College zorgethiek en rechtethiek De filosofen, wat heb je er aan?
Hulp en recht hebben dezelfde bron
Ethiek Ethiek is een systematische bezinning op de moraal. Je weegt argumenten op grond van waarden en normen die in het geding zijn.
Beroepsethiek Wat is binnen een beroep geoorloofd en wat niet? Voorbeelden?
Filosofen houden zich bezig met: de geldigheid van waar en niet waar hoe we weten wat goed en niet goed is de vraag hoe we met elkaar moeten leven de vraag of God bestaat ja of nee reflectie op hun denken en dat van anderen
Mening filosofen Je kunt het met ze eens zijn of niet. Maar het denken en het argumenteren van filosofen heeft hoge kwaliteit. Als professional moet je moeilijke beslissingen nemen. Niemand zal je zeggen wat het goede antwoord is. Wel hoe je tot een goed antwoord kan komen en hoe je je daarvoor kunt verantwoorden.
Tegenstellingen gelijkheid universele waarden objectieve werkelijkheid rationeel aansprakelijkheid autonomie controle rechten en plichten verschil relatieve waarden contextgebonden werkelijkheid emotioneel betrokkenheid afhankelijkheid binding en altruïsme behoefte
Rechtenethiek: hoe richten we de staat in? Koppelen aan verlichting Opkomst natuurkunde Overwinning van het rationeel denken Nadruk op individueel geweten Vrijheid in plaats van absolute staatsmacht Economie en welvaart ontstaan
Jean Jacques Rousseau 1712-1778 Contrat social Ideaal van natuurtoestand Mensen zijn vrij en gelijk Geloof in democratie Volonte generale Liberaal beginsel
Charles Louis Montesquieu 1689-1755 Heeft staatsinrichtingen vergeleken Klimaat en volksaard zijn belangrijk Democraat, stevig staatsbestel Trias politica, checks and balances Bescherming tegen staatsmacht Universele waarden Bescherming sneuvelt soms in ‘algemeen belang’
Immanuel Kant 1724-1804 Wiskundige, natuurkundige, vakfilosoof Godsdienstig Mens heeft besef van goed en kwaad, maar hoe? Niet door gevoel of verstand, universeel
Immanuel Kant - vervolg Categorisch imperatief: Handel alsof je zou willen dat iedereen zo zou handelen. Categorisch: altijd geldend Imperatief: gebiedend. Ieder mens is doel en nooit een middel
Immanuel Kant - vervolg Vragen Hoe zou Kant aankijken tegen een hongerige illegaal die het AZC is uitgezet en van ellende een brood steelt? Hoe zou Kant aankijken tegen illegale werknemers?
John Rawls 1921-2002 A theory of justice: belangrijke maatschappelijke waarden Hoe combineer je sociale rechtvaardigheid en vrijheid? Hoe rechtvaardig je verschillen?
Rawls - vervolg Geloof in vriendelijk oermens (Rousseau) Mensen zouden afspraken maken, geven en nemen Equal liberty principal Verschillen zijn nuttig als: Het goed is voor iedereen Verschil voor iedereen mogelijk is
Rawls - vervolg Belangrijk als iemand bevoorrecht wordt is: Is er een duidelijke procedure? Kan je die controleren? Is er kritiek op mogelijk?
Rawls - vervolg Vraag Wat zou Rawls vinden van het feit dat ziekenhuizen de salarissen van het directeuren niet aan de pers willen doorgeven om de privacy te beschermen?
Jürgen Habermas 1929 Franfurter Schule Marxist zonder dogma’s Universalist, universele waarden niet onderhandelbaar Systeemwereld en leefwereld
Habermas - vervolg Vragen Hoe zou Habermas beslissen als het ging over Sjoerd, Dorus en het onderhouden van de tuintjes van de buren? (Zie casus Dorus.) Zijn cliëntenraden volgens Habermas voorbeelden van machtsvrije communicatie?
Habermas - communicatie 1. Alle betrokkenen hebben gelijke kans om een discussie te beginnen en gelijke kans om argumenten naar voren te brengen en die van anderen te bekritiseren.
Habermas - communicatie 2. Tussen de betrokkenen moeten geen machtsverschillen bestaan die zouden kunnen verhinderen dat argumenten op tafel worden gebracht of van tafel worden geveegd.
Habermas - communicatie 3. Alle betrokkenen moeten ‘waarachtig’ zijn, daarmee wordt gesteld dat uitgesloten is dat ze elkaar manipuleren of andere belangen op het oog hebben (‘integriteit’).
Habermas: machtsvrije communicatie 1. Waarheid De objectieve feiten maar dan volgens de beleving van de partijen. 2. Juistheid Welke normen liggen ten grondslag aan de visie van de partijen? 3. Authenticiteit Heb je je eigen vooroordelen goed in beeld? Heb je geen bijbedoelingen?
Lawrence Kohlberg 1927-1987 Gedragswetenschapper Na de Tweede Wereldoorlog vraag naar morele opvoeding Universalist
Stadia van Kohlberg Stadium 1: preconventioneel Type 1: kind is georiënteerd op straffen en gehoorzamen Type 2: kind wil gehoorzamen omdat hij dan lief gevonden wordt
Stadia van Kohlberg Stadium 2: conventioneel stadium: moreel vanuit aanpassing, sterk rol-georiënteerd Type 3: kind ziet in dat het belangrijk is om goede relaties met anderen te onderhouden, goedkeuring van anderen Type 4: oriëntatie op wat autoriteiten ergens van vinden
Stadia van Kohlberg Stadium 3: de moraal van (abstracte) morele principes Type 5: acceptatie van contract en door democratie gebaseerde wetten Type 6: individueel geweten is gevormd door wetten en afspraken en handelt van daaruit
Stadia van Kohlberg Vraag Moet een onderwijzer ook aangeven dat er een illegaal kind in de klas zit?
Rechtenethiek gelijkheid universele waarden objectieve werkelijkheid rationeel aansprakelijkheid autonomie controle rechten en plichten
Schaduwkanten recht verzakelijking solidariteit juridisering hulpverlening vaak geprotocolleerd onderschatting context recht is machtsgevoelig conflictmodel
Zorgethiek Hoe borg je verbondenheid van mensen in samenleving? Uitgaan van wat mensen bindt Ook vrijheid en gelijkheid, maar broederschap krijgt belangrijke rol Zorgethiek en rechtenethiek sluiten elkaar niet per definitie uit
Francis Hutcheson 1694-1746 Emoties hebben een plek, verwoord als ‘deugden’ Sympathie en benovalence primair voor eigen omgeving Mens heeft aanleg voor breder altruïsme Positief mensbeeld Slechte in mens komt los als hij gebrek leidt
Hutcheson - vervolg Geloof in morele vooruitgang, mits verantwoordelijkheid, dus: democratie de meest ideale vorm Staat moet zo zijn ingericht dat meeste mensen zich daar lekker bij voelen Relativist Komt op voor welzijn en kwaliteit van leven
Hutcheson - vervolg Vraag Mag je een pedofiel verbieden in een wijk met kinderen te gaan wonen? Is tegen recht op privacy, wat een diep recht is. Maar als de meeste mensen zich daarbij veilig voelen wordt het geaccepteerd.
David Hume 1711-1776 Veel gereisd, invloed Rousseau en Kant Moest jurist worden, werd filosoof Interesse voor het alledaagse Tegen pure ratio Postief mensbeeld, maar goedheid alleen voor eigen kring
Hume - vervolg Staat moet voorzien in noden van mensen die niet in een naaste kring passen Rechtstelsel moet positieve in en tussen mensen ondersteunen
Adam Smith 1723-1790 Filosoof en econoom Theory of moral sentiments Vriend van Hume Mensen zijn zowel calculerend als betrouwbaar Ze sluiten wel contracten Daar moet overheid zich niet te veel mee bemoeien. Gedachte van vrije markt
Richard Rorty 1931 Anti-filosoof Aan gewone mensen gaat het voorbij Als samenleving te ingewikkeld wordt, worden mensen egoïstisch Wat goed is kun je alleen bekijken in de context Geloof in ervaringskennis, opnieuw waarderen
Rorty - vervolg Sociale democratie met individuele autonomie verenigen Objectiviteit bestaat alleen binnen gemeenschappen, die verschillen, dus objectiviteit als zodanig bestaat niet Relativist
Rorty - vervolg Vraag Waarom is Rorty voor cliëntenraden in ziekenhuizen? En waarom zou een rechtsethicus daar ook voor zijn?
Joan Tronto Politicoloog Citaat: ‘Zorg is die typische menselijke activiteit die we doen om onze wereld te handhaven, voort te laten duren en te herstellen, zodat we er zo goed mogelijk in kunnen leven’
Tronto - vervolg Motivatie van hulpbieder is belangrijk Omgaan met kwetsbaarheid, afhankelijkheid en interdependentie In dat stadium komen we allemaal Goede zorg is aandachtig, verantwoordelijk, competent en responsief Strijdster om zorgethiek weer een plek te geven
Carol Gilligan 1936 Tegenhanger Kohlberg Contextgericht denken is niet van lager niveau Aandacht voor positie vrouw in psychologie Kwalitatief onderzoek naar positie vrouw Mannelijke waarden worden ‘hoger’ gewaardeerd dan vrouwelijke waarden
Zorgethiek verschil relatieve waarden contextgebonden werkelijkheid emotioneel betrokkenheid afhankelijkheid binding, altruïsme behoefte
Schaduwkanten zorgethiek behoefte is grenzeloos zorg maakt afhankelijk verstikkende goede bedoelingen onduidelijkheid en willekeur verhullende macht Sjakie-syndroom
Tegenstellingen Rechtenethiek: Zorgethiek: gelijkheid verschil universele waarden objectieve werkelijkheid rationeel aansprakelijkheid autonomie controle rechten en plichten Zorgethiek: verschil relatieve waarden contextgebonden werkelijkheid emotioneel betrokkenheid afhankelijkheid binding en altruïsme behoefte
Rechtethiek dominant? Rechtethiek belangrijk voor economische en staatsrechtelijke ontwikkelingen Door industrialisatie scheiding in publieke en private sfeer Zorg en emoties tot private sfeer (vrouwen) Vanaf jaren ’60 herwaardering
Rechtethiek dominant? - vervolg Aandacht gender bias Tegenwoordig meer gelijkheid mannelijke en vrouwelijke waarden, ook in organisaties
Synergie tussen hulp en recht Zorgethiek betrokkenheid contextgericht empathie emotioneel behoefte/wens Rechtenethiek aansprakelijkheid einzelfallgerechtigkeit procedure rationeel rechten/omdat-oplossing Raakvlakbegrip verantwoor-delijkheid maatwerk zorgvuldigheid communicatie opdat-oplossing