UiT in print Het UiTnetwerk inspireert
De kracht van magazines 1. Op de salontafel op het nachtkastje of op kantoor overal dus maar vooral dichtbij de lezer
De kracht van magazines
Cultuur en vrije tijd versus printmedia Cultuurbijlagen in kranten Recencies in kranten Cultuurreportages in weekendkranten Recensies in lifestylemagazines Interviews in actuamagazines Gratis regionale pers Publicaties cultuursector
Cultuur en vrije tijd versus printmedia: UiTnetwerk
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Informatie: wat is nieuw? wat is hot? UiTmagazine als communicatie-vehikel, zowel op aanbod als beleving, ‘experienced & ‘beginners’ Wat, waar, wanneer Achtergrondinfo ‘Nieuw’ & ‘Aanbevolen’ Tone of voice: betrouwbare expert
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Inspiratie & verlangen: dit is mijn leven, mijn droom UiTmagazine als community-activator: magazine moet de beleving op papier zijn, ‘ zin geven in... ‘ (+ bevestiging & herkenning) De top 10 van … De UiTmaand van … Interviews op onverwachte plek Inspiratie van je buren: inwoners & hun vrije tijd in de kijker Collages van evenementen ‘U was weer geweldig dit weekend’: vb Open Monumentendag, UiTkijker Feel-good factor
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Entertainment: vertel verhalen, vind helden Vrijetijdsbeleving op papier, moment van wegdromen Inspirerende blik in het leven van kunstenaar, vereniging, … Behind the scenes Columns ‘onze man’ reportages Hoofdrolspelers aan het woord Positieve invloed op average reading time!
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Advies & vertrouwen: wees de betrouwbare gids UiTmagazine als advies-platvorm naar cultuur-lovers, staat voor expert know-how Vooruitblik van kenners Keuze van de redactie Weekendplanner: Als je één ding doet dit weekend… Beoordeling bij events: door redactie, door lezers of door experts (kunstenaar, vereniging) Tone-of-voice: betrouwbare gids, kracht van redactionele geloofwaardigheid Deze pagina’s belangrijk voor image-building van je magazine!
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Connectie: being part of it UiTmagazine als werving & (new) bizz-tool: aanzetten tot actie! Expliciete links naar sites voor tickets Uitnodigen om deel te nemen aan wedstrijden, events, workshops Lezers in beeld/op de cover Tips van ‘local heroes’ Lezerservaringen Belevingswedstrijden: fotowedstrijd, UiTverslag wedstrijd Community-gevoel activeren!
Ik was erbij…
Een goed UiTmagazine: food for thought 1.Algemene Lay-out 2.Cover 3.Tekst 4.Bladspiegel 5.Afbeeldingen 6.Kleurgebruik 7.Marges en witruimte 8.Papierkeuze 9.Formaat 10.Taalgebruik 11.Inhoud 12.Format
Algemene lay-out Uitzicht van een magazine -prikkelt de potentiële lezer -correspondeert met inhoud, structuur en titel -lost verwachtingen in
Cover -Aandachttrekker -Sfeer: overeenkomstig algemene sfeer -UiTlabel – verbinding met UiT in uw gemeente -Look&feel consequent met profiel magazine -Afbeeldingen: verhouding met titel, tekstelementen -Inhoudelijke link met foto op cover en inhoud -Scope van magazine duidelijk (titel, baseline) -Onderwerpen op de cover: hoe? -Editie, frequentie duidelijk
Cover
Tekst -lettertype: duidelijk leesbaar -lettertype bepaalt sfeer van inhoud -Belangrijke info in andere lay-out -GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS -Scheidende elementen: -tussentitels -koppen -quotes -afbeeldingen
Bladspiegel -Bepaalt evenwicht en sfeer -Ondersteunt inhoudelijke structuur -Wat met kolommen: aantal goed gekozen -Paragrafen: evenwichtig
UiT in Sint-Niklaas
Afbeeldingen -Representatief voor artikels -In verhouding met tekst -Kleur of zwart-wit -Kwaliteit -Copyright -Onderschriften met uitleg
Afbeeldingen
Kleurgebruik -Hoeveel en welke: in lijn met UiTlabel? -Sfeerbepaling -Contrast -Overlappende kleurvlakken -Gekleurde tekst -Leesbaarheid
Kleurgebruik
UiT in Ieper
Marges en witruimte -Verhogen leesgemak -Luchtige uitstraling -Structuurelement
Papierkeuze -Kleur/tint -Licht of zwaar -Kans op scheuren -Zacht of ruw -Absorbeert het kleur -Papierkeuze versus sfeer/karakter magazine: goedkope krant, pocketglossy, duur artistiek magazine
Papierkeuze
Formaat -Aansluiten bij sfeer en concept van magazine -Gemakkelijk in gebruik -Bewaarbaar
Taalgebruik -Duidelijk en correct -Wervend, lezer aanspreken -Spreektaal -Taalniveau (14 jaar) -Bondig -Doelgroep: breed publiek, gezinnen, kinderen -Jargon vermijden (zie ook syllabus workshop copywriting)
-Opbouw duidelijk en logisch -Inhoudstafel -Clusters van onderwerpen -Vaste rubrieken -Variatie in redactionele formats -Connectie met de lezer -Titels opvallend en duidelijk Inhoud
-Logische opbouw artikels -Lezer aan het woord -Actie-elementen -Contactgegevens -Advertenties? Onderscheiden van redactionele inhoud -Link met andere UiTkanalen -Vlieg Inhoud
UiT in Ternat
UiT in Kortenberg - Zoeklicht
De Nieuwe Antwerpenaar
Format Coherentie over de verschillende nummers heen -Vormgeving + inhoudelijke structuur -Genereert herkenbaarheid -Vestigt magazine als merk Complementair met online UiT
Format
CultuurNet biedt aan: 1.Checklist magazines: 2.Syllabus copywriting:
CultuurNet biedt aan: 3.Datarapporten
CultuurNet biedt aan: 4.Advies UiTmedewerker: Meeting Voorbeelden UiTnetwerk