Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
18 september 2012 CH 4 H 2 / E-gas in ICE, CNG/LNG Een vandaag haalbare milieuvriendelijke brandstof als opstap naar de toekomst, nieuwe technologieën.
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Vlaams Materialen programma Sluiten van ‘kritische’ metaalkringlopen – 12/11/2013 Patrick Van den Bossche, director Environment.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Duurzame mobiliteit en transport
Kennisagenda Transport & Logistiek
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
ITACA project Informatie uitwisseling Platform Verkeer en Vervoer 8 juli 2011.
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
© 2011 Stad Hasselt1. Logistiek servicepunt Hasselt. Brussel - 28 februari 2011.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
De energieneutrale stad visievorming met stakeholders Rob Folkert.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
ITACA project Meeting met geinteresseerde burgers over Duurzame Mobiliteit in Brabant Tilburg, 29 juni 2011.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Hordelopen naar klimaatgerechtigheid: inzet van steden J.B. (Hans) Opschoor (ISS, VU, KNAW) “Den Haag: Stad van Klimaatrechtvaardigheid?”,
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Grafimedia, een Smart Industry? Albert Noppen en Roelof Janssen.
Slimme stadsdistributie
Stientje van Veldhoven Tweede Kamerlid D66 ECN Symposium Energietransitie.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
PASSIE VOOR GEZONDHEID
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Jeroen van den Berg Hanze University Groningen, The Netherlands
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
The Energy Infrastructure of the 21st century
Sector, Firm Size and ICT investments
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
E22 Eastern Entrance to Riga
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Direct NO2 emissions: the state of knowlegde and consequences
Smart Technologies in public safety
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie
Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
CO2-footprint op de blockchain
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Waarde van duurzame energiesystemen
Transcript van de presentatie:

Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport

19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 2 Duurzame mobiliteit en transport Waar doen we het allemaal voor? luchtkwaliteit geluidhinder bereikbaarheid klimaatenergiezekerheid grondstoffen lokaal / regionaal mondiaal

Werkniveaus Macro Regulering, ruimtelijke ordening, infrastructuur, fiscaal- en subsidiebeleid, grondstoffenbeleid, … Meso Brancheconvenanten, samenwerking tussen bedrijven, de georganiseerde consument,… Micro Bedrijfsbeslissingen in de supply chain, consumentenbeslissingen, beschikbare duurzame opties, … 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 3

Duurzame logistiek oplossingsrichtingen Minder ton zelfde omzet Gewicht producten/verpakking, retourstromen beheersen Minder tonkm zelfde ton Afstand productie consumptie, locatie hubs, … Minder voertuigkm zelfde tonkm Beladingsgraad, voertuigcapaciteit/modal-shift, … Minder CO 2 zelfde voertuigkm Voertuigkeuze, technologie, brandstoffen, rijstijl, … 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 4

Maatregelen verduurzaming logistieke ketens 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 5 Efficiënte voertuigen Efficiënt gebruik voertuigen Supply chain operaties Supply chain ontwerp Productie & consumptie Voertuigindustrie, Vlootmanager Dienstverleners Verladers Consumenten Mobiliseren van Innovatiekracht Logistieke sector

Je hebt d uurzaam, duurzaam en Duurzaam 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 6 1. Prestatie haalbaar bij laagste kosten 2. Prestatie haalbaar bij neutrale kosten 1.Kostenreductie “business as usual” tot laagste-kostenpunt 2.Tegen nul extra kosten 2x zoveel reductie mogelijk als laagste-kostenpunt 3.Voor bereiken CO 2 - reductiedoelen is méér nodig 3. Gewenste Prestatie Bv. CO 2 doelen

19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 7 Stappen zetten Gemeentes en lokale stakeholders hebben sleutels in handen…

19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 8 Europees Focus op CO 2 en langere termijn WHITE PAPER - Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system “Halve the use of ‘conventionally-fuelled’ cars in urban transport by 2030; phase them out in cities by 2050; achieve essentially CO 2 -free city logistics in major urban centres by 2030” “Large fleets of urban buses, taxis and delivery vans are particularly suitable for the introduction of alternative propulsion systems and fuels. These could make a substantial contribution in reducing the carbon intensity of urban transport while providing a test bed for new technologies and opportunity for early market deployment.” “Promote joint public procurement for low emission vehicles in commercial fleets (delivery vans, taxis, buses…).” “The gradual phasing out of ‘conventionally-fuelled’ vehicles from the urban environment is a major contribution to significant reduction of oil dependence, greenhouse gas emissions and local air and noise pollution. It will have to be complemented by the development of appropriate fuelling/charging infrastructure for new vehicles.”

19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 9 In 2015 wordt 74% van de in Nederlandse steden uitgestoten NO x veroorzaakt door 14% van de gereden kilometers En het merendeel daarvan is logistiek + bussen

19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 10 Europees Benodigde reductie om 2ºC doelstelling te halen Bron: GHG 2050 II, 2012 EU White Paper: 2050 reductiedoel voor transport = 60% t.o.v % in 2020 Benodigde reductie in geïndustrialiseerde wereld om mondiale temperatuurstijging < 2°C te houden (EU ambitie voor reductie CO 2 -emissies, Presidency Conclusions, Brussel, European Council, 29/30 oktober 2009)

Spanningsvelden The big picture vs. individueel (korte termijn) belang bedrijfsbelangbelang stad / regio / land / EU verladersvervoerders wegandere modaliteiten lokale oplossingenmondiale problemen energiebehoefteenergie-onafhankelijkheid anticiperenreageren 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 11