De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Analyse klantgerichte websites
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
15/10/2013. De meest voorkomende soorten navigatie zijn:  Tekstlinks  Afbeeldingen  Roll-over images  Flashnavigatie  jQuery-navigatie.
Heatmap.
Gebruiksvriendelijk ontwerpen: gebruik je gebruikers
The CAF Procedure voor externe feedback
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
The Next Generation Webpresentatietechniek nieuwe stijl
Adobe formulieren : stand van zaken.
Mens-Computer Interactie Wickens H. 15; Preece H. 13
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Groep5: CHImazon Christof Derwael, Birgen Geelen, Jasper Boncquet, Jelle Ghys en testpersonen.
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
User Centred Development
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Noor Christoph SWI Universiteit van Amsterdam
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Docentontwerpteams en self-efficacy
ruimte object beleving
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
LODESTAR O NLINE E XPERTS Welkom! Ben jij een Kameleon?
© de vries business consultancy, 2008
Rework website Status op stafvergadering Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek.
Gebruiksvriendelijke websites
Evaluatie van gemeentelijke websites
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Het gebruik van virtual reality en serious gaming in de psychologie
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Agile testen - kwaliteit onder controle
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Prototypes Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Vind mijn boek: Gebruikers gidsen doorheen de bibliotheek Laurien Bal Master Computerwetenschappen - HCI Promotor: Erik Duval.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Iedereen gebruikt social media.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
HOE EFFICIËNT IS UW WEBSITE? Peter Kassenaar 1 oktober 2008.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Veerle Nuytemans, Sophie Traen, Robin Pellegrims, Peter Nelissen.
UIE – Gemeente Eindhoven
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Heatmap.
Processing Structured Hypermedia
Usability voor het web en mobiele apparaten
Big Data.
Big Data.
Samenwerken voor publieke waterinformatie
Is testen een project op zich?
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Transcript van de presentatie:

De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren David Geerts 13 september 2004

User Interface Design User Interface Weergave van een toepassing aan de gebruiker Schermlayout, toetsen, stem, … Middel om de toepassing te gebruiken Navigatie, informatiestructuur, zoekfuncties, … User Interface Design Het ontwikkelen van de user interface Grafisch ontwerp/layout Navigatiestructuur Inhoud Foutenafhandeling Gebruiker hierbij betrekken “User centered design” of “Usability Design”

Wat is usability? “The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use” (ISO 9241-11) Effectief Doet de toepassing wat de gebruiker wil? Efficiënt Bereikt de gebruiker snel en eenvoudig zijn doel? Is de toepassing eenvoudig te leren? Tevredenheid Worden foute handelingen eenvoudig opgelost? Is de toepassing aantrekkelijk? In functie van de doelgroep, doelstellingen en gebruikscontext! Resultaat van User-centred of Usability Design Niet zomaar volgen van checklists

Waarom is usability belangrijk? Websites Geen leerproces bij website Meeste bezoekers gebruiken site slechts enkele keren Veel concurrentie op internet Moeilijk te gebruiken: gebruiker verlaat site Andere sites zijn zeer makkelijk te vinden De website (en dus UI) “is” het bedrijf Slechte website = slecht bedrijf of slecht product Vertrouwen dikwijls gebaseerd op gebruiksgemak Meer opbrengsten (e-commerce) Makkelijker in gebruik = meer aankopen Algemeen Minder ontwikkelingskosten, minder vragen aan helpdesk, minder training, betere reviews (en dus meer bezoekers), …

Usability versus esthetiek? Websites zijn (meestal) geen kunst Kunst vereist geen functionele interactie, website wel Een gebruiksvriendelijke website vereist: Efficiënte interactie Aantrekkelijke vorm Mooiere websites worden als makkelijker en betrouwbaarder ervaren Is usability belangrijker dan esthetiek? "Form follows function - that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union“ (Frank Lloyd Wright, architect)

http://www.mca.com.au/

http://www.plama.art.pl/

Usability Design Proces Analyse Gebruikersanalyse Taakanalyse Ontwerp Conceptueel ontwerp Informatiearchitectuur Navigatie-ontwerp Maquettes Prototypes Iteratief! Evaluatie

UD introduceren in ontwerpproces Expert evaluatie Zelf uitvoeren op basis van concrete checklists Eenvoudige gebruikerstesten Enkele gebruikers observeren op hun werkplek Prototypes Vroege ontwerpen laten evalueren door gebruikers Gebruikers- en taakanalyse Voor het nieuwe ontwerp gebruikers ondervragen over hun noden en vereisten en hun taken analyseren Makkelijk Moeilijk

Evaluatiemethodes Door experts Heuristische evaluatie Evaluatie met richtlijnen Met gebruikers Enquêtes Gebruikerstesten Usability lab Natuurlijke testomgeving

Heuristische evaluatie Vuistregels voor het evalueren van usability Visibility of the system status Match between the system and the real world User control and freedom Consistency and standards Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Error prevention Recognition rather than recall Help and documentation Help users recognize, diagnose, and recover from errors Bron: Jakob Nielsen (http://www.useit.com/) Ervaring nodig voor heuristische evaluatie

Evaluatie met richtlijnen Concreter dan vuistregels Heuristic Evaluation - A System Checklist (Xerox) Concrete richtlijnen bij heuristische regels Niet erg webgericht Research-based web design and usability guidelines (ANCI) Enkel voor websites Op onderzoek gebaseerde richtlijnen http://usability.gov/pdfs/guidelines.html

Enquêtes Korte enquêtes als onderdeel van een andere evaluatiemethode (bv. usability testing) Peilt naar persoonlijke mening van testpersonen Komt niet altijd overeen met uitgevoerde taken Vb. “Hoe makkelijk of moeilijk vond u deze opdracht?” Op zich staande enquête om uitspraak over usability te doen Vb. “The way that system information is presented is clear and understandable” (vb. SUMI) Nadeel: zelfrapportering! Vooral interessant voor subjectieve aspecten (tevredenheid, emotionele reacties, …)

http://sumi.ucc.ie/

Gebruikerstesten Uitgevoerd in een usability-lab strikt gecontroleerde omgeving Maar: kan ook met eenvoudigere middelen Enkele door de gebruiker uit te voeren taken worden geselecteerd Gebruikers worden geobserveerd Onderzoekers achter eenzijdige spiegel Gebruikers denken luidop na Usability van het systeem wordt onderzocht Kwantitatief: o.a. aan de hand van het aantal fouten, de tijd om een taak te voltooien en het navigatiepad dat werd gevolgd Kwalitatief: uitspraken en observaties van problemen http://www.grantconsulting.com/ Doel: usability problemen detecteren en aanpassen

http://www.mediacentrum.be/ http://opleidingen.mediacentrum.be Zijn er nog vragen? http://www.mediacentrum.be/ http://opleidingen.mediacentrum.be