Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport
19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 2 Duurzame mobiliteit en transport Waar doen we het allemaal voor? luchtkwaliteit geluidhinder bereikbaarheid klimaatenergiezekerheid grondstoffen lokaal / regionaal mondiaal
Werkniveaus Macro Regulering, ruimtelijke ordening, infrastructuur, fiscaal- en subsidiebeleid, grondstoffenbeleid, … Meso Brancheconvenanten, samenwerking tussen bedrijven, de georganiseerde consument,… Micro Bedrijfsbeslissingen in de supply chain, consumentenbeslissingen, beschikbare duurzame opties, … 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 3
Duurzame logistiek oplossingsrichtingen Minder ton zelfde omzet Gewicht producten/verpakking, retourstromen beheersen Minder tonkm zelfde ton Afstand productie consumptie, locatie hubs, … Minder voertuigkm zelfde tonkm Beladingsgraad, voertuigcapaciteit/modal-shift, … Minder CO 2 zelfde voertuigkm Voertuigkeuze, technologie, brandstoffen, rijstijl, … 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 4
Maatregelen verduurzaming logistieke ketens 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 5 Efficiënte voertuigen Efficiënt gebruik voertuigen Supply chain operaties Supply chain ontwerp Productie & consumptie Voertuigindustrie, Vlootmanager Dienstverleners Verladers Consumenten Mobiliseren van Innovatiekracht Logistieke sector
Je hebt d uurzaam, duurzaam en Duurzaam 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 6 1. Prestatie haalbaar bij laagste kosten 2. Prestatie haalbaar bij neutrale kosten 1.Kostenreductie “business as usual” tot laagste-kostenpunt 2.Tegen nul extra kosten 2x zoveel reductie mogelijk als laagste-kostenpunt 3.Voor bereiken CO 2 - reductiedoelen is méér nodig 3. Gewenste Prestatie Bv. CO 2 doelen
19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 7 Stappen zetten Gemeentes en lokale stakeholders hebben sleutels in handen…
19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 8 Europees Focus op CO 2 en langere termijn WHITE PAPER - Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system “Halve the use of ‘conventionally-fuelled’ cars in urban transport by 2030; phase them out in cities by 2050; achieve essentially CO 2 -free city logistics in major urban centres by 2030” “Large fleets of urban buses, taxis and delivery vans are particularly suitable for the introduction of alternative propulsion systems and fuels. These could make a substantial contribution in reducing the carbon intensity of urban transport while providing a test bed for new technologies and opportunity for early market deployment.” “Promote joint public procurement for low emission vehicles in commercial fleets (delivery vans, taxis, buses…).” “The gradual phasing out of ‘conventionally-fuelled’ vehicles from the urban environment is a major contribution to significant reduction of oil dependence, greenhouse gas emissions and local air and noise pollution. It will have to be complemented by the development of appropriate fuelling/charging infrastructure for new vehicles.”
19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 9 In 2015 wordt 74% van de in Nederlandse steden uitgestoten NO x veroorzaakt door 14% van de gereden kilometers En het merendeel daarvan is logistiek + bussen
19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 10 Europees Benodigde reductie om 2ºC doelstelling te halen Bron: GHG 2050 II, 2012 EU White Paper: 2050 reductiedoel voor transport = 60% t.o.v % in 2020 Benodigde reductie in geïndustrialiseerde wereld om mondiale temperatuurstijging < 2°C te houden (EU ambitie voor reductie CO 2 -emissies, Presidency Conclusions, Brussel, European Council, 29/30 oktober 2009)
Spanningsvelden The big picture vs. individueel (korte termijn) belang bedrijfsbelangbelang stad / regio / land / EU verladersvervoerders wegandere modaliteiten lokale oplossingenmondiale problemen energiebehoefteenergie-onafhankelijkheid anticiperenreageren 19 november 2012 Verbinden Duurzame Steden 11