SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Vasten 2014Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
30 jaar TTC Eernegem Een overzicht … Het prille begin.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Geld voor school en studie
Duurzaamheid en kosten
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Geld voor school en studie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
BOVO procedure
Tevredenheidsonderzoek 2007
Ziekteverzuim in sociale werkplaatsen
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Arnhem/Nijmegen Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Stedendriehoek Frans Verboon.
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Noord-Kennemerland – voortgezet onderwijs.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Op reis naar een dierentuin
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Vasten 2013Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De steen van Rosetta Jean-François Champollion (1822) Hiëroglyfen – Demotisch – Grieks.
Centrummaten en Boxplot
Resultaten leesverbeterplan Enschede
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Informatie avond leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007

Doel presentatie  Delen van ervaringen met: »verzamelen gegevens studiesucces bij vijf HO-instellingen »het gebruik van landelijke databanken (1 cijfer HO; oic.cfi.nl); »definities voor studiesucces  discussie over de samenwerking tussen Hbo en Wo bij het verzamelen, uitwisselen en terugkoppelen van deze gegevens  Casus: onderzoek studiesucces Federatie vo-scholen

Onderzoek studiesucces vo-leerlingen  Opdrachtgever Gooise Scholen Federatie  Onderzoeksvraag: is er bij oud- leerlingen van de GSF sprake van: »succesvolle deelname aan, »voorbereiding op en »aansluiting op het hoger onderwijs?  Kortom: is er sprake van studiesucces

Onderzoeksmodel

Onderzoeksmethode  Survey onder oud-leerlingen die bij HO- instellingen in de regio studeren  Inventarisatie en analyse gegevens HO- instellingen  Gebruik landelijke data (1 cijfer HO en oic.cfi.nl)  Analyse beschikbare gegevens GSF  Bespreking resultaten met GSF-scholen

Vier groepen resultaten  Succesvolle kenmerken van de oud- leerlingen van de GSF?  Succesvol studeren in het hoger onderwijs?  Succesvolle voorbereiding op deelname aan het hoger onderwijs?  Succesvolle aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs?

Succesvol studeren in het hoger onderwijs?

studeren in het hoger onderwijs (1) - doorstroom Tabel 4.1Doorstroompercentage leerlingen VWO 6 van de Gooise Scholenfederatie in vergelijking met 467 vo-instellingen over periode , uitgesplitst naar sekse (bron: oic.cfi.nl) GSF-scholenVergelijkbare vo-instellingen (N=467) 00 / / / / / / / / / / 05 % geslaagde vwo-lln 89% 96% 93%91%93%94% Daarvan zijn uitgestroomd naar: WO (j)65%73%67%77%81%69%73%74% 76% WO (m)69%63% 66% 60%63%64%66%67% HBO (j)17%4%6%8%5%15%13% 12%11% HBO (m)6%8%18% 19%21%20%19% 18% Niet in voltijds- onderwijs (j) 17%23%27%14% 16%14% 13% Niet in voltijds- onderwijs (m) 25%29%20%16%15%19%17%16%15%

studeren in het hoger onderwijs (2) – doorstroom Tabel 4.2Doorstroompercentage leerlingen HAVO 5 van de Gooise Scholenfederatie in vergelijking met 427 vo-instellingen over periode , uitgesplitst naar sekse (bron: oic.cfi.nl) GSF-scholenVergelijkbare vo-instellingen (N=427) 00 / 0101 / 0202 / 0303 / 0404 / 0500 / 0101 / 0202 / 0303 / 0404 / 05 %geslaagde havo- leerlingen 91%93% 91%87%89%90%91% 90% Daarvan zijn uitgestroomd naar: HBO (j)74%63%70%71%68%77% 78%80%79% HBO (m)55%72% 77%74%73%75%77%79%80% BOL (j)3%0%3% 1%4%3% 1% BOL (m)2%6%3%4%2%5%4% 1% Opstroom VWO (j)5%7%10%7%0%5%4%5%6%1% Opstroom VWO (m) 6%5%6%3%0%5%4% 5%1% Niet in voltijds- onderwijs (j) 18%30%17%19%32%14%16%14%12%19% Niet in voltijds- onderwijs (m) 36%16%19%17%24%18%17%15%13%18%

studeren in het hoger onderwijs (3) – studieresultaten  Weinig betrouwbare en onderling vergelijkbare gegevens  (Bij HvA): havisten van het GL scoren lager dan het regiogemiddelde; die van Vechtstede hoger.  Het percentage vertrekkers na één jaar per GSF- school vertoont schommelingen, maar het meerjarige gemiddelde sluit aan bij dat van de regio.

studeren in het hoger onderwijs (4) – herinschrijving

Discussie (1) Stelling: het is voor ho-instellingen noodzakelijk om systematisch en regelmatig gegevens over studiesucces van vo-leerlingen terug te kopppelen naar de ‘leveranciers’.

Discussie (2) De onderlinge uitwisselbaarheid van gegevens over studievoortgang binnen het ho moet worden vergroot!