IIM Information Infrastructure Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Corporate Portfolio Management
LEAN Management in Parker
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Hoorcollege SDM1 Capability Maturity Model
© de vries business consultancy, 2008
Testen, deployment en configuratiemanagement
Petrick Pap 34 jaar (out)sourcing adviseur Getrouwd
Producten & Werkprocessen
Danny Greefhorst De relatie tussen Business- en Informatie Planning en enterprise-architectuur Danny Greefhorst
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Minor Project- en Programmamanagement
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Certificering van assetmanagement
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business Process Management
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Jannes Huisman Senior coach
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

IIM Information Infrastructure Management Managen, ontwikkelen, onderhouden en gebruiken van Informatie Infrastructuren www.lansa.nl, fdesk@lansa.nl

IIM Achtergrond DSI Distributed System Integration SDM System Development Methodology (Pandata/Cap Gemini) MISE Managing Information System Evolution BDM Business Development Methodology ITIL Information Infrastructure Library ISO9000, ISO15504, ISO9126 ODL Organization Description Language/UML Versie 1 1995, versie 1.5 1998, versie 2 1999 IIM Project group, platform group, review group

Positionering IIM ICT informatie organisatie strategie ISP ontwikkeling SDM onderhoud ITIL gebruik/ exploitatie IIM

Organisaties organisatie eenheden processen acties componenten

Organisatie Eenheden, Processen & Infrastructuren Organizatie eenheden Bedrijfsprocessen activiteiten Informatie-infrastructuur acties Sociale infrastructuur middelen/ componenten Financiele Infrastructuur Juridische Infrastructuur Productiemiddelen Infrastructuur Facilitaire Middelen Infrastructuur

Organiseren IIM structureringscriteria contingenties bepalen organisatie- eenheden processen middelen

Werkwijze Bedrijfsactiviteiten (acties en middelen) bepalen uitgaande van strategie organiseren (groeperen acties en middelen in processen, groeperen processen in organisatie-eenheden) bepalen informatie-infrastructuur ontwikkelen/verkrijgen, gebruiken, onderhouden en managen activiteiten

IIM Processen 20 processen, 237 activiteiten

Processen Proces bestaat uit activiteiten of subprocessen Ieder proces heeft: Input, output (resultaat) Middelen Condities voor uitvoeren ‘Gevallen’ die behandeld worden Ieder proces heeft een kwaliteit, maturity of capability, die gemeten wordt met score cards

Activiteiten Managen Proces strategic management operational management capacity management availability management technology management organizational development assessment management administration management architecture management acquisition/development management requirements management support management maintenance management service management, performance product& resource management, performance supplier management client management multiproject/program management risk management financial management human resource management continuity management contingency management decisions making

Activiteiten Ontwikkelen Infrastructuren Proces Plannen ontwerpen componenten beschrijven onderzoeken componenten selecteren ontwerpen interfaces aanpassen processen lineair realiseren interactief realiseren testen integreren Accepteren converteren evalueren beveiligen aanpassen/verbeteren gebruiksgericht beschrijven ontwikkelen training ontwikkelen ondersteuning aanpassen management communiceren administreren managen

Activiteiten Onderhouden Infrastructuren Proces Plannen analyseren wijzigingsaanvragen analyseren beoordelingen bepalen preventief onderhoud ontwerpen wijzigingen overleggen lineair realiseren/testen wijzigingen Interactief realiseren/testen wijzigingen accepteren wijzigen documentatie optimaliseren afvoeren overtollige componenten quality assurance administreren managen

Informatie Infrastructuur als Spiegel van de Organsiatie werkelijkheid processen infrastructuren proces componenten infrastructuur componenten databases informatie-infrastructuur organisatie(-eenheid)

Performance/kwaliteitssysteem Organisatie levert inter/extern diensten en/of produkten voor diensten en produkten zijn er kwaliteitsniveaus, van 0-5 score cards bepalen op welk kwaliteistniveau dient/proces of produkt zich bevindt (balanced score cards)

Service/Process Capability (ISO15504) level 0: incomplete level 1: performed, process performance level 2: managed, performance mngmt, work prod mngmt level 3: established, process definition, process resource level 4: predictable process measurement, process control level 5: optimizing, process change, continuous improvement Ratings: Not, Partially, Largely, Fully Achieved

Product/Resource Capability (ISO9126) Level 0 incomplete product level 1 performed product: functionality level 2 applicable product: usability level 3 established product: reliability level 4 predictable product: efficiency level 5 optimized product: portability, maintainability