STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Het secundair onderwijs
Kiezen na de tweede graad
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
DE EERSTE GRAAD VOORAF: CONTOUREN Leerling aanbod van de school Gelijkheid gelijkwaardigheid Differentiatie klassamenstelling Algemene vorming.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Projectavond 24 januari ste leerjaar A/ basisopties 2 de leerjaar 1 ste leerjaar B /Beroepsvoorbe- reidend leerjaar 1 ste graad.
Technisch Ontwerp.
De rijkdom van de arme kunst
V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.
Kunst verandert! conceptnota inhoudelijke vernieuwing DKO
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Fotografie - Beeldaspecten
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Doorstroomschema. Kiezen voor de toekomst  Wat wil ik?(interesse)  Wat kan ik?(capaciteiten / cijfers)  Hoe ben ik?(eigenschappen)
Keuzebegeleiding havo 3
TC&M UNESCO unites us all.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Kunst en Kitsch. Kunst (actief beleven) Schoonheid mooi of indrukwekkend: in allerlei aspecten: ritme, kleur, vorm, lijnvoering, textuur, kader, perspectief.
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
Ouderavond profielkeuze
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
Welkom in “de Kikkergroep”. Voorstellen Bertha Alien Klassenouder?
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Enkele interessante vragen!
Cultureel en kunstzinnige vorming
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Op stap naar het secundair onderwijs
‘Dè keuze voor jouw toekomst’
4 Keuze vakken, Durf jij er voor te gaan ?
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Art & design introductie.
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
Transcript van de presentatie:

STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE

INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen Continuüm Kunst en creatie + voorbeelden Slotbeschouwingen

STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER

Centraal: creatie, expressie, kunst Vertrekpunt: –impressie en expressie, artistiek en cultureel perspectief –communicatieve en/of technische vraag  creatief, inventief, kunstzinnig antwoord Kunst en creatie: twee-eenheid

HET STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE Aspecten van cultureel bewustzijn, creatieve en culturele expressie: fundamenteel in ontwikkeling van de mens als persoon Hedendaagse uitdagingen: moderne consument: gevoelig voor ‘mooie’, esthetische, design, vormgeving, decoratieve ontwerpen …

ANALYSESTUDIERICHTINGEN ANALYSE STUDIERICHTINGEN Beschrijving en analyse: toekomstso.vvkso.be De meeste studierichtingen Enkele voorbeelden –Architecturale vorming –Architecturale en binnenhuiskunst –Artistieke opleiding –Muziek –Fotografie –Creatie en mode –Publiciteit en illustratie –Decor- en standenbouw

ARCHITECTURALE VORMING

ARCHITECTURALE EN BINNENHUISKUNST

ARTISTIEKE OPLEIDING

MUZIEK

MUZIEK

MUZIEK

FOTOGRAFIE

FOTOGRAFIE

FOTOGRAFIE

FOTOGRAFIE

CREATIE EN MODE

PUBLICITEIT EN ILLUSTRATIE

DECOR- EN STANDENBOUW

STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER

VOORBEELDEN OP HET CONTINUÜM

CONCLUSIES Maatschappelijke evoluties Gesprekken met experten: enkele bedenkingen Onderwijs

SLOTBESCHOUWINGEN Studiedomein –Als transparant kader Leerlingenprofielen –Continuüm als ordeningskader en kijkwijzer Overlappende studierichtingen Richtingen die leiden tot eenzelfde kwalificatie Hiaten Studiedomeinoverschrijdende studierichtingen –Bv. Latijn-wiskunde Brede studierichtingen in de tweede graad –Algemene vorming –Bredere contexten