DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE 2013. PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vos spreekbeurt juf Olga.
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Je bent wijs als je van ieder mens leren wilt.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Mogelijkheden voor contexten
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Burn-out en de huisarts
Begeleiden van Praktijkonderzoek
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Orde in het wereldvoedselvraagstuk Arjan Schoonhoven en Micha Ummels NIBI conferentie 2013.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Passie voor je vak, de sleutel voor goed onderwijs
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
First ID project Waterlant-Ydoorn
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Workshop: Begrijpend lezen
Interpreteren van data
Mens versus Natuur.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Welkom op de informatieavond voor groep 3b
Cultuurprofieldoelen;
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Presenteren en communiceren
IPC Nederland.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Thema Roos van Leary in de klas
DELF Junior op het Augustinianum
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
5 Minuten biologie, leuker dan het lesboek!
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
“Context-concept in je eigen lessen”
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Autisme BelevingsCircuit Autisme ervaren en leren kennen.
Hoofdstuk 1.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE 2013

PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen (Jaap) 4. Discussie en vragen.. 5. Afsluiting

KRIMPENERWAARD, OKTOBER 2010 Resultaat van een broeihoop ruim 200 eierschalen 5 eieren, met waarschijnlijk jongen 1 jonge ringslang EN…. MOOIE VERHALEN !!!!!

FF VOORSTELLEN.. -Rob Veen, centre Tigouleix, -Jaap van Elst, lerarenopleiding HR, oWie ben ik? oWaarom IK hier? o Wij samen…

ROB VEEN DE CHAOS VOORBIJ… VELDWERK IN DE CREUSE

WAAROM…. dit verhaal? Waarom de Creuse? 1Biologisch inhoudelijk oer is hoop (er is veerkracht)!! oeen verhaal over ecologie en ecologische ontwikkelingen (voorbeeld concept- context!) oer is VEEL (ook herpetofauna) En veel te zien o“North meets south…” o overeenkomsten met Nederland 2Informatie voor de eigen lessen 3(vak)didactisch …

NAAR VERHALEN LUISTEREN… Wat doet dat me je?

DIDACTIEK 1Lessen en verhalen… Verhalen vertellen: stimuleert, activeert en creëert focus excursie Frankrijk met studenten: je ziet wat je wilt zien.. 2 Onderzoek: verhalen vertellen werkt!! vertellen-van-verhalen-als-didactisch-middel

ONDERZOEK: KENDALL HAVEN Verhalen roepen voorkennis op. Hierdoor kan de nieuwe stof aanhaken bij eerdere kennis/ervaringen van de leerling. Verhalen leveren details De zintuiglijke informatie in verhalen (wat zie je, hoor je etc.) zorgt dat de leerlingen beter in staat zijn om mentale beelden te maken, waardoor de informatie beter opgeslagen wordt. Verhalen bevorderen begrip De structuur van verhalen is / wordt voor leerlingen een bekende structuur, waardoor de informatie gemakkelijker verwerkt kan worden.

WAT IS ER NODIG? Wat is er nodig voor een goed verhaal? -Kennis Niet (alleen) boekenwijsheid, maar Verhalen en ervaringen van anderen EN zelf ervaren (zelf doen…) Tip: ga op excursie, bezoek lezingen… -Enthousiasme Het moet raken, het moet de luisteraars raken en dat kan als je zelf geraakt bent of geraakt wordt… -JUISTE WEERGAVE -Een verhaal met structuur en -weergave van de ervaring (wat zie je, voel je, ruik je…)

HOE? Weinig direct toegesneden op VO en/of biologie 2 extra voorbeelden -Geschiedenis : Voorlezen, verhalen vertellen en boeken - Leraar24Voorlezen, verhalen vertellen en boeken - Leraar24

KENNIS: WAAR? Veel organisaties hebben websites, waar je (ook) lezingen en excursies kan vinden… -RAVON: -Lacerta : -Schildpadden: En daarnaast natuurlijk: - natuurmonumenten, staatbosbeheer, vogelbescherming,….

EN VOOR DE DIEREN

ALS LAATSTE.. -Haal niet alleen zelf de ervaring binnen Maar haal -Reptielen en amfibieën in de klas -de experts met de dieren binnen EN -Neem je leerlingen mee op excursie, met experts