Het M@nagen van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003
Proces Proces Proces Proces Proces Inhoud presentatie Probleemgebieden E-Government programma Innovatie in brede zin Proces Proces Proces Proces
Verkokerde organisatie (ook intern!) Klant Product Front Systemen Processen Personen Back-office Autonomie, meervoudige registraties, het zelfde gegeven!, output? Informatievoorziening?
Kwaliteit dienstverlening? Telefoon Backoffice Post ? Fax E-Mail/ webform Balie Geen frontoffice!
Keteninnovatie/ keteninformatisering? Klant Klant Klant Belasting KVK Gem dordt Actor Actor Actor (Keten)Informatie ICT Informatie t.b.v. handhaving, veiligheid, zorg etc Informatie t.b.v. Dienstverlening Informatie t.b.v. Efficiency
Voorbeeld medewerkers registratie De indiensttreding van een nieuwe medewerker Verschillende formulieren Meerdere balies (met beperkte openingstijden) Verschillende doorlooptijden (keten) Elke keer weer hetzelfde gegeven! Navraag naar de afhandel status Geen informatie van “mijn“ gegevens Smoelenboek niet beschikbaar en actueel Organogram niet beschikbaar en actueel Externe medewerkers?
Status álle vragen
Mid-office toepassing IPS
Oplossing: Midoffice Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers
Resultaten E-Loket Dordrecht Website www.dordrecht.nl Bestuurlijke informatie (SMS en E-Mail) Intern toegepast E-Loket Veel experimenten (o.a. interactieve beleidsvorming) Nieuwe projecten momenteel Geo als onderdeel van de dienstverlening Basisregistraties op orde Papier P@ssé E-Loket II (o.a bedrijvenloket en integratie) Intranet portal
KSF’s Multidisciplinaire teams Van “buiten naar binnen” Werken onder architectuur Programmasturing Sponsor op hoog niveau Kwaliteit van experts Benchmarks Netwerken
Ervaringen vanuit de TOP Verkokerde ICT Organisatie (ook Informatie Management) Geen urgentie besef (digibeten) Geen plan Grote achterstand Enthousiasme en deskundigheid Ruim in de middelen Ruimte voor ambitie
Wat hebben we gedaan Bestuurlijke vernieuwing Verbonden met wel urgentie! Kick off meeting en bewustwording Besluitvorming, vergaande consequenties? Niet verkokerd proces Innovator en bescherming Resultaten als bewijs
Verbreding “ Een spannend besluit” Ruim 18 miljoen bezuinigen en… onverminderd investeren in de stad Geen takenreductie maar innovatie 100 fte (netto) inkrimpen Investeren in innovatie / organisatie Dekking tijdelijke tekorten / reserves “Linksom of rechtsom”
Waarom loopt iedereen (1) Urgentiebesef Oogst van voorgaand OO-traject Resultaatgerichte structuur Inspirerend perspectief Bindend Proces met: - win – win – effecten / elementen - Strategische uitwerking en communicatie Winnende coalitie
Waarom loopt iedereen (2) Ambities Fortuyn en Burgers Urgentie Urgentie Positie in rangorde (Analyse Nyfer) Bezuinigingen
De redenering: “Het wybertje” Verwachtingen Keten Organisatie Formule
De Innovatiethema’s Ketenarrangementen Schaalverandering Rolverandering in de keten Schaalverandering efficiencywinst door schaalverandering Dienstverlening Verwachtingen(management) >> Dienstverlening(sconcept) Actiegerichte organisatie Versterking resultaat,- en uitvoeringsgerichtheid Shared Services Bundeling en standaardisatie (interne) dienstverlening
De pijlers HRM ICT Huisvesting Flexibilisering organisatie Leiderschapsontwikkeling Mobiliteit, Pop’s, algemene dienst Een sterk “vangnet” ICT Herontwerpen bedrijfsprocessen E-government / E-dienstverlening Huisvesting Een inspirerende werkomgeving Een flexibel huisvestingsconcept Tele/thuis/flex
Meer informatie op: www.dordrecht.nl/E-Government EINDE