Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vertelmobiel 3 oktober 2012.
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
De tweede leerweg Luc Vandeput KHLeuven November 2013.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
CANON Cultuurcel VISIE “Jonge mensen uitdagen om hun sterktes te ontdekken en die taal te ontwikkelen die hen het beste ligt” Peter Adriaenssens MISSIE.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Jos van Hijfte 8 November 2007
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Taal en rekenen Joke van Balen.
opleiding : Onderwijs Assistent
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Het opleidingsprofiel:
verhoogt het Creatief Quotiënt
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Lancering Traject
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Competenties SLC week 3 DSR1.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent Boek op Bezoek 1.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.

Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven

2 basisopleidingen 2 basisopleidingen Euregioproject Anamorfose Euregioproject Anamorfose Positie van het leerdomein Positie van het leerdomein Curriculumhervorming Curriculumhervorming Ontstaan van het project

Geactualiseerd opleidingsconcept Geactualiseerd opleidingsconcept Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Geactualiseerd opleidingsconcept Geactualiseerd opleidingsconcept Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Rendement?Rendement?

Leerlijn muzische vorming Leerlijn muzische vorming Specifiek Specifiek Overstijgend (grondhouding) Overstijgend (grondhouding) Passende evaluatievormen Passende evaluatievormen Op niveau opleiding/student Op niveau opleiding/student Op niveau stageschool/kinderen Op niveau stageschool/kinderen Concreet resultaat

PromotorKHMechelenCo-promotores Hogeschool voor Wetenschap en Kunst (Lemmens) Groep T KHLeuven Samenwerking met pedagogische begeleiding, Canon cultuurcel, Euregio- projecten én andere polen ENW SamenwerkingSamenwerking

niveau 1: visie – doelen afbakenen Doel= gemeenschappelijke taal hanteren niveau 2: huidige realiteit bij partner-instellingen verkennen Doel= leren van elkaar niveau 3: ontwerp leerlijn Doel = competenties, activiteiten en evaluatievormen omschrijven niveau 4: publicatie/studiedag met A. leerlijn B. praktijkvoorbeelden KernactiviteitenKernactiviteiten

- 7 projectvergaderingen (maandelijks) - Collegiaal leren (werkbezoek(en) ) - Community (Toledo)  Verslagen  bibliotheek  Links  Tussentijds rapport, aanzet publicatie Vormgeving kernactiviteiten

- Conceptueel denken toepasbaarheid - Opleiding associatie - Leerdomein curriculum Vervolgproject: Uitwisselen expertise of ontwikkelen van een gemeenschappelijke module Valkuilen/kansenValkuilen/kansen