Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Advertisements

…of de schrik van alle verpleegkundigen
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
H 44: Investeringsselectie
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Vandaag hebben we het over :
Energie Water stroomt.
Ronde 1: aan het werk gaan.
De toets data 2kb juni 2kc juni 2kd 20 juni 2ke 17 juni   2ma 19 juni
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Evenredigheden.
Kosten produceren - vervolg
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
REKENEN.
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
De schaal Hoe bereken je die?.
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Vraagje: Is deelbaar door 2? En door 3? En 4? En 6?
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Opgave blok 3 les 9 opg 2 opdrachtenboek.  Regel 1: Hoeveel heb ik te verdelen?  Trek de twee bekende getallen van elkaar af.  Vind je het lastig om.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 2 groep 7 leerdoel Je leert om de uitkomst van een som te schatten, zodat je snel en handig kan rekenen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig.
Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 1 groep 7 2 leerdoelen: Doel 1:
Les 1 groep 6 leerdoel: Doel 1:
Les 1 groep 8 leerdoel: Inzicht hebben in de betekenis, plaats, structuur, waarde hele getallen en kommagetallen Wat weet je hier al van? Waarom is het.
Uitleg Russisch delen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Bewerkingen met breuken Les 37.
Conjunctuur.
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Deelbaarheid.
Rekenen met verdeelsleutels
Exponentiele groei en procenten En weer een opdracht uit het huiswerk.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Toepassingen 5L week 11: ‘Reclame’ een breuk of een procent nemen van een getal 5L week 11: ‘Reclame’
Samenhang procenten, breuken en kommagetallen,
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Exponentiele toename en afname
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
H9 Kwadratische vergelijkingen
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
Transcript van de presentatie:

Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel Andere twee groepen: Ronde 1 pak een kaart

Ronde 2: korte vraagjes!

Les 4 groep 8 leerdoel Je leert handige strategieën voor het hoofdrekenen (deel 2) Vandaag twee handige strategieën: één waarbij je binnen een tel weet of een getal deelbaar is door een getal onder de 10, en een tweede strategie waarbij je heel makkelijk procenten kan uitrekenen door gebruik te maken van breuken. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?

Meer-kaart

Wie weet een rekenregel voor delen door 2,3,4,5,6,9,10,25,50,100 of 1000?

Deelsommetjes…. Vraagje: is 235 716 deelbaar door 2. En door 3. En 4 Deelsommetjes….. Vraagje: is 235 716 deelbaar door 2? En door 3? En 4? En 6? Geen probleem, een kind kan de was doen.

Rekentruukjes: Een getal is deelbaar door... als... 2 als het een even getal is (als het eindigt op 0, 2, 4, 6 of 8) 3 als de som van de cijfers deelbaar is door 3 813 geeft “8+1+3” = 12, en is dus deelbaar door 3 212 geeft “2+1+2” = 5, en is dus NIET deelbaar door 3 4 als de 2 laatste cijfers deelbaar zijn door 4 720 geeft “20”, en is dus deelbaar door 4 350 geeft “50”, en is dus NIET deelbaar door 4 5 als het getal eindigt op een “0” of een “5” 25, 450, 6000 enz... 6 6 als het getal zowel deelbaar is door 2 als door 3, 342 is deelbaar door 2 en 3, dus ook deelbaar door 6 813 is niet deelbaal door 2, en in dus NIET deelbaar door 6 9 als de som van de cijfers deelbaar is door 9 675 geeft “6+7+5” = 18, en is dus deelbaar door 9 213 geeft “2+1+3” = 6, en is dus NIET deelbaar door 9 10 als het getal eindigt op “0” 20, 350, 54000 enz... 25 als het getal eindigt op “00”, “25”, “50” of “75” 125, 375, 500, 4750 enz... 50 als het getal eindigt op “00” of “50” 250, 700, 63150, 250000 enz... 100 als het getal eindigt op “00” 200, 3500, 48000 enz... 1000 als het getal eindigt op “000” 2000, 45000, 120000 enz...

Maak straks de meerkaart op blz 139 en les 1 blok 5 blz 114 Maak straks de meerkaart op blz 139 en les 1 blok 5 blz 114. Verzin ook zelf sommen en kijk of ze deelbaar zijn. Wat zijn ook al weer priemgetallen?

Uit het hoofd leren (echt doen!!!!)

Maak bladzijde 70 van de kaarten (groep 8, les 7) Schrijf de voorbeelden over. Schrijf daarna alle breuken in procenten! Dus: 1/2e = …%, 2/2e = … % 1/3e = …%, 2/3e = … %, 3/3e = … % 1/4e = …%, 2/4e = …. %, 3/4e = … %, 4/4e = … % 1/5e = …% enz. Tot en met 12/12e Voorbeeld: Hoeveel is bijvoorbeeld 3/8e in percentages als je weet dat 1/8e 12,5% is?

Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik: Breuken, procenten en kommagetallen. Daarvoor moet je alle procenten naar breuken kunnen omrekenen!

rprintblad printen