Predicting boundaries from ToDI transcriptions

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Vragend en Ontkennend maken
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Internet vriendschap Internet friendship
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
You do remember, don’t you?
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Betrekkelijk vnw. = Relative Pronoun
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
Instructie grammatica
Macbeth Quotes.
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Instructie grammatica Word order II A comparison.
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Hillsongs Australia 1/11 ALL THINGS ARE POSSIBLE (Darlene Zschech) 1. Almighty God my.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Aspects of Communication Computer-Mediated Communication Course week 11; Monday 13/11/06.
Adjectives and Adverbs
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Maandag 3 maart 2008 Sarah Klein & Aukje Lingsma Pilot onderzoek.
Maandag 31 maart 2008 Resultaten. 22 Inhoud Onderzoeksvraag Research question Afgelopen 2 weken Last 2 weeks Resultaten Results –Jonge luisteraarsYoung.
Extra English Lesson 9 - recap.
Definities: Present Simple en Past Simple
Plaats van always (altijd), usually (meestal), often (vaak), normally(normaal gesproken), never (nooit) Bijwoorden als always, usually, often, normally.
Grammar 4.2 Will, shall & to be going to
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Kingsway's Thankyou Music 1/9 THE HEART OF WORSHIP (Matt Redman) When the music fades,
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Mining Dutch History: researching public debate in the nineteenth century Dr José de Kruif Researcher Research Institute for History and Culture Utrecht.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Bijwoorden van tijd allesvoorengels.nl.
Dictionary Skills!?.
English 23 April 2018.
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Hoe maak je zinnen vragend in het Engels.
Transcript van de presentatie:

Predicting boundaries from ToDI transcriptions Carlos Gussenhoven Radboud University Nijmegen and Queen Mary, University of London PaPI 2007,   Braga Workshop Transcription of Intonation in the Ibero-Romance Languages                       

Arguments for ToDI Carlos Gussenhoven Radboud University Nijmegen Seminar on Prosody 1 June 2007, Nijmegen Nederlandse Vereniging voor Fonetische Wetenschappen                       

Transcription system Represents a phonological analysis Draws on a theory of phonetics-phonology ToBI: American English; theory is Pierrehumbert 1980, aka AM-model, after Ladd 1996 Other examples: Post (2000), ToDI

French (Post 2000) %H H*(L)0 (H+)H* H% L% L% % Downstep H* →[!H*] / H ___ (phonological) 2 x 2 x 2 x 3 = 24 two-accent contours (-2, (H+)H*H% neutralization)

Au clair de la lune %L H* H* L% %H H* H* L% (= %H !H* !H* L%) %L H* L H* % %L H* L H* L% %L H* L H* H% %L H* H* H% %L H* H* %

ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional)

ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % L-Prefix ToDI Tritonal H*LH %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional) Allophonic alignment of trailing tones Optional final boundary tone Downstep morphemic

ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % L-Prefix ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional)

En je hebt nog wel zo'n prachtige tekening gemaakt %L H*L L% L-Prefix En je hebt nog wel zo'n prachtige tekening gemaakt %L H*L L% En je hebt nog wel zo'n prachtige tekening gemaakt %L LH*L L%

Allophonic alignment of trailing tones L-Prefix ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional) Allophonic alignment of trailing tones

Allophonic alignment of trailing tones I Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L H*LL% %L H*L L% Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L H*L H*L L%

Allophonic alignment of trailing tones II Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L L*H %%L L*H H% Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L L*H L*H H%

ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % L-Prefix ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional) Allophonic alignment of railing tones Optional final boundary tone

Optional final boundary tone Je hebt 'n tekening gemaakt Je hebt 'n tekening gemaakt %L H*L L% %L H* L% Je hebt 'n tekening gemaakt Je hebt 'n tekening gemaakt %L H*L % %L H* % Je hebt 'n tekening gemaakt Je hebt 'n tekening gemaakt %L H*L H% %L H* H%

ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % L-Prefix ToDI Tritonal H*LH %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional) Allophonic alignment of trailing tones Optional final boundary tone

Tritonal H*LH %L H*LH H*L L% %L H*L H% %L H*L L% %L H*L H*L L% Maar ik heb NIET gezegd dat we niet toemoeten naar herverdeling van ARbeid %L H*LH H*L L% %L H*L H% %L H*L L% %L H*L H*L L%

ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % L-Prefix ToDI %H (L)H*(L(H)) (H+)(L)H*(L) H% %L L*(H) 0 L* (H) L% % Downstep H* →[!H*] / H ... ___ (optional) Allophonic alignment of trailing tones Optional final boundary tone Downstep morphemic

Lack of downstep for every downstep I Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L *H H*L L% %L *H !H*L L%

Lack of downstep for every downstep II Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L L*H H*L L% %L L*H !H*L L%

Identification experiment Semantic task: meaning A or B? The results should indicate the structure Regularities intonation – structure?

Adjective or Modal Adverb? vast ‘stuck’ ‘surely’ Ze zit VAST met dat ding op de SNELweg ‘She has got stuck with that vehicle on the motorway’ ‘She must be on the motorway with the vehicle’

Adjective or Modal Adverb? alleen ‘alone’ ‘however’ Hij zit alLEEN in het caFÉ ‘He is alone in the pub’ ‘The thing is, he’s in the pub’

Adverb or Modal Adverb? gewoon ‘normal’ ‘simply’ Doe maar geWOON zoals WILlem ‘Act normally, like William’ ‘Simply act like William’

Lexical vs Modal Lexical has a boundary, and... pitch accent are identical

Boundary

Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L H*LL% %L H*L L% Amsterdam is de hoofdstad van Nederland %L H*L H*L L% %L L*H % %L L*H H% %L L*H L*H H% %L H*LH% %L H*L H% %L H*LH H*L H%

ToBI vs ToDI %L H*L % %L H*L L% % L+H* L- % L+H* L- L% H*L % %H H* L-

Female speaker Hij zit alleen (met die man) in ’t café Doe maar gewoon (hier) zoals Willem Ze zit vast (met dat ding) op de snelweg 11 contours (Praat, f0 manipulation) 5-point scale Mirror image orders for stimuli and scales

repeated stimulus presentation zonder anderen in ’t café [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] slechts in ’t café

More modal meaning without boundary. 6 listeners; sentence length pooled

Boundary. Less modal meaning when pitch accents are not identical.

Other ToBI problems % H* L- H* L- L%