Paragraaf 7 Steeds meer controle.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland en Indonesië
Advertisements

Samengevoegde presentaties
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Tijd van vorsten en ontdekkingen
8.6 Het moderne imperialisme
Imperialisme 12.
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 1 Russische revolutie
Nederland en Indonesië
Indonesië.
Modern imperialisme.
Nationalisme in de kolonies
Modern imperialisme.
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 11 De Japanse bezetting.
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Indonesiërs willen meer
4.6 De komst van migranten.
Agressieve politiek van Hitler.
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
De IndustriËle revolutie
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Nederland neutraal en België betrokken
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
1941 Japanse aanval Japanse aanval op grote Amerikaanse marinebasis (Pearl Harbor) Waarom? Om de Amerikaanse vloot uit te schakelen Zodat ze ongestraft.
Paragraaf 1: Oorzaken van WO I
De Eerste Wereldoorlog
WO I. Duitsers leggen een dodelijke grens aan tussen Nl en België: Prikkeldraad met stroomdraad. Waarom?
Tijd van burgers en stoommachines,
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Kolonisatie & dekolonisatie
Hoofdstuk 4 Par 5 – De komst van migranten. Van de website van het CBS 12% van de Nederlandse bevolking heeft een niet- westerse allochtone herkomst,
Europeanen in Amerika, Afrika en Azië
Middeleeuws wereldbeeld
H6 Imperialisme §6.3 De verovering van Azië Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de invloed van de VOC was op Indonesië Wat er veranderde voor.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Wie is wie én wie hoort niet in het rijtje thuis? Gandhi HattaSoekarno.
H9.3 Het Modern Imperialisme
In de 15 e en 16 e eeuw was de specerijenhandel in Portugese handen. De Republiek wilde zelf ook handel drijven in specerijen Johan Oldenbarnevelt dwong.
Europa kreeg prachtige producten uit Azië over land en via de Middellandse Zee. Door oorlog werd dit onmogelijk. Bartholomeus Diaz ging voor Portugal.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Eerste Wereldoorlog het einde en de gevolgen
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Tijdvak 9: de tijd van wereldoorlogen
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
De kolonie Nederlands-Indië
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Nederland en Indonesië
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Einde van de wereldrijken
§5.3 De ontdekkingsreizen
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 7 Steeds meer controle

Vanaf 1870 In Europa was het mode om veel koloies te hebben. Elke land wilde zoveel mogelijk kolonies inpikken in Azië en Afrika. Dit heet Modern imperialisme. 2 redenen: Je lijkt erg machtig Je hebt veel grondstoffen voor je fabrieken. NL had een deel van Indonesië: Java, Molukken, enz. Maar wilde nu ook de rest hebben.

Nl gaat uitbereiden Nl pikte steeds meer land in Indonesië in Door de KNIL: Koninklijke Nederlands-Indië Leger. Soldaten : Indonesisch Officieren: Europees Tot 1910 werd er vaak veel gevochten om eilanden in te pikken.

KNIL: 100.000 doden op Atjeh

Zwaarste strijd Atjeh Was tot 1873 onafhankelijk. Als europese schepen langs het eiland voeren, waren er vaak piraten die de schepen aanvielen. Bedrijven voelden zich bedreigd. 1873: Atjeh-oorlogen. 30 jaar gevochten om alles in te pikken. Alle gebieden waren nu van de Nederlanders: pacificatie.

Opening Suezkanaal 1872.

Aanpassen Lokale bevolking moest zich steeds meer aanpassen aan de Nederlanders: Christendom overnemen van missionarissen. Nederlands leren.

Einde par 7