MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Isabelle Bolluyt/I.Bolluijt@hva.nl/week 8
PLANNING BLOK 2 Week Stof Bestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 E-mailmarketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)
VANDAAG E-mailmarketing Search Engine Marketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM
Het aantal Nederlandse consumenten dat met een smartphone of tablet zijn of haar e-mailnieuwsbrieven bekijkt, is in het afgelopen anderhalf jaar gigantisch gegroeid. In oktober 2010 was het percentage mobiele openers nog maar 3,23%, in januari 2013 is dat bijna 30%! Bij mailings naar specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld jongeren (16-22 jaar), is het aandeel mobiele openers al minimaal 45%.
E-MAILMARKETING Vorm van direct marketing Directe conversie & omzetverhoging Meetbaar Hoog bereik Lage kosten E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen (wikipedia). Het is dus ook een communicatieinstrument Aan e-mailmarketing wordt net als virale marketing en zoekmachinemarketing veel uitgegeven binnen de online mix. E-mailmarketing kan bij het juist inzetten een goed instrument zijn voor directe conversie en een directe omzetverhoging. De meetbaarheid, de lage kosten en het hoge bereik maken e-mailmarketing tot een populair instrument Voordelen: Leesmoment bepaalbaar Meer rust dan chat Internetgebruik = e-mail gebruik Eén-op-één aanpasbaar bericht Attachment(s) mogelijk (internationaal) bereik Bewaargehalte & doorstuurgedrag (viraal) Personalisering Actiegericht
Voordelen: Leesmoment bepaalbaar Meer rust dan chat Internetgebruik = e-mail gebruik Eén-op-één aanpasbaar bericht Attachment(s) mogelijk (internationaal) bereik Bewaargehalte & doorstuurgedrag (viraal) Personalisering Actiegericht
E-MAILMARKETING METEN Termen: Bounce Rate (BR) Open Rate (OR) Click-Through Rate (CTR) Conversie Conversieratios in verschillende sectoren, december 2012: http://mailchimp.com/resources/research/email- marketing-benchmarks-by-industry/ BR % vd mails dat afketst in de mailing en dus niet aankomt. Door het opschonen van e-maildatabases neemt de BR sterk af! Delivery = aantal vezonden mails -/- de BR OR % vd mails dat daadwerkelijk is geopend > zegt niet veel over het lezen van de mail zelf! CTR % dat in de e-mail doorklikt naar bijvoorbeeld een landingspagina Het draait uiteindelijk natuurlijk om conversionrate… (voorgaande % zijn de basis) Het boeken van resultaat met gebruik van e-mailmarketing zit in het duo: Juiste CTA Timing van het laten landen van de actieve e-mailontvanger
E-MAILMARKETING FEITEN Groeiend in volume en omzet 32% opent binnen 2 uur ; 75% opent binnen 24 uur Onderwerp (kort!) & afzender bepalend voor opening Personaliseren scoort beter in CTR Populaire dagen voor verzending VS: zo./ma. NL: di./wo. Mobiel internet 5.000.000 e-mailers als potentie Maar…. .. let op telecomwet (nov.’08) Toestemming benodigd (zie: opt-in/opt-out) E-mailmarketing is een meetbaar instrument. In de VS is het de sector die nog steeds doorgroeit in volume en omzet. Aantal feiten! Personaliseren: zowel in de mail (aanhef: Beste mevrouw van Geffen), als ook in de subjectline) positief effect op de CTR. Bounce Rates nemen af door verbeterde mailtechnieken. REFEREREN NAAR REEDS BEHANDELDE THEORIE OVER OPT-IN/OPT-OUT Permissiemarketing vs interruptiemarketing! Telecomwet / OPTA: sinds 2008 is het versturen van spam naar zakelijke adressen verboden (ook is toen het bel-me-niet register vastgelegd in de wet), vanaf 1 juli 2009 is deze wet in werking getreden en moet vooraf toestemming zijn gegeven om te mogen communiceren via e-mail.
DOELSTELLINGEN E-MAILMARKETING Periodiek informeren Direct verkopen Goodwill/image kweken Klantenbinding Nieuwe klanten/prospects werven Klantinventarisatie Bepaald segment bereiken Traffic verhogen E-mailmarketing is nauw verbonden met databasemarketing. DATABASEMARKETING = effectief managen, schoon houden, beheren en laten groeien van de lijst van e-mailadressen en mailprofielen. Kan subtiel campagnes en responses analyseren en als basis dienen voor de komende mailcampagnes. Databasemarketing kan de juiste segmenten samenstellen voor verzending en deze spiegelen aan marketingdoelen. DOELSTELLINGEN E-MAILMARKETING Globaal kun je met e-mailmarketing BESPAREN op communicatiekosten, de kennis van de respondent verhogen, meer verkeer genereren naar de website VOORAL: actiegericht conversie bereiken ( = ‘buzzen’) 1 > We zijn in Nederland wel nogal nieuwsbriefmoe, dus het AANTREKKELIJK en LEESBAAR houden van nieuwsbrieven is op lange termijn lastig 5 > Door middel van Tell-A-Friends / “Stuur deze aanbieding door naar…” KWANTIFICEREN VAN DOELSTELLINGEN voorbeelden: 35% CTR bij de e-mailing gericht op x verstuurd in periode y 10% aanwas van de marketingdatabase met schone profielen 5% meer traffic op de website
DATABASE MARKETING = effectief managen, schoon houden, beheren en laten groeien van de lijst van e-mailadressen en mailprofielen. Databasemarketing kan de juiste segmenten samenstellen voor verzending en deze spiegelen aan marketingdoelen.
VORMEN VAN E-MAILMARKETING NIET enkel ‘t versturen van een nieuwsbrief…. = beleidsloos, meer guerilla WEL Buzzmailings Retentiemail Nieuwsbrief Acquisitiemailing Virals Vragenlijsen BUZZ als vorm van e-mailmarketing heel duidelijk 1 boodschap (tekstueel en visueel) wordt verstuurd naar de respondenten > one message RETENTIE als vorm van e-mailmarketing (zie voorbeeld slide) Een aanbod van een bijproduct net na een aankoop Een aftersales mailing van een autobedrijf met een gratis eerste onderhoudsbeurt voor de gekochte auto NIEUWSBRIEF als vorm van e-mailmarketing Oudste vorm van professionele e-mailmarketing Nadelen: nieuwsbriefmoeheid van de ontvanger die lidmaatschappen heeft lopen op het nb’s uit het verre verleden (IK!) Content is veelal zendergericht anders dan aangepast voor de ontvanger ACQUISITIEMAILINGS als vorm van e-mailmarketing (zie voorbeeld slide) Puur gericht op verkoop Minder op het verstrekken van informatie VIRALE MAIL als vorm van e-mailmarketing Vergroten van maildatabase met nieuwe adressen en profielen Doorstuureffect om de boodschap viraal te laten verspreiden Branding en het verbeteren van een imago VRAGENLIJST als vorm van e-mailmarketing niet-commerciele retentie Vraag na een koop of iemand tevreden is met de koop Controleren of de gegevens van de koper juist zijn
BUZZMAIL
RETENTIE MAIL
ACQUISITIEMAIL Direct verkopen: Bevorderen van impulsaankopen met buzzmails Overigens grappige CTA (‘Kijken!’)
VRAGENLIJST Vorm van NIET-COMMERCIELE rententie. Klantinventarisatie nav een bezoek aan een congres > doel om eventuele verbeteringen in het volgende congres te kunnen doorvoeren. VOOR MEER BETROKKENHEID DOOR DE KLANT EN PROFIELVERBETERING
VRAGENLIJST Vorm van NIET-COMMERCIELE rententie. Klantinventarisatie nav een bezoek aan een congres > doel om eventuele verbeteringen in het volgende congres te kunnen doorvoeren. VOOR MEER BETROKKENHEID DOOR DE KLANT EN PROFIELVERBETERING
TELECOMWET & EMMA Kaders bij professionele e-mailcampagnes Emma-nl sinds 2003 door e-mailverzenders Telecomwet in nov 2008 aangepast ivm ‘spammen’ 8 belangrijke punten die ook gereguleerd zijn E-mailmarketing is pure permissiemarketing: De ontvanger moet uitdrukkelijk toestemming geven aan de potentiele mailverzender. Geen vinkje dat al aan staat bij “aanmelding nieuwsbrief” Serieuze handeling die de aanmelder dient te verrichten voordat hij of zij op de mailinglijst staat. De E-Mail Marketing Associatie Nederland behartigt de belangen van bedrijven die e-mail verzenden en als marketinginstrument inzetten en de belangrijk van bedrijven die daarbij faciliteren. Top acht van belangrijke punten uit de Telecomwet en tevens regulering voor EMMA.nl (niet allemaal bespreken, aantal eruit pikken). Een ervan moeten ze nu inmiddels allemaal wel kennen: OPT-IN! Mail dient herkenbaar te zijn als reclame Bericht mag een max grootte hebben van 50kb Meegezonden bestanden dienen virusvrij te zijn Bij de verzameling van e-mailadressen dient duidelijk geinformeerd te worden waarvoor het e-mailadres wordt gebruikt (opt-in) Bezoeker kan alleen vooraf –dmv ACTIEVE handeling – aangeven of hij reclame via e-mail wenst te ontvangen (opt-in) Voor overige punten zie boek!
PUNTEN Mail dient herkenbaar te zijn als reclame Bericht mag een max grootte hebben van 50kb Meegezonden bestanden dienen virusvrij te zijn Bij de verzameling van e-mailadressen dient duidelijk geinformeerd te worden waarvoor het e-mailadres wordt gebruikt (opt-in) Bezoeker kan alleen vooraf –dmv ACTIEVE handeling – aangeven of hij reclame via e-mail wenst te ontvangen (opt-in)
OPT-IN Verwijs naar een aanmelding of reden voor verzending: http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/afmeldlink-e-mail- grootste-bron-marketingklachten/ E-mailmarketing is pure permissiemarketing: De ontvanger moet uitdrukkelijk toestemming geven aan de potentiele mailverzender. Geen vinkje dat al aan staat bij “aanmelding nieuwsbrief” Serieuze handeling die de aanmelder dient te verrichten voordat hij of zij op de mailinglijst staat. Bron: Telecomwet/ez.nl/ opta.nl/ emmanl.net 26/03/2012 53 procent van de klachten die Privacywaarborg.nl ontvangt, gaat over een niet-werkende afmeldlink bij e-mailnieuwsbrieven. Zo maakt de DDMA Privacy Autoriteit bekend in zijn jaarverslag van 2011.
SUCCESFACTOREN Kwaliteitsinfo (nieuws) Scanbare, snel te begrijpen info Onderwerp = belangrijkste Maak mail persoonlijk Compacte formulering (geen zware plaatjes/pdf) Regelmaat in contact Juiste timing Mails standaardiseren qua afzenderinfo Analyseer respons Concreter = beter
SEARCH ENGINE MARKETING Hoofdstuk 10 HOM SEM is voor veel online marketeers inmiddels HET BELANGRIJKSTE ONDERDEEL van de online mix. SEM is direct meetbaar, goed te analyseren en ook goed bij te sturen. SEM bestaat uit 2 delen SEO = Search Engine Optimization = Zoekmachine Optimalisatie Onbetaald Structuur van de site zo optimaal mogelijk maken 2. SEA = Search Engine Advertising = Zoekmachine Advertentie Betaald Beheren van Adwords campagnes om ervoor te zorgen dat als je op een bepaalde term hoog naar voren komt, ook als je niet in de organische resultaten staat. Werkt met betaald resultaten als Google Adwords, Yahoo Publisher network en Overture. We gaan het nu alleen hebben over SEO. SEARCH ENGINE MARKETING Hoofdstuk 10 HOM
I love ALASKA http://www.youtube.com/watch?v=WpI4h2O8U4U
SEARCH ENGINE MARKETING Breed begrip; verzamelnaam voor activiteiten om de site hoger in zoekmachines te laten scoren… Bestaat uit 2 delen: Search Engine Optimization (SEO) Search Engine Advertising (SEA) Dit is toch hoofdstuk 10???!! SEM is voor veel online marketeers inmiddels HET BELANGRIJKSTE ONDERDEEL van de online mix. SEM is direct meetbaar, goed te analyseren en ook goed bij te sturen. SEM bestaat uit 2 delen SEO = Search Engine Optimization = Zoekmachine Optimalisatie Onbetaald Structuur van de site zo optimaal mogelijk maken 2. SEA = Search Engine Advertising = Zoekmachine Advertentie Betaald Beheren van Adwords campagnes om ervoor te zorgen dat als je op een bepaalde term hoog naar voren komt, ook als je niet in de organische resultaten staat. Werkt met betaald resultaten als Google Adwords, Yahoo Publisher network en Overture. We gaan het nu alleen hebben over SEO.
SEARCH ENGINE MARKETING Search Engine Optimalisatie (SEO) Search Engine Advertising (SEA) Vertical Search Social Media Optimalisatie (SMO) Search Engine Marketing 5 april 2017
SEARCH ENGINE OPTIMALISATION (SEO) Ervoor zorgen dat website op langere termijn hoger eindigt in organische resultaten van de zoekmachine. Zoekmachines: Google Bing ( -> Facebook!) – MSN – Live Search
SEARCH ENGINE OPTIMALISATION (SEO) Begin hele verbeterproces zonder optimalisatie hoge advertentiekosten Google vindt website niet relevant genoeg… Plan maken voor positie in zoekmachine vóór bouw website VRAGEN: Met welke woorden wil je gevonden worden? Wie bereiken? Onderscheidingsvermogen ? …… (focus bezoeker!)
INDICATIE GOOGLE POSITIONERING
INDICATIE GOOGLE POSITIONERING Google kent punten toe voor onder andere: titel <title> (66 karacters) header <h1> header <h2> vetgedrukt <b> meta tag keywords meta tag description (156 karacters) eerste paragraaf linktekst overige tekst, beschrijving afbeelding grafische headers flash afbeeldingen content mbv javascript Url 75 karacters
INDICATIE GOOGLE POSITIONERING Om uiteindelijk het meest relevante zoekresultaat bovenaan te kunnen tonen
“My potential customer searches on…” CONSUMERS “We want to be found on…” “My potential customer searches on…” 5 april 2017
Kookboek Franse keuken THE LONG TAIL Aantal zoekopdrachten High CPC, low conversion rate Boeken Kookboek Low CPC, high conversion rate Kookboek Franse keuken Aantal woorden
20 DUURSTE ADWORDS http://www.dutchcowboys.nl/google/22989
AANDACHTSPUNTEN SEO Gevonden worden tussen miljoenen concurrenten. Kennis op SEO gebied erg belangrijk. Zoekmachines updaten algoritmes regelmatig! ‘Top 10-positie zoekmachines is niet eenvoudig KISS; Keep It Stupid and Simple Een SEO Specialist is continu bezig de laatste trends en technieken in zoekmachine-indexering te analyseren en te leren begrijpen. Zoekmachines updaten algoritmes regelmatig: truc vandaag kan volgende maand minder relevant zijn. INTERESSANT: De “GOOGLE DANCE” is een periodieke verversing en herindexering door Google. Zie ook www.google-dance-tool.com De reden voor deze constante wijzigingen is: Het behoud van relevante inhoud van websites Het weren van spam De verfijning van verhoging van zoekresultaten ‘Top 10-positie zoekmachines’ is niet eenvoudig: Google verandert het algoritme SEO-experts terug naar tekentafel opnieuw uitvinden welke factoren nu zwaar meetellen voor ‘ranking’. keyword ‘SEO’ geeft Google >411.000.000 resultaten betekent dat je 410.999.990 concurrenten moet verslaan voor Top 10-positie in deze zoekmachine. KISS > Leef je in in de bezoeker: gebruik zoveel mogelijk woorden op de website waar gebruikers naar zoeken in de zoekmachines
MICROSITES Hoofdstuk 11 HOM
Corporate sites bieden veel informatie. TE VEEL INFORMATIE. Websites bieden ZOVEEL INFORMATIE dat de site dichtslibt en de plank misslaat bij het behalen van online doelstellingen De bezoeker de focus kwijt is Genoodzaakt is om de zoekfunctie te gebruiken om eenvoudig informatie te vinden EEN DUIDELIJKE ONLINE FOCUS, deelsites maken met afgestemde content voor een specifieke doelgroep kan daarbij helpen. CORPORATE SITE
EEN DUIDELIJKE ONLINE FOCUS, deelsites maken met afgestemde content voor een specifieke doelgroep kan daarbij helpen. Daarom dus: MICROSITES: een afsplitsing van de corporate site die een eigen smoel en vooral eigen focus en doelgroep kent! Microsites worden ook wel deelsites, minisites, multisites, subsites genoemd. Ze kunnen fungeren als landingssite van bv Search Engine Advertising campagnes of als site die een specifieke doelgroep bedient, zoals bijvoorbeeld www.anwb.nl/jongerenvoordeel MICROSITE
Corporate sites bieden veel informatie. TE VEEL INFORMATIE. Websites bieden ZOVEEL INFORMATIE dat de site dichtslibt en de plank misslaat bij het behalen van online doelstellingen De bezoeker de focus kwijt is Genoodzaakt is om de zoekfunctie te gebruiken om eenvoudig informatie te vinden EEN DUIDELIJKE ONLINE FOCUS, deelsites maken met afgestemde content voor een specifieke doelgroep kan daarbij helpen. CORPORATE SITE
EEN DUIDELIJKE ONLINE FOCUS, deelsites maken met afgestemde content voor een specifieke doelgroep kan daarbij helpen. Daarom dus: MICROSITES: een afsplitsing van de corporate site die een eigen smoel en vooral eigen focus en doelgroep kent! Microsites worden ook wel deelsites, minisites, multisites, subsites genoemd. Ze kunnen fungeren als landingssite van bv Search Engine Advertising campagnes of als site die een specifieke doelgroep bedient, zoals bijvoorbeeld www.anwb.nl/jongerenvoordeel MICROSITE
MICROSITES Eigenschappen Doelgericht: niet afleiden met niet-relevante (corporate) info Gekoppeld aan een advertentiecampagne Spreiding in zoekmachine Tijdelijke actiematige site Mag het verkeer en imago vd hoofdsite niet schaden Punt 3: de aanbieder kan met meerdere sites in de zoekmachine aanwezig zijn en zo zorgen voor een relevante spreiding van zoekresultaten Punt 5: is vaak een aandachtspunt. Corporate site en microsites vallen vaak niet onder dezelfde afdeling en kan dus soms voor strubbelingen zorgen! Aantal VOORDELEN VAN MICROSITES: Ze zijn concreet; geven info over een product of dienst Weinig afleiding, doelgericht Kennen soms een tijdelijke karakter Conversiegerichtheid is hoog Kan traffic wegleiden vd hoofdsite (kan ook een nadeel zijn) om te voorkomen dat de belangrijkste site offline gaat tijdens campagne Losse site kun je vaak beter doormeten voor campagneresultaten Je kunt kiezen voor een andere propositie of experience dan de corporate site
Aantal VOORDELEN VAN MICROSITES: Ze zijn concreet; Weinig afleiding, doelgericht Kennen soms een tijdelijke karakter Conversiegerichtheid is hoog Kan traffic wegleiden vd hoofdsite (kan ook een nadeel zijn) om te voorkomen dat de belangrijkste site offline gaat tijdens campagne Losse site kun je vaak beter doormeten voor campagneresultaten Je kunt kiezen voor een andere propositie of experience dan de corporate site
MICROSITES Verschillende vormen afhankelijk van doel Landingsite Andere taalversie Focussite Viral Microsite kent verschillende vormen afhankelijk vh doel: ACTIELANDING: voor een onlie campagne waarin een actie of een aanbieding centraal staat TAALVERSIE: de microsite fungeert als taalversie en daarmee als variant op de corporate site FOCUSSITE: een uitdieping van een product of dienst voor bv een special doelgroep VIRAL CAMPAGNE: site wordt als losse gepositioneerde site gebruikt voor bv een virale site
LANDINGSSITE Online actie Consument direct landen op site Geen afleiding van landingsdoel Tijdelijk Van traffic conversie realiseren Landingssite van een online campagne dient niets meer te vertellen dan de gegevens die relevant zijn voor de actie waarvoor het dient. Consument dient DIRECT te landen op het meest relevante gedeelte De site dient met pagina’s geen afleiding te vormen van het landingsdoel De vormgeving kan afwijken van de corporate huisstijl Heeft een duidelijk tijdelijk gehalte zoals de duur van de campagne kan direct los met een domeinnaam worden bereikt
VIA DEZE LINK / ADVERTENTIE…
LAND IK OP DEZE… LANDINGSSITE Landingssite van een online campagne dient niets meer te vertellen dan de gegevens die relevant zijn voor de actie waarvoor het dient. Consument dient DIRECT te landen op het meest relevante gedeelte De site dient met pagina’s geen afleiding te vormen van het landingsdoel De vormgeving kan afwijken van de corporate huisstijl Heeft een duidelijk tijdelijk gehalte zoals de duur van de campagne kan direct los met een domeinnaam worden bereikt In dit geval: https://www.ns.nl/eticket/ticket LANDINGSSITE
TAALVERSIE Juiste vindbaarheid in land en juiste indexering Taalversie kan decentraal onderhouden worden Crosslink naar ander taalversies Taalversie is een site die niet zomaar los gepresenteerd kan worden. Deze microsite plaats je achter een .com of ander hoofddomein voor een gemakkelijke vindbaarheid en juiste indexering. Nadeel is dat de directe taal en taalpagina’s niet altijd direct als landing kunnen dienen (vanuit SEM). Taalversie kan los worden aangemeld bij zoekmachines Losse sites met eigen landextensie (bv .nl) krijgen in de zoekmachine van de landen voorrang Taalsites kunnen decentraal worden onderhouden Kun je crosslinken met andere taalversies
TAALVERSIE Taalversie is een site die niet zomaar los gepresenteerd kan worden. Deze microsite plaats je achter een .com of ander hoofddomein voor een gemakkelijke vindbaarheid en juiste indexering. Nadeel is dat de directe taal en taalpagina’s niet altijd direct als landing kunnen dienen (vanuit SEM). Taalversie kan los worden aangemeld bij zoekmachines Losse sites met eigen landextensie (bv .nl) krijgen in de zoekmachine van de landen voorrang Taalsites kunnen decentraal worden onderhouden Kun je crosslinken met andere taalversie De site van ons boek heeft een aparte Engelse taalsite voor buitenlandse SEO.
TAALVERSIE Taalversie is een site die niet zomaar los gepresenteerd kan worden. Deze microsite plaats je achter een .com of ander hoofddomein voor een gemakkelijke vindbaarheid en juiste indexering. Nadeel is dat de directe taal en taalpagina’s niet altijd direct als landing kunnen dienen (vanuit SEM).
TAALVERSIE Taalversie kan los worden aangemeld bij zoekmachines Losse sites met eigen landextensie (bv .nl) krijgen in de zoekmachine van de landen voorrang Taalsites kunnen decentraal worden onderhouden Kun je crosslinken
FOCUSSITE Focus op de product/marktcombinatie Vormen Weblog Bijlage Los kanaal De focussite komt steeds vaker voor. Op deze losse site ligt de focus heel duidelijk op de PRODUCT-MARKTCOMBINATIE of de combinatie van dienst en (online) doelgroep. De focussite kan voorkomen in de vorm van: Weblog die als nieuwe micro-nieuwssite een bepaald onderwerp op de achtergrond uitlegt Ondersteuning op bijlage voor een product of dienst Los kanaal die op een andere manier communiceert met de doelgroep Focus en promotie van een deel van de diensten De microsite landt eenvoudig, is concreet en (samen)gevat
FOCUSSITE De focussite komt steeds vaker voor. Op deze losse site ligt de focus heel duidelijk op de PRODUCT-MARKTCOMBINATIE of de combinatie van dienst en (online) doelgroep. De focussite kan voorkomen in de vorm van: Weblog die als nieuwe micro-nieuwssite een bepaald onderwerp op de achtergrond uitlegt Ondersteuning op bijlage voor een product of dienst Los kanaal die op een andere manier communiceert met de doelgroep Focus en promotie van een deel van de diensten De microsite landt eenvoudig, is concreet en (samen)gevat http://www.handboekonlinemarketing.nl/marketing_boek/online_marketing/management/leerboek/handboek/
VIRALE SITE Losse virale site met game, video of zware toepassing geen invloed op hoofdsite Niet slagen virale campagne geen invloed op hoofdsite Losse actiedatabase opbouwen Uitgebreide analyse is mogelijk Ook: projectmatig heeft de bouw van de losse virale site minder last van technische beperkingen (bv CMS) die gelden voor een hoofdsite
VIRALE SITE
MICROSITES IN DE PRAKTIJK Microsites zijn, naast gerichte DM acties, geschikt voor bijv.: Wedstrijden / games; Promotionele campagnes; Crisis communicatie; Internet banner advertenties; Recruiting; Product lanceringen; Virtuele pressrooms
10 TIPS VOOR GEBRUIK MICROSITE Houd het eenvoudig Houd de levensduur van een Microsite voor DM doeleinden kort Link van de corporate site naar de Microsite, maar niet andersom Geef een beloning voor het geven van informatie Wees to-the-point en lever alleen de nodige informatie Laat u niet afleiden door de corporate site Geef een mogelijkheid om vragen te stellen die niet in de Microsite worden beantwoord Vermijd scroll-pagina's, teveel graphics en teveel tekst Geef verschillende wijzen om te responderen Meten is weten
VOLGENDE WEEK Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website?