Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
1500 : De Nederlandse opstand
Gelijkheid voor iedereen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Het leven in de stad.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
4.3 Politieke stromingen.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Een massapers ontstaat
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
De VS krijgen een modern bestuur
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Nozems, provo’s en hippies
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Van onderop via -vakbonden -politieke partijen Van bovenaf via een burgerlijk bescha- vingsoffensief van de rijken -doorgeven van burgerlijke normen en.
Nederland na WO II sociaal-cultureel
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Historisch overzicht Nederland
Geen vrouwen in de politiek
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
11 Feminisme.
Opdracht 12 (H1) Liberaal VOOR censuskiesrecht
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Op weg naar een eerlijker bestuur
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Rijke familie: - Rijke heer werd wakker gemaakt door slaaf. - Salutatio: heer werd begroet door clientes. - voedsel, geld, bescherming - kinderen gewekt.
Koning Willem II Zoon van de krachtdadige Willem I Was in 1848 bang zijn koningschap te verliezen Werd in één nacht liberaal Stemde in met de liberale.
Politieke stromingen De liberalen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
– = acties voor betere wereld – Om de 5 jaar  bespreking 189 landen wat de voortgang is (189 van de 195 landen op aarde) – Op 11 september 2000  afgesproken.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
De Vrouwenbeweging.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Vrouwen eisen gelijke behandeling
de tijd van burgers en stoommachines
GESCHIEDENIS LES 2 STAP VOOR STAP VOORUIT
H2 Op wie ga jij stemmen?.
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
onderwijs verplicht naar school tussen 5 en 17 jaar
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 9 Vrouwen in Actie

Jaren ‘50 Meisjes werden opgeleid om echtgenote en moeder te worden. Ze gingen naar huishoudscholen. Daar leerden ze: Schoonmaken, koken, met geld omgaan. Middelbare school was voor vrouwenberoepen: doktersassistente, secretaresse. Ze gingen zelden naar hogeschool of universiteit.

Jaren ‘60 2e feministische golf. Vrouwen wilden veranderingen! 2e golf, want rond 1900 was de 1e golf al geweest: Voor algemeen kiesrecht voor vrouwen.

2e feministische golf 3 Oorzaken: Veel vrouwen waren ontvreden. Wel stemrecht, konden naar hoger onderwijs, maar bleven altijd lager dan de mannen! Er kwamen actiegroepen: Dolle Mina Man Vrouw Maatschappij.

Man Vrouw Maatschappij: MVM (1968) wilde gelijke kansen in onderwijs, gelijke lonen en eerlijke verdeling werk.

Dolle Mina (1969) Ludiek acties ( grappige acties) Recht op abortus Pil in het ziekenfonds. Vrouwen moesten langer studeren! En regering moest onderwijskansen vergroten.

2e oorzaak van de golf Groei van de economie Meer arbeiders nodig: Vrouwen konden buitenshuis gaan werken

3e oorzaak van de golf: 1969: Mammoetwet Aparte meisjesscholen verdwenen. Er kwam algemeen voortgezet onderwijs dat gemengd was. Ook onderwijs voor vrouwen die al kinderen hadden.

campagne

campagne Overheid wilde meer meisjes richting hoger onderwijs Gelukt: tegenwoordig zelfs meer meisjes dan jongens. Maar jongens kiezen de technische opleidingen.

einde