Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
Advertisements

Marian Walstra en Irma Laméris
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Alcohol 16- geen goed begin
Alcohol & Jongeren: Facts & figures
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
“De Bewuste Sportkantine”
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Zelforganisaties aan zet “Preventief Verbinden: Meer Gezondheid voor je Geld” Juan Walter Cluster EDG 24 januari 2013.
Herbert Schilthuis IGZ
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Let’s dance Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november.
Hoe kan het jou veranderen?
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Marketing Werkgroep 6.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
H.
Beleidsvoering naar groei
Het Terneuzen Geboorte Cohort
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Basis communicatieplan
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Experiment ‘Vanuit chaos naar yes!’
Wie kent niet? Partners Na 2011 Focus op doelgroepen.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Jongeren & Alcohol Jens Allaert.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Alcohol, roken en opvoeding
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Doelgroepsegementatie bij jeugd Waarom, wat en hoe verder FADO 12 november 2009 Jolanda Mathijssen Onderzoekscoördinator AW OGZ Brabant.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Inhoudstafel Inleiding Doel Opzet Methode Resultaten Oorzaken
Communicatie is de basis
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk.
Volwassenen- en ouderenmonitor GGD Gelderland-Zuid Ir. Meta Moerman & drs. ir. Jolanda Terpstra (epidemiologen)
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)
Werkgroep vanuit het DVP
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Affiliate Marketing Vince Vince en Robin.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Rood = meer dan 25 glazen per week / dagelijks drinken glazen
Open Universiteit Nederland
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1 Social marketing Een oplossing voor het alcoholprobleem bij jong volwassenen? Sandra Kuiper1, 2, Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1 1GGD Brabant-Zuidoos 2AWPG Brabant, Tranzo

Inleiding Excessief alcohol gebruik: Alcohol consumptie 16-jarigen Gezondheidsrisico’s Maatschappelijke impact Alcohol consumptie 16-jarigen 93% ooit 78% frequent

Probleem In de afgelopen jaren zijn er voor jong volwassenen vanaf 16 jaar verschillende alcoholinterventies ontwikkeld. Toch drinken zij nog steeds frequent en veel. Mogelijke oorzaak: Bereikbaarheid Jong volwassenen zijn ‘niet te vinden’ Jong volwassenen voelen zich niet aangesproken Verschillen in houding en gedrag

Social marketing ‘… specifieke toepassing van marketing concepten, gecombineerd met gedragstheorieёn, om gedrags- verandering te bereiken: doel: gezondheids- / welzijnswinst Commerciёle marketing: doel: commerciёle winst

Doelstelling Inzicht vergaren in de verschillen in attitude jong volwassenen m.b.t. alcohol met als doel interventies beter te laten aansluiten bij de behoeften en benodigdheden doelgroep. Hoe? → Doelgroep segmentatie

Methoden Expertgroep bijeenkomsten Focusgroepinterviews met doelgroep Vragenlijstonderzoek Literatuuronderzoek

Resultaten 7500 vragenlijsten Respons: 2731 (36%) Beschikbaar voor segmentatie: 2592 (95%)

Attitude ten aanzien van alcohol Alcohol als uitlaatklep Alcohol als norm Alcohol als vorm van gezelligheid Afkeer van dronkenschap Afkeer van alcohol 16/4/2012

Houding ten aanzien van alcohol/segment

Algemene karakteristieken

Algemene karakteristieken 16/4/2012 Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol

Alcoholgebruik in het weekend 16/4/2012

Roken en andere middelen 16/4/2012

Vrijetijdsbesteding 16/4/2012

Samenvatting Doelgroepsegmentatie cruciaal element van social marketing. Jong volwassenen verschillen in houding t.a.v. alcohol, maar ook t.a.v. andere elementen. Niet raadzaam één soort interventie boodschap aan te bieden aan alle jongvolwassenen. Implicaties voor dagelijkse praktijk/wetenschap? 16/4/2012

Vervolgonderzoek? Welke segmenten? Hoe te bereiken? Welke interventies? Bestaande? Nieuw? Social marketing? Participatie jongvolwassenen? 16/4/2012

Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol Met dank aan Alle participanten Prof. dr. Henk Garretsen Prof. dr. Jeroen Vermunt Drs. Meriam Janssen 16/4/2012 Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol