Het M@nagen van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Records management en informatie-architectuur
Workshop 6: Multichanneling
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
E-Team 2003 E-Government II Project GIS Projectaanpak Arjan Kloosterboer Projectleider 10 januari 2003.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Mark Voogd 24 Mei Boxtel Dienstverlening, ICT en efficiency; In de Drechtsteden regio Het advies op hoofdlijnen.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
De kracht van MySolution
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
Het beïnvloeden van succes
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Government Dordrecht
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
De case Oostkamp.
Producten & Werkprocessen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Programma Vereenvoudiging en uniformering subsidie DBI bijeenkomst het Nieuwe Handelsregister 4 december 2012.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Benchmarken in het Geo werkveld
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
Transcript van de presentatie:

Het M@nagen van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003

Proces Proces Proces Proces Proces Inhoud presentatie Probleemgebieden E-Government programma Innovatie in brede zin Proces Proces Proces Proces

Verkokerde organisatie (ook intern!) Klant Product Front Systemen Processen Personen Back-office Autonomie, meervoudige registraties, het zelfde gegeven!, output? Informatievoorziening?

Kwaliteit dienstverlening? Telefoon Backoffice Post ? Fax E-Mail/ webform Balie Geen frontoffice!

Keteninnovatie/ keteninformatisering? Klant Klant Klant Belasting KVK Gem dordt Actor Actor Actor (Keten)Informatie ICT Informatie t.b.v. handhaving, veiligheid, zorg etc Informatie t.b.v. Dienstverlening Informatie t.b.v. Efficiency

Voorbeeld medewerkers registratie De indiensttreding van een nieuwe medewerker Verschillende formulieren Meerdere balies (met beperkte openingstijden) Verschillende doorlooptijden (keten) Elke keer weer hetzelfde gegeven! Navraag naar de afhandel status Geen informatie van “mijn“ gegevens Smoelenboek niet beschikbaar en actueel Organogram niet beschikbaar en actueel Externe medewerkers?

Status álle vragen

Mid-office toepassing IPS

Oplossing: Midoffice Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers

Resultaten E-Loket Dordrecht Website www.dordrecht.nl Bestuurlijke informatie (SMS en E-Mail) Intern toegepast E-Loket Veel experimenten (o.a. interactieve beleidsvorming) Nieuwe projecten momenteel Geo als onderdeel van de dienstverlening Basisregistraties op orde Papier P@ssé E-Loket II (o.a bedrijvenloket en integratie) Intranet portal

KSF’s Multidisciplinaire teams Van “buiten naar binnen” Werken onder architectuur Programmasturing Sponsor op hoog niveau Kwaliteit van experts Benchmarks Netwerken

Ervaringen vanuit de TOP Verkokerde ICT Organisatie (ook Informatie Management) Geen urgentie besef (digibeten) Geen plan Grote achterstand Enthousiasme en deskundigheid Ruim in de middelen Ruimte voor ambitie

Wat hebben we gedaan Bestuurlijke vernieuwing Verbonden met wel urgentie! Kick off meeting en bewustwording Besluitvorming, vergaande consequenties? Niet verkokerd proces Innovator en bescherming Resultaten als bewijs

Verbreding “ Een spannend besluit” Ruim 18 miljoen bezuinigen en… onverminderd investeren in de stad Geen takenreductie maar innovatie 100 fte (netto) inkrimpen Investeren in innovatie / organisatie Dekking tijdelijke tekorten / reserves “Linksom of rechtsom”

Waarom loopt iedereen (1) Urgentiebesef Oogst van voorgaand OO-traject Resultaatgerichte structuur Inspirerend perspectief Bindend Proces met: - win – win – effecten / elementen - Strategische uitwerking en communicatie Winnende coalitie

Waarom loopt iedereen (2) Ambities Fortuyn en Burgers Urgentie Urgentie Positie in rangorde (Analyse Nyfer) Bezuinigingen

De redenering: “Het wybertje” Verwachtingen Keten Organisatie Formule

De Innovatiethema’s Ketenarrangementen Schaalverandering Rolverandering in de keten Schaalverandering efficiencywinst door schaalverandering Dienstverlening Verwachtingen(management) >> Dienstverlening(sconcept) Actiegerichte organisatie Versterking resultaat,- en uitvoeringsgerichtheid Shared Services Bundeling en standaardisatie (interne) dienstverlening

De pijlers HRM ICT Huisvesting Flexibilisering organisatie Leiderschapsontwikkeling Mobiliteit, Pop’s, algemene dienst Een sterk “vangnet” ICT Herontwerpen bedrijfsprocessen E-government / E-dienstverlening Huisvesting Een inspirerende werkomgeving Een flexibel huisvestingsconcept Tele/thuis/flex

Meer informatie op: www.dordrecht.nl/E-Government EINDE