College zorgethiek en rechtethiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
De verlichting Paragraaf 2.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Werkprincipes in de frontlinie
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Over verlichte denkers en hun ideeën
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.

Wie ben ik en zo ja hoeveel?
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Verlangen naar licht.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Morele ontwikkeling en opvoeding
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Ik wil jou van harte dienen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Ethiek.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Transcript van de presentatie:

College zorgethiek en rechtethiek De filosofen, wat heb je er aan?

Hulp en recht hebben dezelfde bron

Ethiek Ethiek is een systematische bezinning op de moraal. Je weegt argumenten op grond van waarden en normen die in het geding zijn.

Beroepsethiek Wat is binnen een beroep geoorloofd en wat niet? Voorbeelden?

Filosofen houden zich bezig met: de geldigheid van waar en niet waar hoe we weten wat goed en niet goed is de vraag hoe we met elkaar moeten leven de vraag of God bestaat ja of nee reflectie op hun denken en dat van anderen

Mening filosofen Je kunt het met ze eens zijn of niet. Maar het denken en het argumenteren van filosofen heeft hoge kwaliteit. Als professional moet je moeilijke beslissingen nemen. Niemand zal je zeggen wat het goede antwoord is. Wel hoe je tot een goed antwoord kan komen en hoe je je daarvoor kunt verantwoorden.

Tegenstellingen gelijkheid universele waarden objectieve werkelijkheid rationeel aansprakelijkheid autonomie controle rechten en plichten verschil relatieve waarden contextgebonden werkelijkheid emotioneel betrokkenheid afhankelijkheid binding en altruïsme behoefte

Rechtenethiek: hoe richten we de staat in? Koppelen aan verlichting Opkomst natuurkunde Overwinning van het rationeel denken Nadruk op individueel geweten Vrijheid in plaats van absolute staatsmacht Economie en welvaart ontstaan

Jean Jacques Rousseau 1712-1778 Contrat social Ideaal van natuurtoestand Mensen zijn vrij en gelijk Geloof in democratie Volonte generale Liberaal beginsel

Charles Louis Montesquieu 1689-1755 Heeft staatsinrichtingen vergeleken Klimaat en volksaard zijn belangrijk Democraat, stevig staatsbestel Trias politica, checks and balances Bescherming tegen staatsmacht Universele waarden Bescherming sneuvelt soms in ‘algemeen belang’

Immanuel Kant 1724-1804 Wiskundige, natuurkundige, vakfilosoof Godsdienstig Mens heeft besef van goed en kwaad, maar hoe? Niet door gevoel of verstand, universeel

Immanuel Kant - vervolg Categorisch imperatief: Handel alsof je zou willen dat iedereen zo zou handelen. Categorisch: altijd geldend Imperatief: gebiedend. Ieder mens is doel en nooit een middel

Immanuel Kant - vervolg Vragen Hoe zou Kant aankijken tegen een hongerige illegaal die het AZC is uitgezet en van ellende een brood steelt? Hoe zou Kant aankijken tegen illegale werknemers?

John Rawls 1921-2002 A theory of justice: belangrijke maatschappelijke waarden Hoe combineer je sociale rechtvaardigheid en vrijheid? Hoe rechtvaardig je verschillen?

Rawls - vervolg Geloof in vriendelijk oermens (Rousseau) Mensen zouden afspraken maken, geven en nemen Equal liberty principal Verschillen zijn nuttig als: Het goed is voor iedereen Verschil voor iedereen mogelijk is

Rawls - vervolg Belangrijk als iemand bevoorrecht wordt is: Is er een duidelijke procedure? Kan je die controleren? Is er kritiek op mogelijk?

Rawls - vervolg Vraag Wat zou Rawls vinden van het feit dat ziekenhuizen de salarissen van het directeuren niet aan de pers willen doorgeven om de privacy te beschermen?

Jürgen Habermas 1929 Franfurter Schule Marxist zonder dogma’s Universalist, universele waarden niet onderhandelbaar Systeemwereld en leefwereld

Habermas - vervolg Vragen Hoe zou Habermas beslissen als het ging over Sjoerd, Dorus en het onderhouden van de tuintjes van de buren? (Zie casus Dorus.) Zijn cliëntenraden volgens Habermas voorbeelden van machtsvrije communicatie?

Habermas - communicatie 1. Alle betrokkenen hebben gelijke kans om een discussie te beginnen en gelijke kans om argumenten naar voren te brengen en die van anderen te bekritiseren.

Habermas - communicatie 2. Tussen de betrokkenen moeten geen machtsverschillen bestaan die zouden kunnen verhinderen dat argumenten op tafel worden gebracht of van tafel worden geveegd.

Habermas - communicatie 3. Alle betrokkenen moeten ‘waarachtig’ zijn, daarmee wordt gesteld dat uitgesloten is dat ze elkaar manipuleren of andere belangen op het oog hebben (‘integriteit’).

Habermas: machtsvrije communicatie 1. Waarheid De objectieve feiten maar dan volgens de beleving van de partijen. 2. Juistheid Welke normen liggen ten grondslag aan de visie van de partijen? 3. Authenticiteit Heb je je eigen vooroordelen goed in beeld? Heb je geen bijbedoelingen?

Lawrence Kohlberg 1927-1987 Gedragswetenschapper Na de Tweede Wereldoorlog vraag naar morele opvoeding Universalist

Stadia van Kohlberg Stadium 1: preconventioneel Type 1: kind is georiënteerd op straffen en gehoorzamen Type 2: kind wil gehoorzamen omdat hij dan lief gevonden wordt

Stadia van Kohlberg   Stadium 2: conventioneel stadium: moreel vanuit aanpassing, sterk rol-georiënteerd Type 3: kind ziet in dat het belangrijk is om goede relaties met anderen te onderhouden, goedkeuring van anderen Type 4: oriëntatie op wat autoriteiten ergens van vinden

Stadia van Kohlberg Stadium 3: de moraal van (abstracte) morele principes Type 5: acceptatie van contract en door democratie gebaseerde wetten Type 6: individueel geweten is gevormd door wetten en afspraken en handelt van daaruit

Stadia van Kohlberg Vraag Moet een onderwijzer ook aangeven dat er een illegaal kind in de klas zit?

Rechtenethiek gelijkheid universele waarden objectieve werkelijkheid rationeel aansprakelijkheid autonomie controle rechten en plichten

Schaduwkanten recht verzakelijking solidariteit juridisering hulpverlening vaak geprotocolleerd onderschatting context recht is machtsgevoelig conflictmodel

Zorgethiek Hoe borg je verbondenheid van mensen in samenleving? Uitgaan van wat mensen bindt Ook vrijheid en gelijkheid, maar broederschap krijgt belangrijke rol Zorgethiek en rechtenethiek sluiten elkaar niet per definitie uit

Francis Hutcheson 1694-1746 Emoties hebben een plek, verwoord als ‘deugden’ Sympathie en benovalence primair voor eigen omgeving Mens heeft aanleg voor breder altruïsme Positief mensbeeld Slechte in mens komt los als hij gebrek leidt

Hutcheson - vervolg Geloof in morele vooruitgang, mits verantwoordelijkheid, dus: democratie de meest ideale vorm Staat moet zo zijn ingericht dat meeste mensen zich daar lekker bij voelen Relativist Komt op voor welzijn en kwaliteit van leven

Hutcheson - vervolg Vraag Mag je een pedofiel verbieden in een wijk met kinderen te gaan wonen? Is tegen recht op privacy, wat een diep recht is. Maar als de meeste mensen zich daarbij veilig voelen wordt het geaccepteerd.

David Hume 1711-1776 Veel gereisd, invloed Rousseau en Kant Moest jurist worden, werd filosoof Interesse voor het alledaagse Tegen pure ratio Postief mensbeeld, maar goedheid alleen voor eigen kring

Hume - vervolg Staat moet voorzien in noden van mensen die niet in een naaste kring passen Rechtstelsel moet positieve in en tussen mensen ondersteunen

Adam Smith 1723-1790 Filosoof en econoom Theory of moral sentiments Vriend van Hume Mensen zijn zowel calculerend als betrouwbaar Ze sluiten wel contracten Daar moet overheid zich niet te veel mee bemoeien. Gedachte van vrije markt

Richard Rorty 1931 Anti-filosoof Aan gewone mensen gaat het voorbij Als samenleving te ingewikkeld wordt, worden mensen egoïstisch Wat goed is kun je alleen bekijken in de context Geloof in ervaringskennis, opnieuw waarderen

Rorty - vervolg Sociale democratie met individuele autonomie verenigen Objectiviteit bestaat alleen binnen gemeenschappen, die verschillen, dus objectiviteit als zodanig bestaat niet Relativist

Rorty - vervolg Vraag Waarom is Rorty voor cliëntenraden in ziekenhuizen? En waarom zou een rechtsethicus daar ook voor zijn?

Joan Tronto Politicoloog Citaat: ‘Zorg is die typische menselijke activiteit die we doen om onze wereld te handhaven, voort te laten duren en te herstellen, zodat we er zo goed mogelijk in kunnen leven’

Tronto - vervolg Motivatie van hulpbieder is belangrijk Omgaan met kwetsbaarheid, afhankelijkheid en interdependentie In dat stadium komen we allemaal Goede zorg is aandachtig, verantwoordelijk, competent en responsief Strijdster om zorgethiek weer een plek te geven

Carol Gilligan 1936 Tegenhanger Kohlberg Contextgericht denken is niet van lager niveau Aandacht voor positie vrouw in psychologie Kwalitatief onderzoek naar positie vrouw Mannelijke waarden worden ‘hoger’ gewaardeerd dan vrouwelijke waarden

Zorgethiek verschil relatieve waarden contextgebonden werkelijkheid emotioneel betrokkenheid afhankelijkheid binding, altruïsme behoefte

Schaduwkanten zorgethiek behoefte is grenzeloos zorg maakt afhankelijk verstikkende goede bedoelingen onduidelijkheid en willekeur verhullende macht Sjakie-syndroom

Tegenstellingen Rechtenethiek: Zorgethiek: gelijkheid verschil universele waarden objectieve werkelijkheid rationeel aansprakelijkheid autonomie controle rechten en plichten Zorgethiek: verschil relatieve waarden contextgebonden werkelijkheid emotioneel betrokkenheid afhankelijkheid binding en altruïsme behoefte

Rechtethiek dominant? Rechtethiek belangrijk voor economische en staatsrechtelijke ontwikkelingen Door industrialisatie scheiding in publieke en private sfeer Zorg en emoties tot private sfeer (vrouwen) Vanaf jaren ’60 herwaardering

Rechtethiek dominant? - vervolg Aandacht gender bias Tegenwoordig meer gelijkheid mannelijke en vrouwelijke waarden, ook in organisaties

Synergie tussen hulp en recht Zorgethiek betrokkenheid contextgericht empathie emotioneel behoefte/wens Rechtenethiek aansprakelijkheid einzelfallgerechtigkeit procedure rationeel rechten/omdat-oplossing Raakvlakbegrip verantwoor-delijkheid maatwerk zorgvuldigheid communicatie opdat-oplossing