Politie en Sociale Media W at kan en moet de politie ermee? Universiteit Utrecht Dr. Albert Meijer Center for Public Innovation Prof. dr. Marcel Thaens,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Organisatieverandering
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Politie en Sociale Media
Marnix Suilen – Niek Giesen – Noes Aaltink – Ties Liedekerken
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Vraaggericht werken.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Cocreatie in de opsporing
Leren voor en door het werk
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
1 Publiek Management Institutionele Onzekerheid Albert Meijer 30 maart 2012.
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Dossier Empowerment.
Kennismanagement & Sociale media
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
CBS als kennispartner Digitale dagen Welkom bij de laatste digitale dag 2.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
Mondzorg - persoonsgericht
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Anders kijken, anders doen
Media is er altijd en overal
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Media is er altijd en overal
Een vergadering organiseren
Media is er altijd en overal
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Vergadering Personeelsdienst
Leiding geven aan school ontwikkeling
Lelystad Virtual Experience Lelystad Marcel Hoogeveen.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Basics over communicatie
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
De druppel die de emmer doet overlopen
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Politie en Sociale Media W at kan en moet de politie ermee? Universiteit Utrecht Dr. Albert Meijer Center for Public Innovation Prof. dr. Marcel Thaens, dr. Dennis de Kool & drs. Peter Siep

Twitter Ontdekken van wietplantage en terugvinden van verwarde man

YouTube Overval op Brinks (inclusief reconstructie)

‘Politie deelt klappen uit ‘ Bijdehand ventje krijgt klappen van oom agent Reageren op sociale media

Opbouw 1. Praktijkervaringen Algemeen Twitter YouTube Reageren op sociale media 2. Aanbevelingen Algemeen Twitter YouTube Reageren op sociale media 3. Organisatieontwerp Inbouwen van routines en toch innovatief blijven

1a. Algemene praktijkervaringen NL in de wereldwijde kopgroep Enorm enthousiasme en veel gebruik Meest gebruikt: Twitter & YouTube. Facebook komt eraan. Bottom-up innovatie: vaak geen sociale media strategie Weinig bekend over juridische aspecten Beperkte registratie van effecten

1b. Ervaringen met Twitter Grootschalig gebruik (politie, burgers) Divers gebruik (tussen en binnen korpsen) Positief effect op vertrouwen in/beeld van politie Beperkte maar positieve effecten op effectiviteit Betekenis: fragmentatie van de externe communicatie Kanttekeningen en vragen: Autonomie van agenten Grens tussen werk en privé Maatschappelijke of eigen prioriteiten Selectieve netwerken

1c. Ervaringen met YouTube Alle korpsen eigen kanaal: goed bekeken, aantal views/uploads stijgt snel Aantal reacties en aantal abonnees laag Ingezet voor diverse functies (van opsporing tot werving) Ieder korps start op zijn eigen manier. Drie strategieën komen voor: Inventing, Following of Innovating Sterk geloof in YouTube en lokale succesverhalen Wel indirect effect maar feitelijke effect niet vast te stellen Diverse kanttekeningen te maken, o.a. gebruik beelden nog niet in DNA van rechercheurs

1d. Ervaringen met reageren op sociale media Burgers plaatsen zelf relatief veel beeldmateriaal over politieoptreden (imago/legitimiteit), minder over politiewerk (opsporing); Filmpjes op individuele burgerkanalen trekken weinig kijkers; Duidelijk katalyserende rol van (klassieke én moderne) media; Discussieverloop/impact is niet op voorhand te aan te geven; wel sprake van ‘zelfcorrigerend vermogen’ van online-community; Politie reageert (incidenteel) via YouTube: inzicht geven in werkwijze politie (legitimiteit en imago); maar benadert ook individuen bijv. bij eigen filmpjes van vuurwerkbommen, straatraces e.d. (handhaven en opsporen/gepersonaliseerd maatwerk) Oproepen aan burgers om GSM-beelden aan te leveren (Koninginnedag 2009 & Hoek van Holland, SunsetGrooves ‘09)

2a. Algemene aanbevelingen Uitgangspunten: Geen technische maar sociale innovatie De wereld staat niet stil Aanbevelingen: Gebruik lokale variatie en basisvoorzieningen Ga uit van een multimedia strategie Manage de relatie met massamedia Benut het medium maar laat je niet gek maken

2b. Aanbevelingen voor Twitter 1.Rust agenten goed toe 2.Varieer naar (tenminste) drie niveau’s 3.Stem de communicatie af op situatie en context 4.Geef Twitter een standaardrol in de operationele procedures 5.Geef op basis van vertrouwen ruimte aan agenten 6.Manage de verwachtingen ten aanzien van feedback 7.Pas interne communicatie aan aan externe netwerken 8.Zorg voor betrouwbare communicatie (wie is wie)

2c. Aanbevelingen voor YouTube 1.Werk aan de vindbaarheid van de YouTube kanalen 2.Zoek oplossing voor registratie van meldingen n.a.v. YouTube 3.Schenk meer aandacht aan verantwoording van de inzet 4.Zorg dat rechercheurs meer doordrongen raken van het gebruik van beelden in de opsporing 5.Werk aan kennisoverdracht richting huidige generatie rechercheurs (die social media niet in de opleiding hebben gehad) 6.Stimuleer verhoging kwaliteit van camerabeelden in de praktijk 7.Verkort de doorlooptijd van plaatsing beelden op YouTube nadat incident heeft plaatsgevonden 8.Denk aan geschiktheid van beelden voor meerdere platfora

2d. Aanbevelingen voor reacties op sociale media 1.Nuchter en rationeel benaderen: beredeneerd reageren kan ook betekenen niet reageren; 2.Organiseer systematische en structurele webmonitoring (altijd); 3.Webcare: soms wel, soms niet. Bepaal criteria; aantal views, relatie naar MSM, heftigheid van beelden en teneur van discussie; 4.Leer van andere organisaties: Rijksbreed Kennisnetwerk Webcare met oa. uitvoeringsorganisaties, UWV, Belastingdienst, AgentschapNL en VWA. 5.Dynamische wisselwerking tussen offline-online wereld; besef dat handelen/optreden op YouTube gezet kan worden: professionaliteit verandert niet maar krijgt extra dimensie

3. Organisatieontwerp Spanning in organisatieontwerp: Institutionaliseren: goede ervaringen inbedden Experimenteren: nieuwe ervaringen opbouwen Uitdaging: vinden van de juiste balans Ruimte voor innovativiteit inbouwen Werkvloer blijven stimuleren te experimenteren Uitkijken met teveel regels. Werken met handreikingen. Blijf reflecteren op eigen en andere praktijken Successen vieren en vastleggen Blijven zoeken naar verbeteringen van de huidige praktijk

Sociale media: Niet alleen instrumentele verandering Niet alleen organisatorische verandering Maar: institutionele verandering Herdefinieren van ‘contract’ tussen politie en samenleving! Uitsmijter