Marketing: Veranderingen in Belang en Rol Evolutie of Revolutie?
Babylon in Marketing Concentrated Marketing Micromarketing Consumer Oriented Marketing Differentiated Marketing Direct-Mail Marketing Direct Respons Television Marketing Innovative Marketing Societal Marketing Global Marketing Industrial Marketing Institutional Marketing Interactive Marketing Internal Marketing Mass Marketing Micromarketing Niche Marketing Relationship Marketing Target Marketing Telemarketing Undifferentiated Marketing Bankmarketing Cyber-marketing Seniormarketing Permission Marketing E-Marketing
Structuur Wat was Wat is Wat komt Besluit De “nieuwe” consument De “nieuwe” visie op marketing Besluit
Er zullen slechts twee soorten ondernemingen blijven bestaan de snelle en de dode
Wat was
Definitie Marketing is the selling of products that don’t come back to customers that do.
Definitie van een consument Marketing is een samenraapsel van sluwe vossenstrekken, waaronder misleidende reclame en psychologische prijszetting om op legale manier centen uit de zakken van argeloze consumenten te schudden. Rik Duyck
De Vier Ps Marketing Mix Product Plaats Promotie Prijs
Marketing als een evenwaardige functie Financieel Productie Marketing Human resources
Marketing wint aan belang Financieel Human resources Marketing Productie
Wat is
Vertrekpunt - ingesteldheid Functionele benadering = wat de marketeer doet om zijn resultaten te behalen Strategische benadering = de ingesteldheid van iedereen binnen de onderneming om klantgericht te werken
Stappen in het commercieel denken Waar staan we nu?) Stap 1 Waar willen we staan? Stap 2 Hoe gaan we daar geraken? Stap 3 Welke manier is de beste? Stap 4 Hoe kunnen we controleren of we er zijn? Stap 5
Van Missie tot Gewenste Resultaten Waarom we bestaan Kernwaarden Waar we in geloven Visie Wat we willen zijn Strategie Hoe we dat willen bereiken Balanced Scorecard Implementatie en Focus Strategische Initiatieven Wat we moeten doen Persoonlijke Doelstellingen Wat ik moet doen
De Vier Cs Marketing Mix Customer Solution Customer Cost Convenience Communication Customer Cost
belangrijkste functie Marketing als de belangrijkste functie Marketing Financieel resources Human Productie
De klant als de sturende factor Klant Human resources Financieel Productie Marketing
Wat komt De “Nieuwe” Consument
In the Age of Revolution, the Future is not an Echo of the Past!
Evolutie in marketing denken Traditioneel paradigma – massa marketing Transitioneel paradigma – doel marketing Nieuw paradigma – klanten marketing Opkomend paradigma – electronische marketing
Escaping the past and inventing the future – Hamel / Prahalad
Evolutie en Consumenten Meer koopkracht Meer beschikbare goederen en diensten Veel informatie over ‘alles’ Gemakkelijker interactie, plaatsen en ontvangen van bestellingen Mogelijkheid tot vergelijken van gegevens over producten en diensten
Een “Nieuwe” visie op Marketing Wat komt Een “Nieuwe” visie op Marketing
Het Doel is niet te speculeren wat ZOU kunnen gebeuren, maar zich in te beelden wat je werkelijk KAN LATEN gebeuren!