Taal is de factor tot schoolsucces!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

Buitengewoon Allochtone leerlingen
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Het inzetten van een stappenplan bij NT2-kinderen tijdens het werken met 'verhaaltjessommen'* van de rekenmethode 'De wereld in getallen, rekenboek groep.
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Ouderavond 10 september 2013.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Effectief leesonderwijs
Het werken met portfolio
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Op de informatieavond van groep 6
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Kwaliteitsbeleid.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
WELKOM. OUDERAVOND T2 T2a: Stella Hugens T2b: Tanja Visser T2c: Anneke Bakker T2d: Ronald Griepsma T2e: Wencke Boon Conrector VMBO: Alinka Spijkers Mentoren.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
GROEP 8.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Taalklassen Wereldwijzer
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Groep 2 Begrijpend luisteren
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
EEN VEILIGE THUISHAVEN
taal speelt een rol in alle vakken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Het succes van de taalbewuste docent
Inleiding.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Taal is de factor tot schoolsucces! Hoe gaan we het succes bereiken?

De stand van zaken Instroom leerlingen met taalachterstand Taalachterstand bij groepen kinderen in basisonderwijs is 1 tot 2 jaar Bron: SCP Jaarrapport Integratie 2005

Ontwikkeling passieve woordenschat Verhoeven en Vermeer

Wat zeggen de leerlingen over teksten? Over teksten; 44% vindt veel moeilijke woorden in teksten 23% vindt zinnen te lang 50% geeft aan zich te vervelen tijdens het lezen 18% snapt niet wat er staat 61% vindt het vervelend niet te begrijpen wat er staat (Hacquebord 2004)

Wat zeggen de leerlingen Over leerkrachten; 26% vindt dat leerkrachten veel moeilijke woorden gebruiken 50% vindt dat leerkrachten beter moeten vertellen hoe je iets moet opschrijven 56% wil meer aandacht voor uitleg moeilijke woorden 45% wil steunlessen taal en lezen (Hacquebord 2004)

Wat zeggen leerkrachten? Leerkrachten noemen als problemen o.a.: Begrijpend lezen Schrijven Antwoorden formuleren Studerend lezen (Hacquebord 2004)

Volgens leerkrachten hebben leerlingen vooral problemen met ... Hacquebord 2004

Opvallende verschillen De rol van algemene woordenschat lkr ll woordkennis vakwoorden lkr ll interactie lkr ll

Basisvaardigheid taal in het VMBO Inspectierapport (2007): Basisvaardigheid taal in het VMBO 83% onder niveau bij luistervaardigheid 60% onder niveau bij tekstbegrip 50% onder niveau bij woordenschat opm: alle leerlingen hebben 2 of meer jaar leerachterstand

Basisvaardigheid taal in het VMBO 40% van de scholen geven geen huiswerk Nederlands Scholen met eindniveau 2de leerjaar voor taal, halen hogere cijfers voor Nederlands op het centraal examen Op de meeste scholen besteden de andere vakken geen (structurele) aandacht aan de taalachterstanden Driekwart van de VMBO scholen geeft geen invulling aan WVO artikel 6c Inspectierapport (2007)

Actieve en passieve woordenschat Nederlandse kinderen Allochtone kinderen PW AW PW AW

Voorbeelden van moeilijke teksten: De buitenissige groei van de Zuid-Amerikaanse steden is mede het resultaat van een sterke natuurlijke bevolkingsaanwas. Factoren die hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van het gebied zijn onder meer de aanwezigheid van grondstoffen en de groeiende afzetmogelijkheden. Het verschil in doorlatendheid tussen zand en klei is een gevolg van het verschil in korrelgrootte. Bron: Padmos (2005) Wetenschappelijke geletterdheid

Voor de ongelijkmatige bevolkingsspreiding in India zijn verschillende oorzaken. In bergachtige gebieden is het te koud. De hellingen zijn te stijl om te bewerken en om er landbouw te bedrijven. Langs de rivieren is vlak. Daar is het eenvoudig om woningen te bouwen. Er is ook voldoende water om te drinken en voor irrigatie van de landbouw. Bron Wereldwijs Malmberg Hoofdstuk India in beeld het

CAT D B C A DAT Wat maakt een tekst moeilijk? veel Contextuele Inbedding weinig veel C A DAT weinig Cognitieve last

Tekst India in beeld Bedekkingspercentage Contextuele ondersteuning Vakwoorden 86 % Algemene woorden 89 % Totaal: 76% Contextuele ondersteuning Geen hellingen Geen eenvoudige woningen Geen irrigatie Geen landbouw Conclusie: tekst veel te moeilijk

Enkele oplossingen: Woordenschat Taalontwikkeling in interactie Algemene (nuttige) woorden Pregnante context woorden Taalontwikkeling in interactie Win - Win model

Woordenschat Viertact Voorbewerken introduceren van woorden Semantiseren woorden zichtbaar maken Consolideren herhalen van woorden Controleren passief / actief Bron: Met woorden in de weer.; van der Nulft en Verhallen

Taalontwikkeling in interactie (Toii) Leerkrachtvaardigheden Taalaanbod Taalruimte Feedback op taalgebruik (van de ll) Bron: Taalontwikkeling op school; Verhallen en Walst Taal een zaak van alle vakken. van Beek en Verhallen

Taalaanbod Betrokkenheid afwezig Leerlingen begrijpen het niet Taalaanbod ver boven niveau Het leren stagneert !

Taalaanbod Realiseer betrokkenheid; gebruik materiaal Gebruik begrijpelijk taalaanbod; nadruk op input! Taalaanbod net boven niveau; geselecteerde woorden Het leren start !

Geïntegreerd taal/zaakvakonderwijs Win – Win model Ervaringscontext aanbrengen Tekst lezen Toepassen van het geleerde Bron: Taal een zaak van alle vakken. van Beek en Verhallen

Methode is uitgangspunt De methodetekst is ingebed tussen de ervaringscontext en het toepassen van het geleerde! Samenwerking tussen Nederlands en zaakvak! Ervaringscontext Methodetekst Toepassen van het geleerde Zaakvakles (Ak) Taalles / begrijpend lezen Taalles / Mond.taalvaardigheid

Mentus onderwijsburo voor; Scholing en nascholing Coaching Begeleiding startende leerkrachten Lezingen en workshops Advisering