Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven
2 basisopleidingen 2 basisopleidingen Euregioproject Anamorfose Euregioproject Anamorfose Positie van het leerdomein Positie van het leerdomein Curriculumhervorming Curriculumhervorming Ontstaan van het project
Geactualiseerd opleidingsconcept Geactualiseerd opleidingsconcept Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Geactualiseerd opleidingsconcept Geactualiseerd opleidingsconcept Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Concreet resultaat: Leerlijn muzische vorming Rendement?Rendement?
Leerlijn muzische vorming Leerlijn muzische vorming Specifiek Specifiek Overstijgend (grondhouding) Overstijgend (grondhouding) Passende evaluatievormen Passende evaluatievormen Op niveau opleiding/student Op niveau opleiding/student Op niveau stageschool/kinderen Op niveau stageschool/kinderen Concreet resultaat
PromotorKHMechelenCo-promotores Hogeschool voor Wetenschap en Kunst (Lemmens) Groep T KHLeuven Samenwerking met pedagogische begeleiding, Canon cultuurcel, Euregio- projecten én andere polen ENW SamenwerkingSamenwerking
niveau 1: visie – doelen afbakenen Doel= gemeenschappelijke taal hanteren niveau 2: huidige realiteit bij partner-instellingen verkennen Doel= leren van elkaar niveau 3: ontwerp leerlijn Doel = competenties, activiteiten en evaluatievormen omschrijven niveau 4: publicatie/studiedag met A. leerlijn B. praktijkvoorbeelden KernactiviteitenKernactiviteiten
- 7 projectvergaderingen (maandelijks) - Collegiaal leren (werkbezoek(en) ) - Community (Toledo) Verslagen bibliotheek Links Tussentijds rapport, aanzet publicatie Vormgeving kernactiviteiten
- Conceptueel denken toepasbaarheid - Opleiding associatie - Leerdomein curriculum Vervolgproject: Uitwisselen expertise of ontwikkelen van een gemeenschappelijke module Valkuilen/kansenValkuilen/kansen