SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Advertisements

Time management in het onderwijs
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Veilig internet Mediawijsheid
Het leven.
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Workshop opstellen adviesrapport
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Welkom.
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Les 2 – Jouw media.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Het schrijven van een verhaal
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Vier vormen van betekenisgeving
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Centraal Examen Nederlands
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meer communiceren met een klein budget
Het schrijven van een verhaal
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Xperience Liefde en relaties
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hand-Out.
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Bepaal jouw SuperPowers!
Talent in Ontwikkeling
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Communicatie 7e les.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Inspelen op innovaties
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return? Duidelijk aangeven dat het een voorlopig plaatje is. Er zijn nog geen definitieve besluiten genomen. Omdat er nog geen besluiten zijn genomen en de verwachting is dat er nog dingen wijzigen in de formatieplaatjes, wordt de presentatie ook niet verspreid. Zodra het formatieplan is besproken met de OR, wordt daarover verder gecommuniceerd. 5-4-2017

Communicatie Test https://www.youtube.com/watch?v=5b4EUpwMWf4

Workshop Social Return Agenda Kernboodschappen – waarom? Actorenanalyse Tabel van invloed Kritiek – repliek Case bekijken Afsluiting

Actorenanalyse Brede analyse van de omgeving, zowel intern als extern. Mogen personen zijn, maar ook functies, groepen, etc. Zoveel mogelijk benoemen, later gaan we groeperen. Brainstorrm van 10 minuten Groeperen: welke actoren kun je in één doelgroep plaatsen? Belangrijkste vier eruit halen. Voor één van deze doelgroepen maak je een kernboodschap.

Plaats de belangrijkste actoren in onderstaand schema. Tabel van invloed Hoe bepalend is een actor voor het behalen van het beleidsdoeldoel? Grote invloed kan een reden zijn om een actor dicht bij het project of beleid te betrekken, zodat die zich eerder zal committeren aan de uitkomsten. Plaats de belangrijkste actoren in onderstaand schema. Groot belang – grote invloed Groot belang – kleine invloed Klein belang –

Repliek Kritiek Kritiek – repliek Kruip in de huid van de doelgroep. Vraag jezelf af: wat weet ik van deze doelgroep? Hoe kijken ze aan tegen dit onderwerp en waarom? Welke emoties spelen een rol? Welke vragen en/of bezwaren hebben ze? Probeer alles in de woorden van de doelgroep op te schrijven, door bijvoorbeeld in de ik-vorm te praten Repliek Probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen.

Rode draad – bouwstenen van je kernboodschap Kijk of je een rode draad kunt ontdekken in de kritiek Wat is de onderliggende toon van de kritiek? Wat is de behoefte bij de doelgroep? Wat zijn zwaarwegende elementen van de doelgroep? Selecteer zes tot acht kernelementen die je in de boodschap wilt meenemen. Je hebt nu de kern voor je boodschap te pakken, geredeneerd vanuit de logica van de doelgroep.

Nu moet je van al die kernelementen nog chocola maken. Kernboodschap Nu moet je van al die kernelementen nog chocola maken. Bouw je kernboodschap op via een vast stramien: Kijk: visie, mening, standpunt: waarom moet ik dit weten? Want: verklaring, feiten, argumenten: kan ik het volgen? Dus: besluit, actie, appèl: wat moet ik er verder mee?

Tips bij het formuleren van een kernboodschap Gebruik de woorden die de doelgroep gebruikt als ze over dit onderwerp spreekt. Hoe korter de kernboodschap, des te krachtiger. De kunst van het weglaten geldt ook voor kernboodschappen. De doelgroep bepaalt de toonzetting. Eerlijk duurt het langs. Ga geen dingen verbloemen of mooier maken dan ze zijn en lieg nooit in een kernboodschap. Wees er dus zeker van dat alle feiten en aannames kloppen.

Einde Vergeet niet de evaluatieformulieren in te vullen en in te leveren. Bedankt!