Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1 Social marketing Een oplossing voor het alcoholprobleem bij jong volwassenen? Sandra Kuiper1, 2, Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1 1GGD Brabant-Zuidoos 2AWPG Brabant, Tranzo
Inleiding Excessief alcohol gebruik: Alcohol consumptie 16-jarigen Gezondheidsrisico’s Maatschappelijke impact Alcohol consumptie 16-jarigen 93% ooit 78% frequent
Probleem In de afgelopen jaren zijn er voor jong volwassenen vanaf 16 jaar verschillende alcoholinterventies ontwikkeld. Toch drinken zij nog steeds frequent en veel. Mogelijke oorzaak: Bereikbaarheid Jong volwassenen zijn ‘niet te vinden’ Jong volwassenen voelen zich niet aangesproken Verschillen in houding en gedrag
Social marketing ‘… specifieke toepassing van marketing concepten, gecombineerd met gedragstheorieёn, om gedrags- verandering te bereiken: doel: gezondheids- / welzijnswinst Commerciёle marketing: doel: commerciёle winst
Doelstelling Inzicht vergaren in de verschillen in attitude jong volwassenen m.b.t. alcohol met als doel interventies beter te laten aansluiten bij de behoeften en benodigdheden doelgroep. Hoe? → Doelgroep segmentatie
Methoden Expertgroep bijeenkomsten Focusgroepinterviews met doelgroep Vragenlijstonderzoek Literatuuronderzoek
Resultaten 7500 vragenlijsten Respons: 2731 (36%) Beschikbaar voor segmentatie: 2592 (95%)
Attitude ten aanzien van alcohol Alcohol als uitlaatklep Alcohol als norm Alcohol als vorm van gezelligheid Afkeer van dronkenschap Afkeer van alcohol 16/4/2012
Houding ten aanzien van alcohol/segment
Algemene karakteristieken
Algemene karakteristieken 16/4/2012 Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol
Alcoholgebruik in het weekend 16/4/2012
Roken en andere middelen 16/4/2012
Vrijetijdsbesteding 16/4/2012
Samenvatting Doelgroepsegmentatie cruciaal element van social marketing. Jong volwassenen verschillen in houding t.a.v. alcohol, maar ook t.a.v. andere elementen. Niet raadzaam één soort interventie boodschap aan te bieden aan alle jongvolwassenen. Implicaties voor dagelijkse praktijk/wetenschap? 16/4/2012
Vervolgonderzoek? Welke segmenten? Hoe te bereiken? Welke interventies? Bestaande? Nieuw? Social marketing? Participatie jongvolwassenen? 16/4/2012
Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol Met dank aan Alle participanten Prof. dr. Henk Garretsen Prof. dr. Jeroen Vermunt Drs. Meriam Janssen 16/4/2012 Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol