STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE
INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen Continuüm Kunst en creatie + voorbeelden Slotbeschouwingen
STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER
Centraal: creatie, expressie, kunst Vertrekpunt: –impressie en expressie, artistiek en cultureel perspectief –communicatieve en/of technische vraag creatief, inventief, kunstzinnig antwoord Kunst en creatie: twee-eenheid
HET STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE Aspecten van cultureel bewustzijn, creatieve en culturele expressie: fundamenteel in ontwikkeling van de mens als persoon Hedendaagse uitdagingen: moderne consument: gevoelig voor ‘mooie’, esthetische, design, vormgeving, decoratieve ontwerpen …
ANALYSESTUDIERICHTINGEN ANALYSE STUDIERICHTINGEN Beschrijving en analyse: toekomstso.vvkso.be De meeste studierichtingen Enkele voorbeelden –Architecturale vorming –Architecturale en binnenhuiskunst –Artistieke opleiding –Muziek –Fotografie –Creatie en mode –Publiciteit en illustratie –Decor- en standenbouw
ARCHITECTURALE VORMING
ARCHITECTURALE EN BINNENHUISKUNST
ARTISTIEKE OPLEIDING
MUZIEK
MUZIEK
MUZIEK
FOTOGRAFIE
FOTOGRAFIE
FOTOGRAFIE
FOTOGRAFIE
CREATIE EN MODE
PUBLICITEIT EN ILLUSTRATIE
DECOR- EN STANDENBOUW
STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER
VOORBEELDEN OP HET CONTINUÜM
CONCLUSIES Maatschappelijke evoluties Gesprekken met experten: enkele bedenkingen Onderwijs
SLOTBESCHOUWINGEN Studiedomein –Als transparant kader Leerlingenprofielen –Continuüm als ordeningskader en kijkwijzer Overlappende studierichtingen Richtingen die leiden tot eenzelfde kwalificatie Hiaten Studiedomeinoverschrijdende studierichtingen –Bv. Latijn-wiskunde Brede studierichtingen in de tweede graad –Algemene vorming –Bredere contexten