UiT in print Het UiTnetwerk inspireert. De kracht van magazines 1. Op de salontafel op het nachtkastje of op kantoor overal dus maar vooral dichtbij de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pagina-instelling.
Advertisements

Les 4 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Het doen van onderzoek in klas 4
Hoe maak ik een goed online cv?
Organisatie van een website
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Een nieuwe website voor het FAVV ? RC van 28 mei 2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Succesvol informatief presenteren
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
UiT in Oostrozebeke Wie INvoert haalt er veel UiT.
Presenteren met PowerPoint
Corporate Guidelines.
Analyse Intranet Evy Jansen – Loredana Falone – Anke Coenen
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
KERSTKAARTEN Hoe maak je ze zelf CCR
How to tackle a text Vakgroep Engels.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Demonstratie Modulaire agenda (beta). Programma 1.Inleiding – wat & voor wie is de Modulaire agenda 2.De Modulaire agenda in de praktijk – voorbeelden,
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
UiTcampagne Sint-Truiden Uitwerking van een lokale campagne: deel 1 – de start 2009: Begin UiTpartnerschap Sint-Truiden: doelstellingen 1. Beter.
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Les 14: Redactionele Vormgeving
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Welkom bij workshop webdesign
EEN KLEINE DRAMATURGIE Van video’s en zoekmachines.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
MAXIMAAL DRIE WOORDEN Public ONDERTITEL NAAM / AFDELING OF FUNCTIE
Trisha van Engelen Grijs
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Online marketing Expert (in een week)
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Museum, theater of toch de IJhallen?
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Opdracht : Gedachten ontwikkelen over format en lay out van een nieuw parochieblad.
EEN MAGAZINE MAKEN IN DE PRAKTIJK Hans Faelens Bestuurder Jansen & Janssen
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Instructies GROOT ARTIKEL Aanvragen ALTIJD vooraan in rubriek of na parochienaam aanvragen.
Presenteren met infografieken 2/06/2016
Een opMERKelijk cv. Waarom een cv? spring …hoe spring je er uit??
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Campagne taalvaardigheid
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Het leven, de ontdekking en de invloed van Martin Luther
Aan de slag met Luther Maak je eigen magazine over Martin Luther.
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL
Hoe schrijf je een recensie?
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
volgende bladzijde terug
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
De website.
Transcript van de presentatie:

UiT in print Het UiTnetwerk inspireert

De kracht van magazines 1. Op de salontafel op het nachtkastje of op kantoor overal dus maar vooral dichtbij de lezer

De kracht van magazines

Cultuur en vrije tijd versus printmedia Cultuurbijlagen in kranten Recencies in kranten Cultuurreportages in weekendkranten Recensies in lifestylemagazines Interviews in actuamagazines Gratis regionale pers Publicaties cultuursector

Cultuur en vrije tijd versus printmedia: UiTnetwerk

Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Informatie: wat is nieuw? wat is hot? UiTmagazine als communicatie-vehikel, zowel op aanbod als beleving, ‘experienced & ‘beginners’ Wat, waar, wanneer Achtergrondinfo ‘Nieuw’ & ‘Aanbevolen’ Tone of voice: betrouwbare expert

Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Inspiratie & verlangen: dit is mijn leven, mijn droom UiTmagazine als community-activator: magazine moet de beleving op papier zijn, ‘ zin geven in... ‘ (+ bevestiging & herkenning) De top 10 van … De UiTmaand van … Interviews op onverwachte plek Inspiratie van je buren: inwoners & hun vrije tijd in de kijker Collages van evenementen ‘U was weer geweldig dit weekend’: vb Open Monumentendag, UiTkijker Feel-good factor

Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Entertainment: vertel verhalen, vind helden Vrijetijdsbeleving op papier, moment van wegdromen Inspirerende blik in het leven van kunstenaar, vereniging, … Behind the scenes Columns ‘onze man’ reportages Hoofdrolspelers aan het woord Positieve invloed op average reading time!

Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Advies & vertrouwen: wees de betrouwbare gids UiTmagazine als advies-platvorm naar cultuur-lovers, staat voor expert know-how Vooruitblik van kenners Keuze van de redactie Weekendplanner: Als je één ding doet dit weekend… Beoordeling bij events: door redactie, door lezers of door experts (kunstenaar, vereniging) Tone-of-voice: betrouwbare gids, kracht van redactionele geloofwaardigheid Deze pagina’s belangrijk voor image-building van je magazine!

Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Connectie: being part of it UiTmagazine als werving & (new) bizz-tool: aanzetten tot actie! Expliciete links naar sites voor tickets Uitnodigen om deel te nemen aan wedstrijden, events, workshops Lezers in beeld/op de cover Tips van ‘local heroes’ Lezerservaringen Belevingswedstrijden: fotowedstrijd, UiTverslag wedstrijd Community-gevoel activeren!

Ik was erbij…

Een goed UiTmagazine: food for thought 1.Algemene Lay-out 2.Cover 3.Tekst 4.Bladspiegel 5.Afbeeldingen 6.Kleurgebruik 7.Marges en witruimte 8.Papierkeuze 9.Formaat 10.Taalgebruik 11.Inhoud 12.Format

Algemene lay-out Uitzicht van een magazine -prikkelt de potentiële lezer -correspondeert met inhoud, structuur en titel -lost verwachtingen in

Cover -Aandachttrekker -Sfeer: overeenkomstig algemene sfeer -UiTlabel – verbinding met UiT in uw gemeente -Look&feel consequent met profiel magazine -Afbeeldingen: verhouding met titel, tekstelementen -Inhoudelijke link met foto op cover en inhoud -Scope van magazine duidelijk (titel, baseline) -Onderwerpen op de cover: hoe? -Editie, frequentie duidelijk

Cover

Tekst -lettertype: duidelijk leesbaar -lettertype bepaalt sfeer van inhoud -Belangrijke info in andere lay-out -GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS -Scheidende elementen: -tussentitels -koppen -quotes -afbeeldingen

Bladspiegel -Bepaalt evenwicht en sfeer -Ondersteunt inhoudelijke structuur -Wat met kolommen: aantal goed gekozen -Paragrafen: evenwichtig

UiT in Sint-Niklaas

Afbeeldingen -Representatief voor artikels -In verhouding met tekst -Kleur of zwart-wit -Kwaliteit -Copyright -Onderschriften met uitleg

Afbeeldingen

Kleurgebruik -Hoeveel en welke: in lijn met UiTlabel? -Sfeerbepaling -Contrast -Overlappende kleurvlakken -Gekleurde tekst -Leesbaarheid

Kleurgebruik

UiT in Ieper

Marges en witruimte -Verhogen leesgemak -Luchtige uitstraling -Structuurelement

Papierkeuze -Kleur/tint -Licht of zwaar -Kans op scheuren -Zacht of ruw -Absorbeert het kleur -Papierkeuze versus sfeer/karakter magazine: goedkope krant, pocketglossy, duur artistiek magazine

Papierkeuze

Formaat -Aansluiten bij sfeer en concept van magazine -Gemakkelijk in gebruik -Bewaarbaar

Taalgebruik -Duidelijk en correct -Wervend, lezer aanspreken -Spreektaal -Taalniveau (14 jaar) -Bondig -Doelgroep: breed publiek, gezinnen, kinderen -Jargon vermijden (zie ook syllabus workshop copywriting)

-Opbouw duidelijk en logisch -Inhoudstafel -Clusters van onderwerpen -Vaste rubrieken -Variatie in redactionele formats -Connectie met de lezer -Titels opvallend en duidelijk Inhoud

-Logische opbouw artikels -Lezer aan het woord -Actie-elementen -Contactgegevens -Advertenties? Onderscheiden van redactionele inhoud -Link met andere UiTkanalen -Vlieg Inhoud

UiT in Ternat

UiT in Kortenberg - Zoeklicht

De Nieuwe Antwerpenaar

Format Coherentie over de verschillende nummers heen -Vormgeving + inhoudelijke structuur -Genereert herkenbaarheid -Vestigt magazine als merk Complementair met online UiT

Format

CultuurNet biedt aan: 1.Checklist magazines: 2.Syllabus copywriting:

CultuurNet biedt aan: 3.Datarapporten

CultuurNet biedt aan: 4.Advies UiTmedewerker: Meeting Voorbeelden UiTnetwerk