De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een brug te ver… ? Mogelijke reacties Afwijzing Kinderlijke naïviteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Ervaringen in Bree en Heusden-Zolder
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
De schoolbus De bus rijdt in volle vaart doorheen het land om kinderen op te halen en veilig terug naar huis te brengen. Laat de kinderen tellen hoeveel.
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
KTA Jette presenteert in samenwerking met de gemeente Jette.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen  Bénédicte.
Tweedaagse - Proefcollege religiositeit 14 oktober 2008 Fransje Smits -
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
De Post-Kritische Geloofsschaal (PKG)
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
OOF-project Peer assisted learning
Vertaling, cultuur en wetenschap november 2011
Omgaan met geschiedenis
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Introductie Oude Geschiedenis 15 september Weekopdrachten moeten op maandag vóór 16.30u worden ingeleverd in postvak op Drift 10 Werkboek staat.
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
Het ontstaan van de wereld en de mens
HOOFDSTUK 22 DE REELE EN DE MONETAIRE SFEER
Catechetiek – dag 2 21 februari Program 21 februari Vragen en toets vorige keer Vragen en toets vorige keer De act(iviteit) van de G-pedagogiek.
Forum 4 oktober 2008 Opvoedingsondersteuning vanuit de parochie Powerpointpresentatie door Johan Govaerts.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Ontwikkelingspsychologie
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
UNIVERSELE WETTEN en BELGISCHE WETTEN: Een wereld van verschil…
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Gemaakt door Laura Bas Julia Renske
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Docent: Hans Bruning. Literatuursoort Evangeliën  Geen aandacht voor uiterlijk en innerlijk van de hoofdpersoon  Gebonden aan de traditie  Gebonden.
Docent: Hans Bruning. Syncretisme  Grieks / Romeins polytheïsme  De keizercultus  De mysteriegodsdiensten o.a. Mithrascultus  Genezingen.
Docent: Rileen Noordermeer. Syncretisme  Grieks / Romeins polytheïsme  De keizercultus  De mysteriegodsdiensten o.a. Mithrascultus  Genezingen.
De Bijbel De leer Het christelijk leven
Culturele verschillen in de zakenwereld tussen Polen en Vlaanderen Thomas Castrel, LEUVEN - 11/7/2014.
De Bijbel Inleiding.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 1
De Bijbel Nieuwe Testament. Het nieuwe Testament Evangeliën + Handelingen (5) Brieven (21) Openbaring (1)
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
4 thema’s met veel overlap. Thema rondom de mens en het heelal (o.a.) Informatie over De planeten en hun tekens Astrologische invloed op het leven en.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
De psychologie achter keuzes en besluitvorming Campage Strategie Instrument: brug tussen wetenschap en praktijk Babs Westenberg PGM Open 7 februari 2013.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
De bijbel van boven.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Een energetisch tijdperk: natuurwetenschap in de negentiende eeuw.
HABAKUKS BILLBOARD.
De God van de Schriften.
Interreligieuze dialoog Jodendom
Kennisbasis Bewegingsonderwijs.
De toekomst van God volgens de filosofen
Vwo 6 – literatuur Week
Geschriften van mensen, Woord van God
Posters voor in het geschiedenislokaal
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Overzicht Vliebergh-Sencie leergangen/Didachè
Transcript van de presentatie:

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een brug te ver… ? Mogelijke reacties Afwijzing Kinderlijke naïviteit Een verkrampt evenwicht tussen religie en wetenschap Een verkrampt evenwicht tussen religie en wetenschap Fundamentalisme Verrijking in een kritische omgang Verrijking in een kritische omgang Ontreddering en kramp …… overstegen!

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Kinderlijke naïviteit

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Wat historisch aantoonbaar is, is rationeel plausibel

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Fundamentalisme  Fundamentalisme  Religieus fundamentalisme  Christelijk fundamentalisme  Bijbels fundamentalisme

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Bijbels fundamentalisme tussen letterlijke en symbolische lezing  De ‘onfeilbaarheid’ van de bijbel  Een selectieve lezing  De bijbel als voorspelling  Letterlijke versus symbolische lezing  Uit de context halen  Slechts één juiste interpretatie

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Verrijking in kritische omgang  Theoretische achtergrond –Bijbel en historiciteit –Kritische bijbelwetenschap –Van ‘gewijde geschiedenis’ naar verkondigende literatuur  Illustratie

De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen H. & B. Ausloos-Lemmelijn Leuven – Voorburg: Acco, 2005