Ronde 1: aan het werk gaan. Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel Andere twee groepen: Ronde 1: aan het werk gaan.
Ronde 2: korte instructie en vragen.
Ronde 3: grote instructie Les 13 groep 7 Ronde 3: grote instructie Twee leerdoelen: Je kunt procenten en breuken omrekenen met behulp van de verhoudingstabel Je kunt de verhoudingstabel toepassen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?
Wat je boven de deelstreep doet, moet je beneden de deelstreep ook doen! Hoeveel liter water heb je nodig om 4 liter limonadesiroop aan te maken? En hoeveel liter om 8 liter limonadesiroop te maken?
= wat zeg je dan eigenlijk? 4 = deel van de 5 = geheel ------- Breuk is dus altijd DEEL VAN EEN GEHEEL
verhoudingstabel 2 van de 3 kinderen lust graag spinazie. Hoeveel van 186 kinderen eet graag spinazie?
= hoeveel procent? Hoeveel procent is altijd het geheel? Antwoord: 100 procent Je gaat dus altijd op zoek naar de verhouding die hoort bij 100 procent, dat is het percentage wat je zoekt!!! Antwoord is dus 80%!!
Nu jij :
3 van de 4 kinderen heeft een huisdier. Hoeveel van de 120 kinderen hebben een huisdier? 2 van de 5 kinderen vindt spinazie de lekkerste groente. Hoeveel van de 185 kinderen vinden spinazie de lekkerste groente?
Ronde 4:gesprekjes over hoe het gaat. Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik: breuken ongelijknamig optellen/ aftrekken januari – februari Is ook met verhoudingstabel!