Gebruiken in elke applicatie die een GUI toont 0-argument = applicatie is correct geëindigd Niet-nul = meestal heeft zich een fout voorgedaan Klasse System deel van package java.lang Geen import statement nodig java.lang automatisch geïmporteerd in elk Java programma 15 System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie

JAVA27 2.5Andere Java Applicatie: Optellen van gehele getallen Programma Gebruikt input dialogs om twee waarden aan de gebruiker te vragen Gebruikt message dialog om de som van de twee waarden te tonen

JAVA28 1 // Fig. 2.9: Addition.java 2 // Een bijkomend programma. 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane 6 7 public class Addition 8 { 9 // main methode start de uitvoering van Java applicatie 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker 13 String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker 14 int number1; // eerste getal om op te tellen 15 int number2; // tweede getal om op te tellen 16 int sum; // som van number1 en number2 17

JAVA29 Variabelen Geheugenlocatie waarin een waarde wordt gestockeerd Heeft een naam en is van een bepaald datatype firstNumber en secondNumber zijn van data type String (package java.lang ) bevat strings Naam van variabele = willekeurige identifier Declaraties eindigen met ; Mogelijk meerdere variabelen van hetzelfde type tegelijkertijd te declareren Voeg commentaar toe om het doel van variabelen te beschrijven 12 String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker 13 String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker 14 int number1; // eerste getal om op te tellen

JAVA30 Variabelen van het type int int bevat gehele getallen : 0, -4, 97 Data types float en double kunnen decimalen stockeren Data type char bevat één enkel karakter: x, $, \n, 7 Primitieve data types - later in hoofdstuk 4 14 int number1; // eerste getal om op te tellen 15 int number2; // tweede getal om op te tellen 16 int sum; // som van number1 en number2

JAVA31 18 // lees eerste getal van gebruiker in als een String 19 firstNumber = 20 JOptionPane.showInputDialog( "Enter first integer" ); // lees tweede getal van gebruiker in als een String 23 secondNumber = 24 JOptionPane.showInputDialog( "Enter second integer" ); 25 // som van number1 en number2

JAVA32 Inleesresultaat van showInputDialog toekennen aan firstNumber Toekenningsstatement = binaire operator - heeft twee operanden Rechterlid wordt geëvalueerd en toegekend aan variabele in het linkerlid Lees als: firstNumber krijgt de waarde van JOptionPane.showInputDialog( "Enter first integer" ) Methode J OptionPane.showInputDialog toont de dialoogbox en leest een string in Bij ingave van een verkeerd type van data (niet- integer) of bij klikken op Cancel, zal er zich een fout voordoen

JAVA33 26 // converteer getallen van type String naar het type int 27 number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); 28 number2 = Integer.parseInt( secondNumber ); // Sommeer de getallen 31 sum = number1 + number2; 32

JAVA34 Methode Integer.parseInt Converteert String argument in een integer (type int ) Klasse Integer in java.lang int teruggegeven door Integer.parseInt, wordt toegekend aan de variabele number1 (line 27) Herinner u dat number1 als int werd gedeclareerd Lijn 28 idem 27 number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); 28 number2 = Integer.parseInt( secondNumber );

JAVA35 Toekenningsstatement Berekent de som van number1 en number2 (rechterzijde) Gebruikt de toekenningsoperator = om het resultaat in de variabele sum te stoppen Lees als: sum krijgt de waarde van number1 + number2 number1 en number2 zijn operanden 31 sum = number1 + number2;

JAVA36 Visuele presentatie sum = 0; number1 = 1; number2 = 2; sum = number1 + number2; na uitvoering van statement sum sum = number1 + number2;

JAVA37 33 // toon de resultaten 34 JOptionPane.showMessageDialog( 35 null, "The sum is " + sum, "Results", 36 JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie } // einde methode main } // eind klasse Addition

JAVA38 showMessageDialog om resultaten te tonen "The sum is " + sum Samenvoeging van een String en een ander data type Dit resulteert in een nieuwe string Als sum 117 bevat, dan resulteert "The sum is " + sum in een nieuwe string "The sum is 117” Meer over strings in hoofdstuk JOptionPane.showMessageDialog( 35 null, "The sum is " + sum, "Results", 36 JOptionPane.PLAIN_MESSAGE );

JAVA39 Andere versie van showMessageDialog Eist vier argumenten (in plaats van twee) Eerste argument: null Tweede: weer te geven string Derde: string in titelbar Vierde: type van bericht met icoon Lijn 36 geen icoon: JoptionPane.PLAIN_MESSAGE 34 JOptionPane.showMessageDialog( 35 null, "The sum is " + sum, "Results", 36 JOptionPane.PLAIN_MESSAGE );

JAVA40

JAVA Rekenkundige bewerkingen Gebruik * voor vermenigvuldiging / voor deling +, - Geen operator voor exponent (zie hoofdstuk 5) Integer deling kapt quotiënt af 7 / 5 => 1 Rest-operator % 7 % 5 => 2

JAVA42 Prioriteitsregels Haakjes ( ) *, /, % +, - Bij gelijke prioriteit => regels van de associativiteit (van L naar R)

JAVA43 2.8Beslissingen: Relationele operatoren if controlestructuur if (voorwaarde) body_voorwaarde_geldig => als de voorwaarde geldt (= true), dan wordt de body van het if statement uitgevoerd Voorwaarden kunnen geformuleerd worden met relationele operatoren en/of gelijkheidsoperatoren

JAVA44 Operator In Java == =exact gelijk  !=verschillend >>groter dan <<kleiner dan  >=groter dan of gelijk aan  <=kleiner dan of gelijk aan

JAVA45 1 // Fig. 2.20: Comparison.java 2 // Vergelijk integers gebruikmakend van if structuur, relationele operatoren 3 // en gelijkheidsoperatoren. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.JOptionPane; 7 8 public class Comparison { 9 10 // main method start de uitvoering van Java applicatie 11 public static void main( String args[] ) 12 { 13 String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker 14 String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker 15 String result; // een string die de uitvoer bevat 16 int number1; // eerste getal om te vergelijken 17 int number2; // tweede getal om te vergelijken 18

JAVA46 19 // lees eerste getal van gebruiker in als een string 20 firstNumber = 21 JOptionPane.showInputDialog( "Enter first integer:" ); // lees tweede getal van gebruiker in als een string 24 secondNumber = 25 JOptionPane.showInputDialog( "Enter second integer:" ); // converteer getallen van type String naar het type int 28 number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); 29 number2 = Integer.parseInt( secondNumber ); // initialiseer het resultaat als een lege String 32 result = ""; 33

JAVA47 34 if ( number1 == number2 ) 35 result = number1 + " == " + number2; if ( number1 != number2 ) 38 result = number1 + " != " + number2; if ( number1 < number2 ) 41 result = result + "\n" + number1 + " < " + number2; if ( number1 > number2 ) 44 result = result + "\n" + number1 + " > " + number2; if ( number1 <= number2 ) 47 result = result + "\n" + number1 + " <= " + number2; if ( number1 >= number2 ) 50 result = result + "\n" + number1 + " >= " + number2; if ( number1 == number2 ) 35 result = number1 + " == " + number2; if ( number1 != number2 ) 38 result = number1 + " != " + number2; if ( number1 < number2 ) 41 result = result + "\n" + number1 + " < " + number2; if ( number1 > number2 ) 44 result = result + "\n" + number1 + " > " + number2; if ( number1 <= number2 ) 47 result = result + "\n" + number1 + " <= " + number2; if ( number1 >= number2 ) 50 result = result + "\n" + number1 + " >= " + number2; 51

JAVA48 if structuur om te testen op gelijkheid ( = = ) Als de conditie waar (true) is Rechterlid wordt eerst geëvalueerd, nieuwe string wordt toegekend aan result result = concatenatie variabelen + operator result = result + andere strings Als de conditie onwaar (false) is, dan wordt statement overgeslagen 34 if ( number1 == number2 ) 35 result = number1 + " == " + number2; 37 if ( number1 != number2 ) 38 result = number1 + " != " + number2; 40 if ( number1 < number2 ) 41 result = result + "\n" + number1 + " < " + number2;

JAVA49 52 // Toon resultaten 53 JOptionPane.showMessageDialog( 54 null, result, "Comparison Results", 55 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); // be ë indigt de applicatie } // einde methode main } // einde klasse Comparison

JAVA50 Prioriteitsregels ( ) *, /, % +, -, >= ==, != = Bij gelijke prioriteit => alle operatoren worden verbonden van links naar rechts, behalve = (assignment) x = y = z => x = (y = z)

JAVA51 Oefeningen Hoofdstuk 2

JAVA52 Geldige identifiers? Bill main Sue’s start begin xyz xyz int y=2 prog#2 DitIsGoed dit_is_ook_goed zonne-kant $

JAVA53 Welke uitvoer krijgen we? System.out.println( ” getal1+getal2" ); System.out.println( getal1 + getal2 ); met in beide gevallen getal1=21 en getal2=43

JAVA54 Hoe krijg je volgende zinnen op het scherm? Open de map C:\Mijn Documenten Volg de pijl “Omleiding” Het boek voor Java is dat van Deitel. Engelstalig

JAVA55 Bepaal resultaat : 2+3*4= (2+3)*4= 6*3/2*4= 6*3/(2*4)= 6*(8%(2*3))= 17/8+9%5-3*2= 17/(8+9)%(5-3)*2= 12/(2*8%4)= 20*17/8%4=

JAVA56 Schrijf een programma dat 2 getallen met elkaar vermenigvuldigt. Laat de gebruiker hierbij de waarden ingeven. Vraag 2 getallen in en geef het grootste terug op het scherm. Vraag het maandsalaris in en bereken het jaarsalaris (zonder vakantiegeld) en het vakantiegeld (=8% vh jaarsalaris)

JAVA57 Oplossingen Hoofdstuk 2

JAVA58 Welke uitvoer krijgen we? getal1+getal2 64 System.out.println( ” getal1+getal2" ); System.out.println( getal1 + getal2 ); met in beide gevallen getal1=21 en getal2=43

JAVA59 Hoe krijg je volgende zinnen op het scherm? Open de map C:\Mijn Documenten System.out.println( "Open de map C:\\Mijn Documenten" ); Volg de pijl “Omleiding” System.out.println( "Volg de pijl \"Omleiding\""); Het boek voor Java is dat van Deitel. Engelstalig System.out.println( "Het boek voor\tJava\nis dat van\tDeitel.\nEngelstalig");

JAVA60 Bepaal resultaat : 2+3*4 = = 14 (2+3)*4 = 5 * 4 = 20 6*3/2*4 = 18/2*4 = 9*4 = 36 6*3/(2*4) = 6*3/8 = 18/8 = 2 6*(8%(2*3)) = 6 * (8%6) = 6*2 = 12

JAVA61 Bepaal resultaat : 17/8+9%5-3*2 = 2+9%5-3*2 = 2+4-3*2 = = 6-6 = 0 17/(8+9)%(5-3)*2 = 17/17%(5-3)*2 = 17/17%2*2 = 1%2*2 = 1*2 = 2 12/(2*8%4) = 12/(16%4) = 12/(0)  fout: deling door nul 20*17/8%4 = 340/8%4 = 42%4 = 2

JAVA62 Schrijf een programma dat 2 getallen met elkaar vermenigvuldigt. Laat de gebruiker hierbij de waarden ingeven.

JAVA63 // Oefening 1. // vermenigvuldiging van twee getallen // Java extension packages import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane public class Oefening { // main methode start de uitvoering van Java applicatie public static void main( String args[] ) { String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker int number1; // eerste getal om te vermenigvuldigen int number2; // tweede getal om te vermenigvuldigen int verm; // vermenigvuldiging van number1 en number2

JAVA64 // lees eerste getal van gebruiker in als een String firstNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef eerste getal" ); // lees tweede getal van gebruiker in als een String secondNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef tweede getal" ); // converteer getallen van type String naar het type int number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); number2 = Integer.parseInt( secondNumber ); // Vermenigvuldig de getallen verm = number1 * number2;

JAVA65 // toon de resultaten JOptionPane.showMessageDialog( null, "De vermenigvuldiging is " + verm, "Resultaat", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie } // einde methode main } // eind klasse Oefening

JAVA66 Vraag 2 getallen in en geef het grootste terug op het scherm.

JAVA67 // Oefening 2. // het grootste getal bepalen // Java extension packages import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane public class Oefening { // main methode start de uitvoering van Java applicatie public static void main( String args[] ) { String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker String result; // een string die de uitvoer bevat int number1; // eerste getal om te vergelijken int number2; // tweede getal om te vergelijken

JAVA68 // lees eerste getal van gebruiker in als een String firstNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef eerste getal" ); // lees tweede getal van gebruiker in als een String secondNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef tweede getal" ); // converteer getallen van type String naar het type int number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); number2 = Integer.parseInt( secondNumber ); // initialiseer het resultaat als een lege String result = "grootste getal : ";

JAVA69 if ( number1 > number2 ) result = result + number1; if ( number1 < number2 ) result = result + number2; // Toon resultaat JOptionPane.showMessageDialog( null, result, "Resultaat", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie } // einde methode main } // eind klasse Addition

JAVA70 Vraag het maandsalaris in en bereken het jaarsalaris (zonder vakantiegeld) en het vakantiegeld (=8% vh jaarsalaris)

JAVA71 // Oefening 3. // jaarsalaris en vakantiegeld // Java extension packages import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane public class Oefening { // main methode start de uitvoering van Java applicatie public static void main( String args[] ) { String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker String result; // een string die de uitvoer bevat int maandsalaris; // maandsalaris int jaarsalaris; // jaarsalaris int vakantiegeld; // vakantiegeld

JAVA72 // lees eerste getal van gebruiker in als een String firstNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef maandsalaris" ); // converteer getal van type String naar het type int maandsalaris = Integer.parseInt( firstNumber ); jaarsalaris = maandsalaris * 12; result = "jaarsalaris = " + jaarsalaris; vakantiegeld = jaarsalaris * 8 / 100; result = result + "\nvakantiegeld = " + vakantiegeld;

JAVA73 // Toon resultaten JOptionPane.showMessageDialog(null, result, "Resultaat", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie } // einde methode main } // eind klasse Addition