Agenda voor vandaag (niet sequentieel!)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
README TXT This slideshow has been developed for running an on-line video on slide 6 using WMP. If you don’t have access to internet during the presentation,
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
BI voor Microsoft Dynamics AX
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
Bestuurlijke Informatiesystemen
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
27 januari 2011.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Agenda voor vandaag Intro Overzicht Business Intelligence
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
ArchiValue: de APG-Case
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Business Intelligence
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business Intelligence
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
Business en IT Consulting
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Introductie Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Procesverbetering in de Zorg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Sector, Firm Size and ICT investments
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Kluwer The end of Publishing
Innovate-IT Enkele toepassingen
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Lectoraat New Business & ICT
English 23 April 2018.
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Towards and Africa Europe Partnership
Testphases still relevant?
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Transcript van de presentatie:

Agenda voor vandaag (niet sequentieel!) Intro Overzicht Business Intelligence oorspronkelijk een verzamelwoord een opsplitsing in de praktijk Meten aan Business, even oefenen Informatie-verzamelen als middel voor “eyeball business” Van verzamelen naar analyseren (!) een oud businessmodel in nieuwe “look” even oefenen: profielen Hoe kan een informatiespecialist zich onmisbaar maken in een organisatie? nieuwe vormen van informatieverdeling Analyze this!

Andries Bottema Werkveld Business Applicaties software ontwikkeling, productmarketing, marcom, consultancy, management, investeringen Achtergrond Sociale Wetenschappen onderwijskundige van oorsprong, nu opleiding (klinische) psychologie. Boundary Spanner Business & IT.

The story of IT in Business: Wrong Implementation” “Good Idea, Wrong Implementation”

Traditionele opvatting van B.I.

Wat kun je je voorstellen bij B.I. lekker graaien in de database data aan elkaar knopen verbanden zoeken in data iemand vinden die iets kan vinden wat je zoekt of zoeken wat je vindt? samenhang van termen in medische dossiers persoonlijke informatie voor managers concurrentie analyse verkooppatronen bij consumenten (cross & upselling) dashboardje met metertjes bedrijfsstrategievoorspellers mensen leren te beslissen met informatie

Eigenlijk 3 soorten B.I. klassieke (interne) Business Intelligence herordenen en analyseren van kwantitatieve data (ETL – warehouse – rapport) van oudsher op bedrijfsgebieden met veel data: financieel (scorecards) verkoop (stats, cross-, upselling) tegenwoordig op allerlei Business Processen accent op Performance Indicatoren Business Intelligence op ongestructureerde en kwalitatieve data ontsluiten van verbanden door “metaforen” aquabrowser semantische netwerken (brain) indexeren van data tot toegankelijke informatie zoek-engines – doelgroep – profiel email – dossiers - contracten vergelijkende (externe) Business Intelligence marketing intelligence (market research & consumer intelligence) competitive intelligence (o.m. Gartner, AMR, IDC e.d.)

Classic B.I. in bluff-your-way-in-B.I. taal. EII & EAI & BPI: Process Oriented to Real Time Data Access BI Data Enabling & analysis datawarehouse – datamarts datamining (a.o. stats, analytical CRM, fuzzy, neural, bayesian) ETL – Data Cleansing (R)OLAP CPM, EIS & MIS: PI driven reporting: tactisch – strategisch & intern – extern Reporting – Visualization - Simulations (Scorecards - Dashboards, Portals, Reports) BI communication (push – pull, IM, cross SCM, collaborative, KM) BI implementation (info anal. > reporting)

Nu even naar de praktijk Bedrijven – nog steeds te weinig informatie IT en Business zijn gescheiden Moeilijk om werkelijk informatiemanagement te doen (analyseren wat wie krijgt, selecteren wat belangrijk is, beoordelen wie wat moet) Lukt uiteindelijk de boekhouding redelijk, is het emailsysteem een ongeopende kennis-tap Iedereen zijn eigen persoonlijke portal. Maar wat heb je nou aan files, ANP headlines, foto’s ? Het gaat toch om efficient en productief in je baan zitten? Lekkere inter- en intranetsite. Lijdt tenminste even af van de dagelijkse waan. Doet echter nog niet wat je wil. B.I. is eigenlijk het generieke antwoord op informatie-verblinding (wat een gelul) We gaan dat verbijzonderen (en laten dus een aantal B.I. dingen weg).

Introductie voor B.I. van eiland naar integratie in informatie HELP BI: Business Process Performance complexiteit van implementatie leidt tot nieuwe eilanden het integreren van data tot zinvolle informatie

Business Intelligence = Business Process Performance waar is de data wat meten we wat betekent dat wat kunnen we beinvloeden wat veranderen we hoeveel levert dat op passen we proces aan

Business Process Performance primaire processen – mfg, trade order to cash product fullfillment primaire processen gov. - healthcare 1st right diagnose service - wachttijd secundaire processen HR aspecten rendement op investments budgetperformance tertiaire processen ingeven data data retrieval etc.

Een opdrachtje…… U kijkt naar de call afdeling van Bol.com Calls met name over verkeerde zendingen, onjuiste betalingen Bepaal als informatiemanager: Aan welke processen kunnen we hier meten Welke Performance Indicatoren zijn van belang Hoe verbeter je deze processen

B.I. op kwalitatieve zaken (interne) Business Intelligence op ongestructureerde en kwalitatieve data ontsluiten van verbanden door “metaforen” aquabrowser semantische netwerken (brain) indexeren van data tot toegankelijke informatie zoek-engines – doelgroep – profiel email – dossiers – contracten Maar ook toegankelijkheid informatie via Intranet – Extranet – Knowledge Management - Portals

Aquabrowser en andere AI structuren present shed. Bill present. Fred present. Bill Brisbane. Fred Sydney. shed Brisbane. box shed. Bill box. Fred box. Bill Brisbane. Fred Sydney. shed Brisbane. leximancer aquabrowser

Nog een paar voorbeelden Collexis

Knowledge Management Ken uw gebruiker profielen enerzijds (karakteristieken, skills) informatie anderzijds KM KM Infra- structure groupware messaging unstructured data structured collaboration email and notification content mgmt doc.mgmt data warehousing KM access software EIP ICM Knowledge delivery portals intellectual capital management & population

Knowledge Management USER PROFILE context role participant in flow group MATCHING CLASSIFICATION statistical - semantical - neural network classification fuzzy alternatives on spelling / alternatives ranking of criteria on alternatives user oriented co-occurrence in associative-semantic network translation and language independency

Marketing, Consumer, Competitive Intelligence vergelijkende (externe) Business Intelligence marketing intelligence (market research & consumer intelligence) competitive intelligence (o.m. Gartner, AMR, IDC e.d.) Van verzamelaar naar analist! Van knipselkrant naar IT applications

Eyeball Business Eyeball business is het onderliggende businessmodel van on-line advertisements. Waar trekt je oog heen: context relevantie, subject relevantie, profile relevantie Voorbeelden: Google, News-Portals, Yahoo Analyseren wordt steeds belangrijker! Echter: Van Dot.Com tot Dot.Bomb Hoe past Google Earth in dit concept? Waar past de informatiespecialist?

Even oefenen Neem een doelgroep in gedachten Bekijk het besteedbaar inkomen Zoek naar een informatiebron (stickiness) Zoek een methode om te “subscriben” Cash in……. The total European advertising market - including traditional media and online - increased in value by 6% last year, according to ZenithOptimedia, to €104 billion (£71.8 billion / US$125 billion i ). By comparison, the overall U.S. ad market is worth €168 billion (£116 billion / $203.1 billion), also according to ZenithOptimedia. While online accounted for on average only 2.6% of overall ad spending across Europe, the sector is growing faster than any other media channel, some of which are in decline, such as newspapers (according to 2004 European Commission research). Online ad spending grew by an average of 30% across all Western European territories in 2004, according to the Interactive Advertising Bureau (IAB) and PricewaterhouseCoopers (PwC).

Analyze this At a Harvard School of Public Health conference, Summers said, "I suspect that when the history is written 200 years from now, it will emerge that something very important happened in human thinking during the time when we were alive, and that is that we are becoming rational, analytical and data-driven in a far wider range of activity than we ever have been before." The Right Talent Makes a Difference Supplying the right kind of hardware environment and analytical software is typically easier to address than creating demand, but just as important. While good data from transactional systems is increasingly available and analytical technology has become easier to use, companies that compete on analytics still require people with substantial quantitative skills—either in-house or contracted from outside. The statistical expert, in order to be useful, will also need to be familiar with the business problems in the function and industry; the quantitative skills of a good analyst are rarely equally applicable across diverse businesses. Information Analysts understand Business and Information

Waar is deze lector mee bezig Marcom Frontdesk onderzoek (afstudeerprojecten) interne opleidingen Masterclasses vacatures Op http://spaces.msn.com/members/LectorBI te downloaden: document met Masterplan (BI – sectoren – plan) overzicht regiorapport (sept. 2005) deze powerpointpresentatie recente BI publikaties en af en toe wat commentaar……

Het Lectoraat BI plan (1) Marcom brochure ontwikkelen met een aantal BI aanbieders seminar: openbare les + expertise-markt Hanze & BI aanbieders + catwalk internet Quick-Scan t.b.v. markt-inquiry – adressenverzameling e.d. BI Frontdesk projectbureau voor coordinatie van BI – kenniskring (jan.2006) coordinatie onderzoeksprojecten (rapportage, voorgang, marketing) Portfoliomanagement ICT integratieprojecten PI definitie – scorecard definitie portal & intra- & extranet ontwikkeling communicatie concept onwikkeling

Het Lectoraat BI plan (2): Onderzoeksonderwerpen Onderzoekstopics Organization Scan HR & Accountability and Responsibility Functional Island versus Integrated versus Process aligned organizations Need on P.I. PI’s – sectoren-analysis – departmental needs Review on general accepted reporting (balanced scorecards, ABC, GAAP etc.) Information Analysis EAI – ERP and BI from IT perspective Reporting the news on performance Communication: push – pull, graphical, live, batch receivers and senders What does improve the performance of the “end” user Onderzoeksresulten Publish in not-scientific magazines translate in cases and material for curriculum

Het Lectoraat BI plan (3) Bijeenkomsten (4 thema’s) voor U 22 december: BI in lectoraat-context BI in beeld, trends en bedoelingen BI in onderwijs 4 competenties van B.I. (ICT, Change Management, Bedrijfskunde en Communicatie) een exploratie van wat het lectoraat gaat doen (samen) eind januari: Vendor Experience: Analyse van B.I. projecten en rendement naar gebruikers. Gastspreker: Information Builders of Business Objects. Collexis. En: “Wat doet I.B. met Google?” maart: BI als onderwijscomponent. De ervaringen van Fontys en HvU met SAP. Cognos en Microsoft als tegenhangers. Definitie van wat studenten willen, wat het MKB wil. mei: Naar de Intelligente Organisatie. Business Intelligence als drive tot Prestatieverbetering en Organisatieontwikkeling. Gastspreker. iedereen die minimaal 3 colleges heeft bezocht krijgt het boek!

Het Lectoraat BI plan (4): Masterclasses 4 MasterClasses met Schools en HanzeConnect (geen Master!) en externe bedrijven B.I. Fundamentals – Business Analytics – Vendors – Trends. 4 dagdelen (Caltech) Business Process Management: ontwerp, participatie en verbetering. Een praktijkgerichte casus met behulp van een State of Art applicatie. Metadata definitie, integratieschema’s, rapportageontwerp. 6 dagdelen Communicatie van Performance: Een overzicht van rapportage. Casus rondom het implementeren van prestatie-rapportage in een Kennis-systeemomgeving en portal. 6 dagdelen Implementeren van BI in organisatieperspectief. 5 dagdelen. Inbedding BI in ICM en ICT curriculum Instituut voor ICM Instituut voor ICT

Aktiviteiten en Vacatures Organiseren van een BI regio happening Website + Flyer produktie Ontwerpen on-line analyse tool met vragenlijst en rapportage 0.1 – 0.2 FTE voor een Frontdesk Participatie in curriculumontwikkeling Hanze Connect Casus – filmopname – interview met gebruikers – e.d. Onderzoekstopics = afstudeeropdrachten: Performance meten: bekend fenomeen? Toepassing van standaards in scorecards, GAAP, ABC per sector IT behoefte bepaling Integratie tot meting tot rapportage (het standaard IT BI project): wie doet wat: IT shop versus Big Five Rapportage: portals, feeds, dashboards communicatie & change management Information Management & BI: non performance related Intelligence (CI, MI, qualitative data analysis)

Vacatures (ter vervulling van de kenniskring) Masterclasses: 40 uur per blok content owner Blok 1. Algemene intro en overzicht van BI. Met voorbeelden van verschillende aanbieders content owner Blok 2. ICT en Business Process focus. Kijken naar informatiestromen en meten content owner Blok 3. Rapportages & Communicatie content owner Blok 4. Change management, implementatie casussen Profiel: kennis en affiniteit met het genoemde onderdeel, resp. kennissen in de relevante School aanbrengen structuur dagdelen voorstelling van invulling kunnen maken periode: 1 februari – 1 juni

Vacature: Marketeer en coordinator: 0.1 – 0.2 FTE Coordinatie van marketing & communicatie kennismakelaar: onderhouden community met ingaande en uitgaande informatie onderzoeksopzetjes afstudeerprojecten nieuwe literatuur + nieuwe casussen bijhouden website en levend houden van content Regelen van spullen voor cursussen (HEO-ICT, SAP – UCC, Navision BI, Databeacon, Cognos) en spullenbank begeleiden van marcom projecten Videoprodukties B.I. casussen begeleiden van flyer produktie BI Frontdesk

Vacature voor 3 projecten – studenten (?) Ontwikkelen website B.I Hanze voor regio met herkenbare sectoren en tastbare akties Ontwikkelen van een quickscan op Internet t.b.v. eerste onderzoek en adressenbestand Opzetten van een seminar voor B.I. in de regio BI kring doelgroep middelgrote bedrijven: zorg, engineering, produktie vendors participatie & sponsoring sprekers