De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren David Geerts 13 september 2004
User Interface Design User Interface Weergave van een toepassing aan de gebruiker Schermlayout, toetsen, stem, … Middel om de toepassing te gebruiken Navigatie, informatiestructuur, zoekfuncties, … User Interface Design Het ontwikkelen van de user interface Grafisch ontwerp/layout Navigatiestructuur Inhoud Foutenafhandeling Gebruiker hierbij betrekken “User centered design” of “Usability Design”
Wat is usability? “The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use” (ISO 9241-11) Effectief Doet de toepassing wat de gebruiker wil? Efficiënt Bereikt de gebruiker snel en eenvoudig zijn doel? Is de toepassing eenvoudig te leren? Tevredenheid Worden foute handelingen eenvoudig opgelost? Is de toepassing aantrekkelijk? In functie van de doelgroep, doelstellingen en gebruikscontext! Resultaat van User-centred of Usability Design Niet zomaar volgen van checklists
Waarom is usability belangrijk? Websites Geen leerproces bij website Meeste bezoekers gebruiken site slechts enkele keren Veel concurrentie op internet Moeilijk te gebruiken: gebruiker verlaat site Andere sites zijn zeer makkelijk te vinden De website (en dus UI) “is” het bedrijf Slechte website = slecht bedrijf of slecht product Vertrouwen dikwijls gebaseerd op gebruiksgemak Meer opbrengsten (e-commerce) Makkelijker in gebruik = meer aankopen Algemeen Minder ontwikkelingskosten, minder vragen aan helpdesk, minder training, betere reviews (en dus meer bezoekers), …
Usability versus esthetiek? Websites zijn (meestal) geen kunst Kunst vereist geen functionele interactie, website wel Een gebruiksvriendelijke website vereist: Efficiënte interactie Aantrekkelijke vorm Mooiere websites worden als makkelijker en betrouwbaarder ervaren Is usability belangrijker dan esthetiek? "Form follows function - that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union“ (Frank Lloyd Wright, architect)
http://www.mca.com.au/
http://www.plama.art.pl/
Usability Design Proces Analyse Gebruikersanalyse Taakanalyse Ontwerp Conceptueel ontwerp Informatiearchitectuur Navigatie-ontwerp Maquettes Prototypes Iteratief! Evaluatie
UD introduceren in ontwerpproces Expert evaluatie Zelf uitvoeren op basis van concrete checklists Eenvoudige gebruikerstesten Enkele gebruikers observeren op hun werkplek Prototypes Vroege ontwerpen laten evalueren door gebruikers Gebruikers- en taakanalyse Voor het nieuwe ontwerp gebruikers ondervragen over hun noden en vereisten en hun taken analyseren Makkelijk Moeilijk
Evaluatiemethodes Door experts Heuristische evaluatie Evaluatie met richtlijnen Met gebruikers Enquêtes Gebruikerstesten Usability lab Natuurlijke testomgeving
Heuristische evaluatie Vuistregels voor het evalueren van usability Visibility of the system status Match between the system and the real world User control and freedom Consistency and standards Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Error prevention Recognition rather than recall Help and documentation Help users recognize, diagnose, and recover from errors Bron: Jakob Nielsen (http://www.useit.com/) Ervaring nodig voor heuristische evaluatie
Evaluatie met richtlijnen Concreter dan vuistregels Heuristic Evaluation - A System Checklist (Xerox) Concrete richtlijnen bij heuristische regels Niet erg webgericht Research-based web design and usability guidelines (ANCI) Enkel voor websites Op onderzoek gebaseerde richtlijnen http://usability.gov/pdfs/guidelines.html
Enquêtes Korte enquêtes als onderdeel van een andere evaluatiemethode (bv. usability testing) Peilt naar persoonlijke mening van testpersonen Komt niet altijd overeen met uitgevoerde taken Vb. “Hoe makkelijk of moeilijk vond u deze opdracht?” Op zich staande enquête om uitspraak over usability te doen Vb. “The way that system information is presented is clear and understandable” (vb. SUMI) Nadeel: zelfrapportering! Vooral interessant voor subjectieve aspecten (tevredenheid, emotionele reacties, …)
http://sumi.ucc.ie/
Gebruikerstesten Uitgevoerd in een usability-lab strikt gecontroleerde omgeving Maar: kan ook met eenvoudigere middelen Enkele door de gebruiker uit te voeren taken worden geselecteerd Gebruikers worden geobserveerd Onderzoekers achter eenzijdige spiegel Gebruikers denken luidop na Usability van het systeem wordt onderzocht Kwantitatief: o.a. aan de hand van het aantal fouten, de tijd om een taak te voltooien en het navigatiepad dat werd gevolgd Kwalitatief: uitspraken en observaties van problemen http://www.grantconsulting.com/ Doel: usability problemen detecteren en aanpassen
http://www.mediacentrum.be/ http://opleidingen.mediacentrum.be Zijn er nog vragen? http://www.mediacentrum.be/ http://opleidingen.mediacentrum.be