Persoonlijke verdieping als bron van kracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Als het chronisch wordt
Ontmoeting van mens tot mens.
Mensen komen naar de arts
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Van probleemstelling naar doelstelling
Inhoud van deze synthese :
Geletterdheid….. Wat is dat?
Positieve psychologie
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoogleraar Faculteit Geneeskunde AZ Sint-Jan, Sint-Lucas, Brugge
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Begeleidingsplannen GGZ
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
Depressie bij ouderen Luc Van de Ven.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
Jan Melle van Dantzig cardioloog
Dossier Empowerment.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Depressie bij ouderen.
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Doel en taak van de hulpverlening
Psychosociale begeleiding bij kanker
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Leerstijlen KOLB SJM.
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Disbalans naar Balans Nascholing 16 april 2015.
Het coachende functioneringsgesprek
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Opvoeden.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Omgaan met de gevolgen van trombose
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Zonder context geen bewijs
15 januari 2019 Tineke Vos, psychiater

Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke verdieping als bron van kracht Hoofdstuk 1 Marc Desmet

Inhoudsopgave Hoe als individu staande blijven? Proeven van de essentie Verbinding met de bron: re-member waar het begon Verbinding als binding met de zaak en jezelf Verbinding van mijn wonden Verbinding van geest en lichaam bij beslissingen Verbinding met je dodehoekspiegel Verbinding met de zwaksten Verbinding met de ander die je doet lijden Lijden-zonder Lijden-tegen Lijden-met Verbinding met de armen in de wereld Verbinding door humor

Mensbeeld en communicatie Hoofdstuk 2 Alfons Marcoen

Inhoudsopgave Beeldvorming bepaalt het contact Echt zien, luisteren en spreken Echt zien Echt luisteren Echt spreken Mensbeeld Persoon-in-context Groei, behoud en verliesverwerking Winst en verlies Zinzoeker en zingever Ouderenbeeld Negatieve stereotypen en emotionele vooroordelen Geleefd, gesproken en besproken ouderenbeeld Van deficitmodel en rust-roestmodel naar competentiemodel Professioneel engagement: zingeving en waardebeleving Toetsstenen voor kwaliteit

Overdracht en tegenoverdracht Hoofdstuk 3 Marc Hebbrecht

Inhoudsopgave Emotionele en seksuele reacties in de hulpverleningsrelatie Overdracht Tegenoverdracht Projectieve identificatie De complexiteit van de therapeutische relatie Erotische overdracht en tegenoverdracht Adequaat omgaan met overdracht en tegenoverdracht In de relatie en bij lichamelijk onderzoek Met betrekking tot medicatie Bij depressie In voeling met de grenzen van de therapeutische rol Inzicht leidt tot kwaliteit

Hoofdstuk 4 Manu Keirse, Lien Keirse, Wouter Keirse Burn-out Hoofdstuk 4 Manu Keirse, Lien Keirse, Wouter Keirse

Inhoudsopgave Meer weten kan helpen Burn-out is geen depressie Waaraan ligt het Werken met mensen als bron van burn-out Concentratie op de minder positieve kant van mensen De aard van de patiënten De spelregels Het zou mij kunnen overkomen Te intense betrokkenheid De werkorganisatie als bron van burn-out Te veel, te snel Gebrek aan zelfbepaling Intercollegiale contacten De kwaliteit van de leiding Regels en procedures

Inhoudsopgave De effecten van burn-out Persoonlijke kenmerken als bron van burn-out De effecten van burn-out De kostprijs voor de hulpverlener De kostprijs voor de job De kostprijs voor het gezin Burn-out verhelpen Jezelf helpen Acties gericht op je stijl van werken Acties gericht op je stijl van leven Collegiale verhoudingen als hulp Organisatorische benaderingen als hulp Burn-out verkomen Preventie van burn-out is werken aan kwaliteit

Promotie van de praktijk Hoofdstuk 5 Manu Keirse, Lien Keirse, Wouter Keirse

Inhoudsopgave Meer dan een naamplaat op de deur Het initiatief van de extra stap Componenten van een succesvolle praktijk Zorg dragen voor de patiënten die je hebt Maak optimaal gebruik van je tijd Momenten van waarheid Het contact aan de telefoon De ontvangstkamer of onthaalruimte Een persoonlijke noot Bijzondere aandacht op bijzondere momenten Nieuwe patiënten aantrekken Gemotiveerde medewerkers Het geheel wordt bekeken vanuit de zwakste schakel

Omgaan met onzekerheid Hoofstuk 6 Geert Pint

Inhoudsopgave Onzekerheid als dagelijkse realiteit Onzekerheid bij de patiënt beluisteren Onzekerheid bij de zorgverlener herkennen en erkennen Factoren bij de arts die bijdragen tot onzekerheid Inadequate communicatie Onzekere inschatting van kansen Mate van functioneren in een onzekere omgeving Onderzoeksresultaten zijn voor interpretatie vatbaar Situaties waarin evidence based therapie niet mogelijk is Onvoldoende mogelijkheden om evidentie te valideren Strategieën om medische onzekerheid te hanteren Praktische toepassingen Je kent de uitkomst nog niet De zorgverlener weet het even niet Niet-pluisgevoel Onzekerheid en eigen functioneren

De virtuele derde partner in de spreekkamer Hoofdstuk 7 Marc Van Nuland

Inhoudsopgave De zacht zoemende derde partner in het consult De kwaliteit van de zorg verbeteren met de pc Meer dan het gebruik van het EMD Hoe artsen hun pc gebruiken in de spreekkamer Pc-gebruik gezien door de ogen van een patiënt Goede communicatie en adequaat pc-gebruik integreren Meerwaarde of stoorzender

Hoofdstuk 8 Marleen Brems De dokter is ziek Hoofdstuk 8 Marleen Brems

Inhoudsopgave Op een andere stoel De arts wordt patiënt: een moeizaam proces De eerste symptomen De rollen omgedraaid Verlies van professionele attitude De arts-patiënt wordt een andere arts De arts heeft een huisarts nodig De patiënt van de chronisch zieke arts De arts van de arts Spelregels voor de kwaliteit van zorg Voor alle betrokkenen Voor de geconsulteerde arts Voor de arts die ook patiënt is

Door de ogen van de patiënt Hoofdstuk 9 Annemie Vandermeulen

Inhoudsopgave De arts als medicijn Geen twijfel aan de vakbekwaamheid De mythe van de mondige patiënt Genezingsproces bepaald door tevredenheid Relatiemodellen De arts-patiëntrelatie in de spreekkamer De patiënt kan er iets aan doen