College: Ritme Prosodie: 1. Bomen & Grids 2. Ritmische Herstructurering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-out: practical questions
Advertisements

Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Taal is macht - de macht van de taal
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
Criteria Segmentrepresentaties criteria feature theorieën: algemeen wetenschappelijk algemeen UG Clements’ criteria voor Feature Geometrieën Beoordeling.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
College 8 College MCI 6 maart 2002 Hoofdstuk 13: Groupware systems Hoofdstuk 14: CSCW and Social Issues.
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 01 March 2006 BK8040.
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 2 March 2005 BK8040.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
College 4: Klemtoon en ritme
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
ANTWOORDEN DIAGNOSTISCHE TOETS MODELOMGEVING. Syntaxis = Syntaxis (van het Oudgriekse συν- syn-, "samen", en τάξις táxis, "regeling") is binnen de theoretische.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Maandag 31 maart 2008 Resultaten. 22 Inhoud Onderzoeksvraag Research question Afgelopen 2 weken Last 2 weeks Resultaten Results –Jonge luisteraarsYoung.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Een rekenopdracht maken (10 tallen)
Transcript van de presentatie:

College: Ritme Prosodie: 1. Bomen & Grids 2. Ritmische Herstructurering

1. Cyclische SPE-regels: problematisch 1.1 Probleem 1.2 Iambic Reversal 2. Alternatieve representatie: Boomdiagrammen 3. Alternatieve representatie: Grids 3.1 Stress clash 3.2 Bomen en grids 3.3 Probleem: clash 4.Euritmieregels 4.1 Ritmische patronen 4.2 Alternerend ritme 5.Ritmische herstructurering, een onderzoek Opbouw van het college

Cyclische SPE-regels Cycliciteit [ [ [land] [bouw] ] [machine] ] Klankleer 1: MSR:[  …  1  ] CSR: [[1][2]] NSR:[[2][1]]

Bracket Erasure Convention BEC: de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar

Cyclische SPE-regels Cycliciteit en BEC de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar tennis:love - fiftéen Probleem: cycliciteit

Cyclische SPE-regels Cycliciteit en BEC de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar tennis:fífteen - love Probleem: cycliciteit

Cycliciteit en BEC de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar guitár 'guítar man' Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit

[fifteen][men] 1 1 Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit

[[fifteen][men]] Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit

Nevenaccentverschuivingen geen accentkwestie, maar ritmische kwestie: Iambic Reversal Rule [[fifteen][men]] Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit

Iambic Reversal Rule (optionele ritmeregel) Stress clash vgl. Marcèl Báx w s S  s w S [1 stress] [1 stress] conditie: w   Cyclische SPE-regels Iambic Reversal

Probleem: ritmeregel kan alleen 'lineaire clashes' verantwoorden Er is geen stress clash, en toch nevenaccentverschuiving [[Mississippi][Delta]] s w s w S w Cyclische SPE-regels Iambic Reversal

Boomdiagrammen Liberman & Prince (1977): Stress is relatieve prominentie; d.w.z. een element is sterk ten opzichte van een ander element dat zwakker is Relatieve prominentie

Delta s w syllabeniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie Relatieve sterkteverhouding op:

MississippiDelta s w s w s w Relatieve sterkteverhouding op: syllabeniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie

MississippiDelta s w s w s w w s syllabeniveau voetniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie Relatieve sterkteverhouding op:

MississippiDelta s w s w s w w s s w Relatieve sterkteverhouding op: syllabeniveau voetniveau prosodisch woord fonologische frase Boomdiagrammen Relatieve prominentie

Op syllabeniveau is er geen clash in Mississippi Delta Toch kan Iambic Reversal plaatsvinden: clash op voetniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie

Grids Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Accent & ritme

a.x voor elke  x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Grids Accent & ritme

b.x voor elke sterkste  van elk lexicaal item (fonol. woord) a.x voor elke  x x x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Grids Accent & ritme

c.x voor elke  s, zodat sterkste  s van constituent hogere kolom heeft dan de sterkste  s van de zwakke zusterconstituent. b.x voor elke sterkste  van elk lexicaal item (fonol. woord) a.x voor elke  x x x x x x x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Grids Accent & ritme

x x x x x x x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w ritme accent Grids Accent & ritme

stress / accent: relatieve prominentie (klemtoon); reflecteert de groepering van syllabes in grotere prosodische eenheden (voet, woord, fonologische frase, …) Grids Accent & ritme

stress / accent: relatieve prominentie (klemtoon); reflecteert de groepering van syllabes in grotere prosodische eenheden (voet, woord, fonologische frase, …) ritme: (regelmatig) patroon van beklemtoonde en onbeklemtoonde syllabes; fysische stimuli Grids Accent & ritme

stress / accent: relatieve prominentie (klemtoon); reflecteert de groepering van syllabes in grotere prosodische eenheden (voet, woord, fonologische frase, …) ritme: (regelmatig) patroon van beklemtoonde en onbeklemtoonde syllabes; fysische stimuli metrum: volledig regelmatig ritme; (psychologische) perceptie van ritmische stimuli Grids Accent & ritme

Clash in de grid: twee adjacente x-en met op het direct daaronder liggende niveau geen x er tussen xxxxx Grids Stress clash

Clash in de grid: twee adjacente x-en met op het direct daaronder liggende niveau geen x er tussen xxx xxxxx Grids Stress clash

Clash in de grid: twee adjacente x-en met op het direct daaronder liggende niveau geen x er tussen x x x xxx xxxxx Grids Stress clash

Reversal: linker x in clash verschuift naar de eerst mogelijke landingsplaats ter linkerzijde xx xxx xxxxx Grids Stress clash

x x x xxx xxxxxx MississippiDelta Grids Stress clash

xx xxx xxxxxx MississippiDelta Grids Stress clash

Waarom grids? Hayes (1984): boom  accent / structuur grid  ritme Bomen & grids

Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: Goodlooking girlMontana Bank Jan - Wou ter ZwartRoe lien tje B. wswswsws s sw Grids

Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids

Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: xxxxx xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids

Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: x x xx xxxxx xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids

Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: x x xx xxxxx xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids

Problemen met Iambic Reversal ontstaan waar Probleem

Problemen met Iambic Reversal ontstaan waar (a) geen clash is en toch een verschuiving, of Probleem

Problemen met Iambic reversal ontstaan waar (a) geen clash is en toch een verschuiving, of (b) wel een clash, maar toch geen verschuiving Probleem

(a)geen clash, toch verschuiving x xx xxxx ameri kaan Probleem

(a)geen clash, toch verschuiving x xx xxxx ameri kaan Probleem data: perfectionist, kaleidoscoop, Ticonderoga

(b)wel clash, geen verschuiving x x x xxx xxxxxx overspelige man Probleem

(b)wel clash, geen verschuiving x * x x xxx xxxxxx overspelige man Probleem data: ingewikkelde som vgl. ingewikkelde baby’s

Oplossing Hayes (1984): clash is niet de juiste trigger van nevenaccentverschuivingen Euritmieregels Ritmische patronen

Hayes (1984): clash is niet de juiste trigger van nevenaccentverschuivingen bepaalde ritmische output- structuren zijn hoogwaardig; om die te bereiken kunnen nevenaccenten verschuiven Euritmieregels Ritmische patronen

De Euritmieregels: op output gericht (daarmee voorloper OT) Quadrisyllabic Rule (QR) op het scandeerniveau liggen de x-en idealiter vier syllabes van elkaar verwijderd. Euritmieregels Alternerend ritme

Quadrisyllabic Rule (QR) op het scandeerniveau liggen de x-en idealiter vier syllabes van elkaar verwijderd Disyllabic Rule (DR) op een niveau lager liggen de x-en idealiter twee syllabes van elkaar verwijderd Euritmieregels Alternerend ritme

Quadrisyllabic Rule (QR) op het scandeerniveau liggen de x-en idealiter vier syllabes van elkaar verwijderd Disyllabic Rule (DR) op een niveau lager liggen de x-en idealiter twee syllabes van elkaar verwijderd Phrasal Rule (PR) op het een-na-hoogste niveau liggen de x-en zo ver mogelijk van elkaar af Euritmieregels Alternerend ritme

x x x xxx xxxxxx ahundredthirteenmen wswwss w s s w Euritmieregels Alternerend ritme QR en DR:

x xx xxx xxxxxx ahundredthirteenmen wswwss w s s w Euritmieregels Alternerend ritme QR :

x xx xxx xxxxxx ahundredthirteenmen wswwss w s s w Euritmieregels Alternerend ritme DR:

x xx x x xxx x x xx x xx xx x x x xx vijf en twin tig ou der wet se pla ten spe lers Euritmieregels Alternerend ritme

x xx x x xxx x x xx x xx xx x x x xx vijf en twin tig ou der wet se pla ten spe lers Euritmieregels Alternerend ritme

x x x xxx xxxxxx MississippiDelta Euritmieregels Alternerend ritme

xx xxx xxxxxx MississippiDelta Euritmieregels Alternerend ritme

xx xxx xxxxxx MississippiDelta van twee naar vier Euritmieregels Alternerend ritme

x xx xxx xxxxxxx overspeligemannen Euritmieregels Alternerend ritme

x *xx xxx xxxxxxx overspeligemannen Euritmieregels Alternerend ritme

x xx xxx xxxxxxx overspeligemannen geen aanpassing: vijf syllabes is geen verbetering t.o.v. drie syllabes Euritmieregels Alternerend ritme

x xx xxx xxxxxxx 's Hertogenbosschecentrum Euritmieregels Alternerend ritme

x xx xxx xxxxxxx 's Hertogenbosschecentrum Euritmieregels Alternerend ritme

x xx xxx xxxxxxx 's Hertogenbosschecentrum vijf syllabes verschil is beter dan twee Euritmieregels Alternerend ritme

accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus Conclusies

accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus bomen en grids zijn beide nodig voor de representatie van accent en ritme alternatief: Bracketed Grids zie voor uitvoerige discussie van alle mogelijke representaties: Hogg & McCully – Metrical Phonology, a coursebook, Cambridge 1987 Conclusies

accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus bomen en grids zijn beide nodig voor de representatie van accent en ritme stress clash is niet genoeg om ritmische aanpassingen te verklaren; Conclusies

accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus bomen en grids zijn beide nodig voor de representatie van accent en ritme stress clash is niet genoeg om ritmische aanpassingen te verklaren; in taal bestaan (universele?) ritmische ideaalpatronen voor de output, die trigger zijn voor (optionele) ritmische aanpassingen Conclusies

Fonologie vs Fonetiek Is er altijd wel fonetische evidentie voor fonologische observaties? Fonologen onderscheiden soms wel 5 gradaties in klemtoon; fonetici zijn al blij als ze hoofdklemtoon kunnen aangeven –Restructuring Rhythm Patterns: Phonological Analysis Phonetic Evidence?

Paper available on Restructuring the melodic content of feet Maartje Schreuder & Dicky Gilbers

Topic: Rhythmic variability due to rate differences Phonologically-based Account Experiment: Phonetic evidence? Outline

Research Question Does a higher speaking rate lead to adjustment of the phonological structure or are we only dealing with phonetic compression? Phonetic compression is mainly shortening and merging of vowels and consonants with preservation of the phonological structure normalstretched

Music: Re-/misinterpretation of rhythm in accelerated or sloppy playing Rhythmic restructuring: dotted notes rhythm  triplet rhythm 120 bpm: 80 bpm:

Language: Re-/misinterpretation of rhythm in accelerated or sloppy speaking Zuidafrikaans Zuidafrikaans Blueberry hill Blueberry hill

Data type 1: stú die tòe la ge  stú die toe là ge ‘study grant’ Rightward Stress Shift

Data type 1: stú die tòe la ge  stú die toe là ge ‘study grant’ type 2:per fèc tio níst  pèr fec tio níst Leftward Stress Shift

Data type 1: stú die tòe la ge  stú die toe là ge ‘study grant’ type 2:per fèc tio níst  pèr fec tio níst type 3:blùe bèr ry híll  blùe ber ry híll zùid à fri káans  zùid a fri káans ‘south african’ Beat Reduction

Phonological Analysis in OT Analysis based on conflict between: Output Output Correspondence (cf. Burzio 1998) Clash Avoidance (cf. Kager 1994)

Output Output Correspondence x x x x x x x x x x x x x x compensationcondensation s w s w s w s w

Output Output Correspondence x x x x x x x x x x x x x x compensationcondensation s w s w s w s w [  ] *[  ]

Output Output Correspondence x x x x x x x x x compensatecondense s w s w s [  ] *[  ]

Output Output Correspondence x x x x x x x x x x x x x x x x x x compensationcondensation s w s w s w s w [  ] *[  ]

Language: Re-/misinterpretation of rhythm in accelerated or sloppy speaking zùidàfrikáans (andante) perfèctioníst stúdietòelage zùidafrikáans (allegro) pèrfectioníst stúdietoelàge

There are different OT-grammars for different rates and styles of speaking (?) Phonetic Compression is not the sole explanation In fast speech it is more important to avoid clashes. The triplet patterns in fast Dutch speech resemble the patterns of e.g. Estonian rhythm. Conclusion from Phonological Analysis

Phonetic Evidence? Is there phonetic evidence for rhythmic restructuring in allegro speech? Stress Correlates: 1. Duration 2. Pitch 3. Intensity 4. Spectral Balance (Sluijter, 1995) 5. Timing (Quené & Port, 2002 a.o.)

Phonetic Evidence? Just Notable Differences: Duration JND: 4.5% (Eefting & Rietveld, 1989) Pitch JND: 2.5% (‘tHart et al, 1990)

variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge

variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge

variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge (1.164 sec)(0.85 sec) [u] [a] pitch116.8 Hz 99.5 Hz duration0.101 ms ms intensity85.7 dB 80.7 dB [u] [a] pitch117.3 Hz 99.8 Hz duration0.041 ms ms intensity80.7 dB 78.5 dB

variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge (1.164 sec)(0.85 sec) multi-plying factor 1.37 [u] [a] pitch116.8 Hz 99.5 Hz duration0.101 sec sec intensity85.7 dB 80.7 dB [u] [a] pitch117.3 Hz 99.8 Hz duration0.056 sec sec intensity80.7 dB 78.5 dB

Design Experiment

Auditory Analysis Examples: Andante Allegro Left Shift perfectionist ‘perfectionist’ Right Shift studietoelage ‘study grant’ Beat Reduction Zuidafrikaans ‘South African’

Method (PRAAT, Boersma & Weenink)

Results Right Shifts Subject 1 (Type 1)

Results Left Shifts Subject 1 (Type 2)

Results Beat Reduction Subject 1 (Type 3)

Results Beat Reduction (Type 3) JND = 4.5%

Auditive Analysis Andante Speech All types combined

Auditive Analysis Allegro Speech

Auditive Analysis

Phonology: In fast speech Mark >> Corr over Corr>>Mark is preferred, whereas it is the other way around in in Andante speech Mostly, this results in triplet patterns in allegro speech –This result resembles the preferences in andante and allegro music However, re-ranking of constraints for each different speaking rate, i.e. a different grammar, is a weakness –Why still alternations between allegro- and andante speech forms? Conclusion Auditory Analysis

Acoustic Analysis AndanteAllegro / = main stress, \ = secondary stress Intensity is not reliable as a correlate

Acoustic Analysis Subject 1 Type 2

Phonetic Analysis Andante: 3 out of 6: O-O corr >> *Clash Allegro: 4 out of 6: *Clash >> O-O corr

Phonetic Analysis andante: allegro:

Phonetic Analysis

andante: allegro:

Phonetic Analysis

Discussion per fec tio nist (1.002 sec)(0.638 sec) [  ] [  ] pitch Hz Hz duration sec sec intensity 81.7 dB 66.9 dB [  ] [  ] pitch Hz Hz duration0.043 sec sec intensity 81.3 dB 69.9 dB

Discussion per fec tio nist (1.002 sec)(0.638 sec) [  ] [  ] pitch Hz Hz duration sec sec intensity 81.7 dB 66.9 dB [  ] [  ] pitch Hz Hz duration0.06 sec sec intensity 81.3 dB 69.9 dB multi-plying factor 1.4

Discussion per fec tio nist (andante): per fec tio nist (allegro): andante hummed: allegro hummed:

Discussion Spectral balance: stressed vowels are characterised by more intensity in the higher frequencies

Acoustic Analysis Spectral Balance studietoel[a]ge (Andante)studietoel[a]ge (Allegro) (from a pre-study by the authors) (both syllable b)

Acoustic Analysis Spectral Balance = andante = allegro

Acoustic Analysis Spectral Balance = andante = allegro

Acoustic Analysis Spectral Balance = andante = allegro

Phonetics: Acoustic correlates of stress do not show the expected and perceived differences in rhythm patterns Are we fooled by our brains, or has the appropriate correlate of secondary stress yet to be found? Preliminary Conclusion

Phonetics: Something else must be involved Timing? Cognitive, communicatieve strategies of the listener? New hypothesis

Discussion Rhythmic Timing: length between stu and toe in studietoelage (andante) is equal to length between stu and la in studietoelage (allegro)

Equal Spacing Constraint: Prominent vowel onsets are attracted to periodically spaced temporal locations (Couper-Kuhlen 1993; Cummins & Port 1998; Quené & Port 2002) Acoustic Analysis Timing studietoelage (Andante): sec studietoelage (Allegro): sec factor: (from a pre-study by the authors)

Acoustic Analysis Timing aabaab

Acoustic Analysis Difference scores: t (209) = 50,932, p < Timing aabaab

Listeners expect a prominent vowel at about 300 msec from the main stress syllable and therefore perceive a secondary stress at the (stressable) syllable which is nearest to that distance “Mental metronome”: ♩ = 100 ((main stress) beat) Conclusion acoustics

Phonology: There are different OT-grammars for different rates and styles of speaking based on auditive analysis (it’s not just a matter of phonetic compression) All subjects prefer Corr>>Mark over Mark >>Corr in Andante speech, whereas it is the other way around in Allegro speech This result resembles the preferences in andante and allegro music Conclusion

Phonetics: Acoustic correlates of stress do not show a difference in rhythmic pattern; secondary stress is only perceptual –Not: “meten is weten” ‘to measure is to know’ (as we say in Dutch) The perception of a rhythmic difference between andante and allegro words is based on timing differences: the “mental metronome” –In music theory it is well-known that rhythm is perceived as more regular than it in fact is Apparently: undominated OT-constraint ‘Metronome’ Conclusion

Why would listeners hear things that are not present in the sound signal? –‘Internal metronome’ is used to anticipate on prominent parts of a message –Anticipatory communicative strategy, because of limited working memory –Equal tuning of speech rate speaker – listener leads to optimal communication Discussion