MVO en KMO Luc Van Liedekerke CEE KULeuven CvE Universiteit Antwerpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing voor ZZP-ers
Advertisements

Duurzaamheid Bert van de Merwe.
De marketing-omgeving
Internet is door mensen, voor mensen gemaakt. © Peter Slump April 2006
Duurzame Ontwikkeling Business of the Next Generation.
Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap. 1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een.
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
Commercialisatie Fietsen
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Economische organisatiecultuur
De impact van ‘culturele afstand’ op de eigendomsstrategieën van multinationale ondernemingen (MNO)
Werkgroep Economie en Geloof Enkele activiteiten Doelstellingen Hoe het begon  Alternatieve invulling Dankdag: 2009 paneldiscussie met o.a. vert. chr.
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
MVO en KMO De rol van pioniers Luc Van Liedekerke Willem Sas Centrum voor Economie en Ethiek, KULeuven.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
Welkom. Ontstaan Betere aansluiting HBO Meer praktijk Meer uitdaging/motivatie Onderpresteren aanpakken Beroepsperspectief.
voor de innovatie van de innovatie
Swot analyse
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Ondernemen(d) in het onderwijs
Globalisering Tim robberecht
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Midden in de wereld:.
Plaats van de componenten op het moederbord
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Plaats van de componenten op het moederbord
Contrasten hard – zacht en hoog – laag. Wij noteren dit met rondjes en kruisjes Een rondje is een lage toon in het midden van de trommel. Bij bodypercussie.
Cultureel Ondernemerschap
Management en leidinggeven
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Omzet Colruyt Group = 8.916,8 mio euro van de groepsomzet Detailhandel Groothandel & foodservice Overige activiteiten.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Resultaten BSA. “Wat wij niet doen, is achterstanden bestrijden.”
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Sierra Leone $ 530 per hoofd Amerika $ H OE KOMT ECONOMISCHE GROEI TOT STAND ?
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
HOE WORDT JE HR PROFESSIONAL? - Geen vaste paden qua opleiding en/of ervaring: psychologie, rechten, ingenieur, economie, … - Eigen parcours: een klassiek.
Hoofdstuk 3 Globalisering van de economie.
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
Midden in de wereld:.
Tropische bossen in de circulaire economie
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Dé IT-hardware dienstverlener voor Nederland
Groei van ‘de onderneming’ …
Hindoescholen nader beschouwd
Ondernemen voor de toekomst
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
Van Ondernemingsraad naar Raad van de Onderneming – kan dat?
1.1 Globalisering: one world?
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.
Transcript van de presentatie:

MVO en KMO Luc Van Liedekerke CEE KULeuven CvE Universiteit Antwerpen

Een culturele verschuiving Van ‘Wij Heren van Zichem’ naar ‘Thuis’ en ‘Familie’ Zachte waarden worden harde waarden via de wet en de markt Nieuwe politieke spelers met hoge geloofwaardigheid ! (zie Edelman survey) Globalisering, de internationale onderneming en nieuwe risico’s

Extern gedreven MVO Het zoeklicht en de microfoon als disciplineringsmechanisme Merkafhankelijkheid, reputatieschade, risicobeheersing en Multinationale ond. Extern gedreven MVO kan effectief zijn, maar vereist transparantie en de bereidheid tot afstraffen

MVO en KMO: externe en interne gedrevenheid Externe druk: de KMO als leverancier voor de MNO. MVO als kwaliteitsstandaard Interne motivatie: Pioniers als waardengedreven ondernemers Pioniers herdefiniëren de grenzen van de economische ruimte Twee inspirerende voorbeelden van MVO als inclusieve innovatie