Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 7-8.
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Kennis-spel meerkeuzevragen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Het maken van een spreekbeurt
2.2.2 paddenstoelen Vliegenzwam Eekhoorntjesbrood
De dag van het solliciteren Blok 1
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
Powerpoint presentatie.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Spreekbeurt in groep 4.
Paddestoelen
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 2: Wie weet hoe ik heet, voor groep 4 en 5. Inhoud: Algemeen Borden Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Post 2 vindt u in het gebouw naast de kapstokken (zie plattegrond). De tafel om het spel aan te spelen staat vlakbij de post. tafel

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 4-5’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor de post niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Infoborden Op de post willen we de kinderen het volgende duidelijk maken: Paddenstoelen hebben niet allemaal een hoed-met-steel, er zijn veel meer vormen. De sporen zitten onder de hoed op plaatjes of in buisjes, of op een andere plaats als de paddenstoel geen hoed heeft. Voor de kinderen van groep 4 en 5 wordt infobord 2 (zoekkaart) niet gebruikt. Bord 1 Bord 2 Bord 3

Bord 1 Op het bord zijn 3 richels aangebracht. Op de bovenste staan bordjes met paddenstoelennamen. Op de tweede richel staan padden- stoelenfoto’s. Op de onderste richel staan allerlei voorwerpen. Haal alles van de richels en leg het op tafel. Bij alle paddenstoelen op de foto’s hoort een voorwerp dat te maken heeft met de vorm van de paddenstoel. Ook de naam van de paddenstoel heeft met de vorm te maken.

De volgorde waarin de voorwerpen aan de beurt komen maakt niet uit. spons sponszwam Laat één van de kinderen een voorwerp kiezen, daarna de foto van de paddenstoel die erop lijkt en tot slot de naam. Het voorwerp, de foto en de naam worden onder elkaar op de richels gezet. De volgorde waarin de voorwerpen aan de beurt komen maakt niet uit. Laat zo alle kinderen aan de beurt komen, totdat alle voorwerpen, foto’s en namen gecombineerd zijn en op de richels staan.

Alle combinaties van voorwerpen, foto’s en namen: oranje bekerzwam aardappel-bovist sponszwam waaiertje trechterzwam parasolzwam nestzwam inktzwam NB De spons is een natuur-spons, d.w.z. het skelet van een zeedier. geweizwam

Bord 3 Paddenstoelen met een hoed en een steel hebben onder de hoed bijna allemaal plaatjes of buisjes. Op de plaatjes en in de buisjes groeien de sporen. Hieruit kun- nen weer nieuwe paddenstoelen ontstaan. Paddenstoelen zonder steel maar met hoed hebben onder die hoed ook vaak plaatjes of buisjes waar de sporen groeien. Paddenstoelen die er heel anders uit zien hebben de sporen op heel andere plaatsen. Op het bord staat een overzicht voor de paddenstoelen die op bord 1 ter sprake zijn geweest.

Op de post staat een rieten mandje met daarin materiaal uit de natuur: - aardappelbovist, elfenbankje, geweizwam en nestzwam - hoed van een buisjeszwam - doosjes met sporen De namen van de zwammen staan op de doosjes.

Spel Voor de groepen 4 en 5 wordt het memoryspel gebruikt. Materiaal: doosje met 27 kaartjes: 9 zonder stip - naamkaartjes 9 met gele stip - fotokaartjes 9 met oranje stip - voorwerpkaartjes

Leg de kaartjes blind neer in drie rijen. In september/oktober voor groep 4 de naamkaartjes weg laten. Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze pakt uit iedere rij één kaartje. Als naam, foto én voorwerp kloppen, mag het kind de kaartjes bij zich houden. Daarna is het volgende kind aan de beurt. aardappelbovist

Als de combinatie niet klopt gaan de kaartjes blind terug naar de plaats waar ze van- daan kwamen. Let op: Altijd drie kaartjes laten pakken,ook al passen meteen de eerste twee niet bij elkaar. Twee kaartjes die bij elkaar passen met een derde kaartje dat niet klopt, geldt als foute combinatie. Alledrie de kaartjes gaan terug. Daarna komt met de klok mee het volgende kind aan de beurt. Aan het eind wint degene met de meeste trio’s kaarten. Dit spel is ook te spelen met groep 3, als de kaartjes zonder stip (de naamkaartjes) eruit gehaald worden. Het doel is dan de goede duo’s te vinden. sponszwam aardappel

Alle goede combinaties: parasolzwam aardappelbovist waaiertje oranje bekerzwam Alle goede combinaties: trechterzwam nestzwam geweizwam sponszwam inktzwam

Werkblad groep 4-5 Het werkblad voor groep 4-5 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen, en tafel/stoelen rechtzetten. De paddenstoelenkaartjes, foto’s en voorwerpen op de richels op bord 1 zetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Wat schimmelt daar?.