Muzische vorming 2 BaLO les 9

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Gemaakt door Praktijk Houvast
Introductiebijeenkomst
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Competentieprofielen
Presentatie Bijeenkomst 4
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Lancering Traject
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Evaluatie Trainingskamp Cyprus 2015 Scores en reacties deelnemers en begeleiding.
Welkom ik maak me sterk.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Oudertevredenheidsonderzoek:
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Communicatie 7e les.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming 2 BaLO les 9 Voorbereiding project Creativiteit: Voorbeeld Rapnummer Molenbeek Voorwaarden – hoe begeleiden? Partituren doorgeven Ofwel pimp my volkslied, maar dan ook met de teksten van Frankrijk, Nederland en Engeland

3 + 4 Voorwaarden om creatief te zijn: Eigenschappen van de begeleider Veiligheid Vrijheid Uitdaging Eigenschappen van de begeleider Bekrachtiging Model-leren Inzicht Structuur

Veiligheid Wie zich onveilig voelt zal er alles aan doen om zich veilig te voelen. Hoe? Zeggen dat je iets niet leuk vindt Zich wegsteken Storen, boycotten …

Veiligheid Hoe zorg je als leerkracht voor veiligheid? Plezier en humor, focussen en ont-focussen Een warme aangename groepssfeer Humor mag geen dwang zijn Beginnen met simpele, gemakkelijke, enkelvoudige, opdrachten gesloten, … langzaam opengaan Duidelijkheid Nooit het afsluitend moment overslaan. Evalueren proces en product Veiligheid <> Betutteling

Vrijheid Vrij: mentaal, fysiek, sociaal Vrij van angst fouten te maken, belachelijk te zijn … iets moet hen ervan overtuigen dat het de moeite waard is Vrij om niet tevreden te zijn met het eerste het beste resultaat Deelnemers op de achtergrond niet uit het oog verliezen, ze proberen in te schatten, ze op een andere manier aandacht geven. Vrijheid<>Veiligheid. Oplossing: de opdracht beperken (letterlijk verkleinen, alleen maar met potlood, alleen maar met de armen, …).

Uitdaging Een grensverleggende leersituatie onstaat als de deelnemer net buiten zijn confortzone komt Oplossingen zijn nieuw maar lagen, nadien gezien, vlakbij. Positief trauma: een kleine maar hele belangrijke en positieve ervaring: the wow-factor Valkuil: de uitdaging te groot maken.

Bekrachtiging Kleine stapjes bekrachtigen Non-verbaal, “goed, oké, ça va”, knik, knipoog… tijdens act! Praise junkies zijn onzeker Sommige deelnemers worden onzeker als er geen negatieve feedback is

Model-leren Tastbare voorbeelden geven i.p.v. van een algemene uitleg Zelf gek doen en de kinderen laten meedoen: roepen, tong uitsteken,… Geen technisch perfecte voorbeelden geven.. Enthousiasme en actieve participatie stimuleren.

Inzicht Deelnemers moeten de opdracht begrijpen Waar het naartoe gaat Welke stappen De deelnemers moeten inzicht krijgen in eigen kwaliteiten, beperkingen, uitdagingen De activiteit niet kapot maken door te veel uitleg. Ook niet nadien: er mag heel wat onverklaard achterblijven of meegenomen worden.

Structuur De begeleider moet inzicht hebben in de einddoelen de logische opbouw de uitvalswegen de lagere of de hogere versnelling. Flexibel met de voorbereiding omgaan.