Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Programmeren in Java met BlueJ
Databases via internet
ASP.NET AJAX Extensions Richard Soeteman
Analyse en Ontwerpen II
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Webapplicaties: de serverkant
HTML Les 1: Introductie HTML
Crashcursus HTML en CSS 2013
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Webmaster Training: CSS CSS2 & XHTML By Frederik Van Outryve.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Faculteit der Letteren. Keuzevak Huidig systeem heet bijvak en is 40 ECTS verdeeld over tweede en derde jaar. Nieuwe systeem zou minor gaan heten, maar.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Formuliervalidatie Met Javascript.
Conference Tour | 18 maart 2010 Conference Tour Multimedia en Mijn IB-Groep.
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
Deel XI Eerste echte e-commerce applicatie 1 Internetapplicaties Deel 11: Eerste echte e-commerce applicatie: Ontwerp.
Client-side scripting. 1.Scripting in webpagina’s 1. Verschillende talen VB: toepassingen in Windowsomgeving VBA: toepassingen in MS-Office VBScript internet.
Starten met PHP Dynamischer bouwen. PHP is een een scripttaal waarmee de server pagina’s in elkaar kunt laten zetten. Het verschil met HTML: Een php pagina.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Ontwikkelingen in de bacheloropleiding Informatica
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Web 1.0 HTMLAfbeeldingen FlashHyperlinks CSS Participation AJAX Usability Design Ruby on Rails.
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
TypeScript Orde in de chaos!. Over mij Patrick Schmidt (Microsoft Certified Trainer) Trainer bij 4DotNet Mede-oprichter en architect BesteProduct.nl.
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Advanced Business Information Solutions Software voor webdesign.
  Site onderzoeken en analyseren.  Korte scan website (quickscan).  Site toetsen aan requirements.
Uitbreiden van het Agora Kwaliteitsmanagementsysteem – Psychosociale risico’s, maand- en jaarverslagen Sebastian Plachytka.
Client side vs Server side Server side code Code wordt op de webserver uitgevoerd Bewerkt de html die naar de gebruiker gestuurd wordt voordat die verzonden.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
WapliX Webdatabases New generations of applications.
Programmeren.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
Webpagina's maken met (X)HTML en CSS Lang leve het Kladblok!!! Verboden voor editors.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Java & het Web Programma: JSP. JSP....herhaling Welke van de volgende expressions is geldig/ongeldig? %>
Over de fabels en feiten van applicatiebouw en de invoering van het Spring Framework 16 december 2014 Ferdy du Chatenier / Gilbert van den.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren.
Keuzedeel Verdieping Software
Object georiënteerd programmeren
Bronnen en onderzoeksvragen
Omdat we op onze eigen account programmeren
Keuzedeel Verdieping Software
Programmeren is Makkelijk
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
ASP.NET MVC Web Development
Besturingssysteem.
Software Development fundamentals
– Software development fundamentals
– Software development fundamentals
HTML5 introductie.
Transcript van de presentatie:

Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica

Outline Clientkant van webapplicaties, hoe en wat Waarom van belang in een curriculum Informatica? Hoe hebben we de cursus samengesteld?

De clientkant van webapplicaties: wat is het?

Ajax

In het verleden vaak weinig aandacht voor de clientkant Wordt wel gegenereerd door de serverkant De serverkant is “echt” programmeren; de clientkant is speelgoed Studenten leren het zichzelf wel aan Is meer iets voor webdesigners...

Een korte geschiedenis Statische webpagina’s: HTML, later ook CSS JavaScript: –in elke browser anders, –vooral gebruikt voor vervelende popups en knipperlichteffecten, –knip- en plakwerk, vol lelijke fouten Serverkant talen, waarmee HTML gegenereerd werd -> De nadruk kwam te liggen op programmeren aan de serverkant

Maar:....

Steeds meer: Ajax applicaties: communicatie vanuit JavaScript met server Gebruiken van gegevens van de server om in de *huidige* pagina veranderingen aan te brengen Snelle, interactieve applicaties JavaScript: allerlei logica in de pagina zelf Bijvoorbeeld het valideren van formulieren voor ze worden opgestuurd of de spreadsheetapplicatie

Nieuwe Eisen aan de clientkant HTML moet netjes in elkaar zitten. Historisch: vol fouten. Nadeel dat browsers die fouten verschillend behandelen, en dat JavaScript dan niet voorspelbaar werkt. JavaScript programmeren moet in alle browsers op dezelfde manier kunnen JavaScript programmeren moet beter gebeuren: onderhoudbaarder, zonder fouten. Er zijn JavaScript libraries nodig

En nu? Historisch gezien logisch dat de clientkant niet bij Informatica hoorde. Nu zijn er redenen waarom dat wel zou moeten gebeuren

Redenen Belang van de clientkant neemt toe Er moet onderhoudbare code geschreven worden Er moeten libraries geschreven worden JavaScript introduceert functioneel programmeren JavaScript kent geen klassen, maar prototypen: het introduceert andere programmeerparadigma’s Web engineering: software engineering van web applicaties. Clientkant vormt belangrijk onderdeel

Clientkant in het curriculum Cursus van 4.3 ects, in de propedeuse: kennis van Java vereist Probleem: nauwelijks tekstboeken die HTML, CSS en JavaScript op een juiste manier (volgens de standaarden) introduceren

Bestaand tekstboek aangevuld met: Extra leerstof HTML5 Nadruk op gebruik webstandaarden Software engineerings principes bij programmeren Veel opgaven en opdrachten

Site voor opdrachten

Inhoud Blok 1: Context Blok 2: De voorkant van het web: het statische gedeelte –HTML en CSS –tot op het niveau voor de JavaScriptprogrammeur Blok 3: De voorkant van het web: programmeren in de browser –Inleiding JavaScript –Prototype, Functioneel programmeren Blok 4: Clientkant webapplicaties –DOM (de pagina als object) –Library gebruiken –Ajax Blok 5: Interface design en Web 2.0

Hoe doorsta je de ontwikkelingen? Nadruk op standaarden Nadruk op software engineering principes Nadruk op taalaspecten Ontwikkelingen kunnen plaatsen

Meer informatie portal.ou.nl/nl/web/webapplicaties-de-clientkant/ –Rondleiding –Gedeelte in te zien