Van concerttickets tot vuilniszakken? Over aanbod en services Case: vrijetijdscentrum de borre - Bierbeek Maandag 26 september Gent
Baliewerking 1.Korte historische schets Sinds 2001 : cc, bib, sporthal Sinds 2005 : jeugddienst Vanaf 2006 : baliefunctie toerisme 2.Idee: 1 locatie - “vrijetijdscentrum” 3.Ruime bereikbaarheid Cc : di. - do.: 9u - 21u, vr. 9u - 17u, za. 9u - 12u Zaalwachters sport : zelfs tot 23u (ma. - za.)
Baliewerking 1.Groeipad Sinds 2004: inleveren boeken aan balie cc buiten openingsuren bib (als alternatief voor inleverbox) Profileren vrijetijdscentrum als één dienstverlener voor aanbod in vrije tijd Website alle vrijetijdsdiensten sinds begin Personeel Onderhoudspersoneel cc en sport werkt reeds als een pool Ook onthaalmedewerkers cc en sport zullen gaandeweg als een pool gaan functioneren
Telefonisch onthaal en website 1.Telefonisch Alle diensten behouden hun rechtstreekse nummers Nummer cc in stijgende mate gehanteerd als centrale nummer voor algemene dienstverlening (bv. praktische gids voor organisatoren) 2.Website Alle vrijetijdsdiensten, bereikbaar via of directe toegang (bv. cc.deborre.be) Diensten beheren zelf inhoud via content management systeem Sinds 1/8/2005 webshop (nu reeds succesverhaal!)
Inhoudelijke samenwerking 1.Programmering In de bib aandacht voor programmering cc (maandelijkse acties “in de kijker” en “de tafel”) Gezamenlijke programmering (bv. literair ontbijt) Bezoekers kijken steeds meer over het muurtje en combineren hun bezoek (kinderen naar sportclub brengen en zelf bibliotheekbezoek…) 2.Beleid Maandelijks overleg teamverantwoordelijken Gezamenlijke actieplannen Gezamenlijk beleidsplan vanaf 2008
Beheer Lopend onderzoek Gemeenschappelijke beheersvorm voor vrijetijdscentrum mogelijk? Vlaamse decreten (cultuur - sport) blijken onvoldoende op elkaar afgestemd Pragmatische aanpak: reeds meer en meer samenwerking in de praktijk, los van de formele structuur Geenszins een eenvoudige oefening!