SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stamgroepavond B5 dinsdag 28 augustus
Advertisements

Inspectie van het Onderwijs
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Schoolpartnerschappen in Europa
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Taalportfolio in Action
Stichting RechtenOnline
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Wie zijn wij & wat doen wij? 2 e jaar studenten SCW Evenement management  Project V Samenwerking  NAC, Playing for success, Radar, The Popcorner.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
7/26/2014 | 1 Zoeken naar literatuur Duits. 7/26/2014 | 2 Bibliotheek Rijksuniversiteit Groningen Universiteitsbibliotheek Bibliotheek Letteren ›Bibliotheek.
Zoeken naar literatuur
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Dag van het afstudeeronderzoek
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' 1 Presentatie onderzoek TNO en CLU ‘Effecten van businessmodellen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
Hoe gebruik je de VOLT-meter(meet-range instellen)
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Workshop Digitalenklas 29 januari Gebruik DLO (WebCT) In cursus Taalverwerving 4 Spaans september – november 2002.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Samenwerkend ontdekkend leren met computersimulaties
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
1www.gbsardooie.bedocucentrum Opdracht 5 Brainstormen & Mindmappen met “Mindman” en de “zoekbieb” Via o.a. de schoolwebsite kan je deze vrije, legale.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Academic Search Premier Zoeken op auteur met samengestelde naam Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Pré-NLT-module 3D-printen
ICT in het speciaal onderwijs
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Digitale videofragmenten in het onderwijs
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Blackboard implementatieplan
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Architectuur Wat gaan we doen? Architectuur De architect
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden

Inhoud van deze sessie  Inleiding  Presentaties Dorien Nieuwenhuijsen, Letteren UU (Spaans) Wim Stoetzer & Mieke van der Stel, Letteren Leiden (Arabisch) Tjits Roselaar, Talencentrum KUB (NT2) Wander Lowie, Letteren RUG (Engels; Fonetiek)  Discussie

Het Digitalenklas-project  Surf Educatief Project ( )  Samenwerking Utrecht, Groningen, Tilburg, Leiden en Edufocus  Doelstellingen Herontwerp onderwijs Ontwikkeling web-gebaseerde applicatie (Ellips), met speciale aandacht voor luistervaardigheid Ontwikkeling van leermateriaal voor Ellips en de DLO

Stand van zaken Ellips  Functioneel ontwerp gereed  Oplevering beta-versie begin november 2002

Gebruik van het Common European Framework (CEF)  Aangepaste CEF-versie van het Talencentrum van de Universiteit Gent  Codering van het oefenmateriaal in Ellips Makkelijk kunnen zoeken Stimuleren samenwerking tussen docenten van verschillende instellingen en hergebruik materiaal  Detailplanning per taal

Taken in de DLO  Rekening houden met studenten met beperkte toegang tot het WWW  Duidelijke meerwaarde t.o.v. situaties zonder ICT  Onderscheid tussen leergerichte en productgerichte taken (heeft o.a. gevolgen voor gebruik van opties zoals communicatieforum of “Group pages”)  Liever open taken, omdat die in de regel veel leerzame activiteiten oproepen (b.v. niet “maak een samenvatting van dit artikel” maar “kies uit de kranten van deze week een onderwerp dat je aanspreekt en maak een samenvatting van de berichtgeving voor je medestudenten”)