5 vwo, H2 30 nov. 2010. Globalisering / Afrika / Migratie KLASSIKAAL -Fragment Netwerk.tv:“Liberia, hel op aarde” (deel 2, 4.30-15.00)Liberia, hel op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Transport en Infrastructuur
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 4: De wereld indelen.
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Les 21 (di. 27 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 16 t/m 19 - nakijken - herhalen - samenvattingen maken - mappen/schriften vergelijken: heb je al stencils,
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Groot-Brittannië en India en Kenia
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
ANW - mythen & pseudowetenschap
(Semi)-Perifere regio’s in de wereld: actuele ontwikkelingen
huiswerk Studiedossier bespreken opdracht Vergaderen
Medmec04 les 8 Engagement. Komende maandag Planning – 11.30u – 12.30u – Voorbereiding j1 – 12.00u – 12.30u – Inloop j2 – 12.30u – 14.00u – Spelronde 1.
3.4 Jaren van isolationisme
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 4: De wereld indelen.
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 4: De wereld indelen.
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Aantekening §2 Aids in Afrika.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen, par. 12 en 13
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Samenhang en verscheidenheid
.00Begin Hoofdstuk 2.05H2 §1 Voor en tegen globalisering.20H2 §2.1 De Noord-Zuidverhoudingen.30Verder met werkschema week 11 – 12 en verder met werkschema.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Centrum-periferie-model
Noord-Zuid, West-Rest of Centrum-Periferie
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Micro-economie (week 4)
Handel en investeringen
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Les woensdag 7-1 Nakijken huiswerk 4.2 en 4.3. Geen HW check. (vraag mij maar waarom niet) - Max. 15 min. Maken opdracht deel C van samenvattingsopdracht.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Illegale migratie leidt tot criminaliteit.
Keuzedeel internationalisering
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Verandering in de diensten in Groot-Brittannië
Sociaal-culturele dimensie:
A H1 Samenhang & verscheidenheid P1 De wereld wordt één geheel ( )
A H1 Samenhang & verscheidenheid P4 Globalisering & migratie
1.4 Globalisering: one culture?
Transcript van de presentatie:

5 vwo, H2 30 nov. 2010

Globalisering / Afrika / Migratie KLASSIKAAL -Fragment Netwerk.tv:“Liberia, hel op aarde” (deel 2, )Liberia, hel op aarde ZELFSTANDIG -Examen Opdrachten afmaken: 1.) Afrika komt uit zijn isolement 2.) Afrikaanse migranten -Werkboek:1.) Verder met par. 10 (1 t/m 5) 2.) Nakijken t/m par. 9 KLASSIKAAL -Bespreking:Examenopdracht 1 -Par. 10:Toelichting -PO:Informatie verzamelen, inlezen, uitwerken Inleveren 7 januari: uitwerking deelvraag 1

Ex. Opdracht 1 * Waarom China in Afrika (infrastructuur) investeert: China heeft door de sterk groeiende economie behoefte aan grondstoffen, heeft deze zelf niet in voldoende mate en wil ze importeren uit Afrika. * Verschuiving: - Afrika > wel semi-periferie: Uitbreiding infrastructuur zorgt voor komst bedrijfsvestigingen en handel. - Afrika > niet semi-periferie (en dus geen verandering): Door grote grondstoffen rijkdom blijft Afrika een exploitatiegebied

Ex. Opdracht 1 * Diffusie buitenlandse cultuurelementen in Afrika: Andere cultuurelementen verschijnen in de eerst vooral in de grote steden. Vanuit de grote steden verspreiden ze zich over de rest van het continent. * Positie China vergelijkbaar met GB / Fra.: - In de 19 e eeuw exploiteerden GB en Fra. Afrika, nu doet China dat op een vergelijkbare manier