Muzische vorming Les 1 !! Volgende week geen les > vervangende opdracht Rommelproject Black Robe Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Overzicht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
“Een reis naar Licht”.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
1 Over de levenskracht, over kinderen, ze worden geboren hoe dan ook.
Woorden en tijd.....
De Slippertjes.
Muzische vorming 1 Balo Les 3
De beloning van de dwerg
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Muzische vorming 1 Balo Les 2.4
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Met meester Cor en meester detmer
Muzische vorming 1 Balo Les 3
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Hoekenwerk reeks 2
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Muziek uit oude rommel? Maria Al juni
Geluid aan.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
Muzische vorming 1 Balo Les 4
Muzische vorming 1 Balo Les 5
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 8
Muzische vorming 1 Balo Les 4
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 5
Muzische vorming 1 Balo Les 7
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming 1 Balo Les 2.1
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Muzische vorming Les 4 Vorige lessen Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 1 Rommelproject Black Robe
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Het verdwenen paard Alisha en Melissa. Ja, hij is super lief. Wat een lief paard.
Onder, boven, voor en achter
Interpreteren van data
Oost-Vlaanderen (in Oost-Vlaams dialect)
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Herinneringskamp Westerbork
Lang geleden, in een grote kille stad ergens op de wereld, lag tussen het afval een klein, bruin stoffen beertje... Weggegooid, omdat het niet meer nodig.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Op zondag zijn we met de auto 1
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
K. “Morgen gaan we weer naar huis,” mompelt Bella. “Je hebt nog láng geen zin om weg te gaan hè?” grinnikt Tobias. Bella schud met haar hoofd. Tobias.
Het lied van Ora een kerstverhaal. Ara, Era en Ora waren drie zusjes, alle drie op dezelfde dag geboren, precies één jaar en één minuut na elkaar.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Kerstviering 2011 ‘de hoogste tijd’.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 1 !! Volgende week geen les > vervangende opdracht Rommelproject Black Robe Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Overzicht muzische 2 BaLO Lessen (materiaal, aanwezigheid, opbouw) 2 Muzische Dagen Kunstproject www.muziekmuzisch.net > ppt’s

Rommelproject: Rommellied Muziek uit oude rommel, uit afgedankte rommel, Muziek uit oude rommel dat klinkt zo XXX Geluid uit oude rommel, uit afgedankte rommel, Geluid uit oude rommel dat klinkt zo XXX (XX) Je neemt een oude doos, een schaar en een pot lijm En knutselt dat een drumstel in elkaar Je kunt er dan op spelen, of je SLAAT het in elkaar Maar da’s niet erg, nee dat is geen bezwaar, Waaaant Muuuuu-

Rommelinstrumenten Trommelinstrumenten Rammel- en schudinstrumenten Tik- en klepperinstrumenten Rinkelinstrumenten Melodie-instrumenten Restinstrumenten REST

Klankvorm 1 ZACHT GEWOON HARD REST

Klankvorm 2 REST

Klankvorm 3: alle symbolen REST

Klankvorm 3: zelf muziek ontwerpen REST

Klankvorm 4

Black Robe 4 muziekjes

Black Robe Grafisch reageren: analyserend luisteren De muziek zelf weergeven Melodie, ritme, luid, stil, trillend, Je volgt ‘op de voet’ Kleuren toevoegen: invoelend luisteren De betekenis van de muziek weergeven Gevoel, beelden, sfeer, … Je denkt even na

Vergelijking Leerinhouden Rommelproject – Black Robe Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

Even terug naar vorig jaar:

Klank-Vorm-Betekenis Creërend Beschouwend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Klank: doudouk Vorm = vormgeven Betekenis: Song of the emigrant Leerling-meester

Maken Beluisteren Lezen en noteren Ontwerpen Bewegen Praten Klank Vorm Betekenis durven uiten verwondering aandacht openheid groepsgevoel samenspelen nieuwsgierig en kritisch creativiteit fantasie START- materiaal Klankeigenschappen muzikale aspecten. VORMGEVING. De ‘werkwoorden’ van de vormgever zijn: verlengen, verstillen, wachten, toevoegen, wegnemen, veranderen, …. Je zet dus klankeigenschappen en muzikale aspecten in om, vertrekkend van je starmateriaal, een bepaalde boodschap duidelijk te maken. Vormgeven is in functie van betekenissen. BETEKENIS: utilitaire functie, herkenbaarheid van de geluidsomgeving, mensen en dieren en andere dingen, stemmingen, muziek voor blije gebeurtenissen , sferen (nachtmuziek), jingles , in de kerk, op straat, muzak, op concerten Het kan de betekenis zijn die de kunstenaar heeft bedoeld of de betekenis die je er zelf aan geeft

Beweging Vorm Betekenis Taal Vorm Betekenis START- materiaal Woorden, zinnen boodschappen, Beeld Vorm Betekenis START- materiaal Beeldaspecten: ruimte, licht, lijn, kleur, …. Klankspelen, dialoogspelen, Associatiespelen, Voordrachtspelen Pantomime Tableau Dramatische spelvormen 2D 3D Beweging Vorm Betekenis START- materiaal Ruimte, kracht tijd. Allerlei soorten dans Jazzdans, Afrikaanse, .. Kinderdans, Dansbeschouwing, Dansexpressie Choreografie

Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Materiaal Vorm Betekenis Identiteit emotioneel intellectueel sociaal expressievaardigheden Creëren Vormgeven Beschouwen Ervaren

Verschil muzikale opvoeding – muzische vorming? Zeven dagen heeft de week Black Robe

Symboolsystemen Groeien in een cultuur Spanning, gevoel, richting Boodschappen omzetten: Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes, .. Muziek: melodie, ritme, .. Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Taal: woorden zinnen boodschappen Beeld: licht, kleure, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen, .. Beweging: ruimte kracht, tijd

Eigenschappen van muzische vorming Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

Muzische in 2 BaLO Overzicht muzische 2 BaLO Lessen (materiaal, aanwezigheid, opbouw) 2 Muzische Dagen Kunstproject

Nog wat liedjes De trein de trein de trein, Ik moet de trein nog halen, Ik moet op tijd er zijn, en ‘t kaartje nog betalen De trein de trein, de trein staat klaar op het perron, Straks brengt de trein ons fijn Naar het volgende station. De trein gaat door het land Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek De koeien langs de kant Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek Zien mij nieuwsgierig aan Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek Want zij zijn vast nog nooit met deze trein gegaan

Olga Ai ai Olga, als jij niet van mij houdt, Dan spring ik in de Wolga en kind, die is zo koud. Met jou wil ik de Wodka delen, dansen en de balalaika spelen. Ai ai Olga, als jij niet van mij houdt, Dan spring ik in de Wolga en kind, die is zo koud. Er was er eens een oude rus die leefde in de Kaukasus en was verliefd op Olga. Hij zei: “‘k wil met je trouwen zus, dus geef me nu maar gauw een kus, anders spring ik in de Wolga”. Maar Olga zei: “ Nee, dankjewel ik blijf voorlopig vrijgezel, want ik zie meer in Ivan”. “Aan hem schenk ik mijn hart misschien, hij houdt tot ‘s avonds kwart voor tien mijn hand vast op de divan Maar Olga gaf hem toch geen zoen, toen moest hij voor zijn goed fatsoen wel in de Wolga springen. Hij nam een aanloop van het strand en haalde net de overkant en ging daar door met zingen

Nog 2 Auto’s racen, brommers pacen, toet’ren knallen door de straat Iedre morgen iedre middag, links en rechts tot ‘s avonds laat Al die dampen al die gassen, niemand die er iets aan doet Ga maar lopen, ga maar fietsen, echt dat doet je reuzegoed Ik zoek een jongen met bebophaar, bebophaar en een jazzgitaar Vuurrode sokken en een spijkerbroek, dat is de jongen die ik zoek Ik zoek een meisje met lichtblond haar, lichtblond haar en een jazzgitaar, Vuurrode sokken en een spijkerbroek, dat is het meisje dat ik zoek

Dagje uit Op zondag zijn we met de auto naar het bos gegaan. Het was er stil, we deden dus de radio hard aan. Mijn moeder had nog huisvuil dat de vuilnisman niet wou Ze smeet het toen maar in het meertje want het was nog bauw We zijn die vieze stad zo af en toe wel zat. Dan gaan we naar het bos en we leven erop los. Lang leve lang onze mooie natuur Van zeven jonge boompje hebben wij een hut gemaakt. Daar zijn we in de bladeren nog speelgoed kwijtgeraakt. We hadden restjes eten maar een vuilnisbakje niet. Mijn moeder zei: “Gooi daar maar neer, geen mens die ons hier ziet!”.

De reus van Fidel Ik ben de reus van Fidel, de reus van Fideldo. Ik heb twee reuzenlaarzen, en stampen doe ik zo. Ik ben de dwerg van Fidel, de dwerg van Fideldo. Ik heb twee grote tenen en tikken doe ik zo. Ik ben de clown van Fidel, de clown van Fideldo. Ik heb twee grote schoenen en springen doe ik zo. Ik ben de heks van Fidel, de heks van Fideldo. Ik heb twee grote voeten en sloffen doe ik zo.

De wielen van de bus De wielen van de bus die draaien rond, draaien rond, draaien rond. Als de bus gaat rijden De motor van de bus doet broem broem broem … De mensen in de bus gaan heen en weer … Der tassen in de bus gaan op en neer ….

De Stieros Een grote stieros uit Spanjos die was zo verliefdos, tot over zijn oros, olé Ze heette Bella Katrienos, een pracht van een koeios, met prachtige oros, olé. Een grote toreadoros, die zag dat de stieros had liefdesverdrietos, olé Hij krabde vaak in zijn haardos en piekerde uros, bedacht toen een planos, olé Hij maakt veel kleurenfoto’ van prachtige koeios, waaronder Katrienos, olé Hij liet ze zien aan de stieros, die wild-enthousiastos een gat in de lucht sprong, olé Een weekje later in Spanjos daar trouwde de stieros met Bella Katrienos, olé Ze leefde lang en gelukkos en kregen veel kindros met prachtige hoornos, olé