1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Advertisements

Duidelijk schrijven voor iedereen
Welkom in groep 3.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Beginnende geletterdheid
REKENEN.
Inleiding taalwetenschap
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
LOT OP REIS.
Alle vrouwen welkom in onze vrouwenstudio Zonneplein 33 Bergen op Zoom.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Verlengde Instructie Groepen 3.
Leerlijnen in relatie met de methode
Autisme in de dagelijkse praktijk
Syncope hulpverlening.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Verzameling. Iedereen heeft in zijn leven wel eens iets verzameld. Het kan gaan om de kleinste dingen tijdens kindertijd of de grootste wanneer men volwassen.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Luisteren en spreken zijn twee verschillende vaardigheden.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
In de lichtkring van het Woord Johannes 1: Woord van het begin God sprak: “Er moet licht komen” God sprak: “Er moet licht komen” Woord van de Schepper.
Informatieve bijeenkomst
(Voor)lezen is leuk!.
Opvoedrelaties onder spanning A
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
Pedagogische theorieën
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Opvoedrelaties onder spanning
Het belang van voorlezen
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Meer voorlezen, beter in taal
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Examenjaar voor horob2 Horob 2-horobv2e. Examenjaar Examen tweede jaars BOL en BBL Examens eind periode 3 en periode 4 5 onderdelen: niveaus Algemeen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Meertaligheid in en om Friesland
Informatieavond groep 5
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Aanpak van laaggeletterdheid
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Versterk de kleine kerken in Bangladesh
Hoe herkennen mensen klanken?
Versterk de kleine kerken in Bangladesh
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
§1.4 Het indelen van de tijd
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit Belang van taal en rekenen voor toekomstige ontwikkeling Preventie en behandeling

2 van 21 Vraag Welke ontwikkeling kent (bij normaal verloop) een sensitieve periode? a) De ontwikkeling van lezen. b) De ontwikkeling van rekenen. c) De ontwikkeling van spraak en taal. Antwoord: c

3 van 21 Taal en geletterdheid Taalverwerving gaat automatisch, leren lezen is echt een training. Iedereen over de hele wereld leert spelenderwijs spreken. Leren spreken kent een sensitieve periode (grofweg vanaf geboorte tot ca 10 jaar). Leren schrijven vergt een training. Niet iedereen kan het. Leren schrijven kent geen sensitieve periode.

4 van 21 Ontwikkeling van taalverwerving Eerst ontstaan passieve vaardigheden, dan actieve. Kind ontwikkelt eerst de vaardigheid om te luisteren naar klanken, woorden en zinnen. In dezelfde volgorde: het kind produceert eerst klanken, dan woordjes en dan zinnetjes. Een vreemde taal leren als volwassene: passieve vaardigheden (luisteren) gaan makkelijker dan actieve vaardigheden (de taal spreken).