DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE 2013
PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen (Jaap) 4. Discussie en vragen.. 5. Afsluiting
KRIMPENERWAARD, OKTOBER 2010 Resultaat van een broeihoop ruim 200 eierschalen 5 eieren, met waarschijnlijk jongen 1 jonge ringslang EN…. MOOIE VERHALEN !!!!!
FF VOORSTELLEN.. -Rob Veen, centre Tigouleix, -Jaap van Elst, lerarenopleiding HR, oWie ben ik? oWaarom IK hier? o Wij samen…
ROB VEEN DE CHAOS VOORBIJ… VELDWERK IN DE CREUSE
WAAROM…. dit verhaal? Waarom de Creuse? 1Biologisch inhoudelijk oer is hoop (er is veerkracht)!! oeen verhaal over ecologie en ecologische ontwikkelingen (voorbeeld concept- context!) oer is VEEL (ook herpetofauna) En veel te zien o“North meets south…” o overeenkomsten met Nederland 2Informatie voor de eigen lessen 3(vak)didactisch …
NAAR VERHALEN LUISTEREN… Wat doet dat me je?
DIDACTIEK 1Lessen en verhalen… Verhalen vertellen: stimuleert, activeert en creëert focus excursie Frankrijk met studenten: je ziet wat je wilt zien.. 2 Onderzoek: verhalen vertellen werkt!! vertellen-van-verhalen-als-didactisch-middel
ONDERZOEK: KENDALL HAVEN Verhalen roepen voorkennis op. Hierdoor kan de nieuwe stof aanhaken bij eerdere kennis/ervaringen van de leerling. Verhalen leveren details De zintuiglijke informatie in verhalen (wat zie je, hoor je etc.) zorgt dat de leerlingen beter in staat zijn om mentale beelden te maken, waardoor de informatie beter opgeslagen wordt. Verhalen bevorderen begrip De structuur van verhalen is / wordt voor leerlingen een bekende structuur, waardoor de informatie gemakkelijker verwerkt kan worden.
WAT IS ER NODIG? Wat is er nodig voor een goed verhaal? -Kennis Niet (alleen) boekenwijsheid, maar Verhalen en ervaringen van anderen EN zelf ervaren (zelf doen…) Tip: ga op excursie, bezoek lezingen… -Enthousiasme Het moet raken, het moet de luisteraars raken en dat kan als je zelf geraakt bent of geraakt wordt… -JUISTE WEERGAVE -Een verhaal met structuur en -weergave van de ervaring (wat zie je, voel je, ruik je…)
HOE? Weinig direct toegesneden op VO en/of biologie 2 extra voorbeelden -Geschiedenis : Voorlezen, verhalen vertellen en boeken - Leraar24Voorlezen, verhalen vertellen en boeken - Leraar24
KENNIS: WAAR? Veel organisaties hebben websites, waar je (ook) lezingen en excursies kan vinden… -RAVON: -Lacerta : -Schildpadden: En daarnaast natuurlijk: - natuurmonumenten, staatbosbeheer, vogelbescherming,….
EN VOOR DE DIEREN
ALS LAATSTE.. -Haal niet alleen zelf de ervaring binnen Maar haal -Reptielen en amfibieën in de klas -de experts met de dieren binnen EN -Neem je leerlingen mee op excursie, met experts