Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper
Inhoud presentatie Korte historiek v.h. museum Bezoekersonderzoek, basis voor goed (marketing)management Strategie t.a.v. diverse markten/ doelgroepen Concrete acties Relatie marketing/product & programmatie
Historiek In Flanders Fields Museum Open sinds april 1998 (voorheen Ypres Salient Museum 14-18) Gevestigd in Lakenhallen op Grote Markt Museale opp. ± m² Verhaal van WOI in Vlaanderen Modern concept – gebruik multimedia, gewone mens staat centraal Combinatie IFFM & Streekbezoekers- centrum voor Ieper & Westhoek
Evolutie bezoekersaantal
Bezoekersonderzoek (1) Jaarlijks Afname enquêtes door stagiairs (A1 Toerisme), Jobstudenten (hoger onderwijs) en eigen personeel à enquêtes Verwerking & rapportering door Westtoer
Bezoekersonderzoek (2) Vast & wisselend gedeelte Vast : profiel van de bezoekers (herkomst, leeftijd), kenmerken van de uitstap (soort bezoeker, herhaalbezoek, soort toerist, verblijfplaats), evaluatie/waardering Wisselend : motivatie voor bezoek, combinatiebezoeken met IFFM, evaluatie tijdelijke tentoonstelling, informatiebron- nen, gebruik interactieve kiosken, bestedingen buiten museum, signalisatie….
Bezoekersonderzoek (3) Rapport = -belangrijke evaluatie -basis voor beleidsbeslissingen -leidraad toekomstige marketingactiviteiten
Vb. : evolutie herkomst bezoekers
Strategie t.a.v. diverse markten 3 prioritaire markten : - Vlaanderen - Verenigd Koninkrijk - Nederland Verschillende benadering & partners
Strategie t.a.v. diverse markten (2) Vlaanderen - nadruk op IFFM als autonome attractie - hoofddoel voor halve of hele daguitstap - combinatie met Ieperse stadscentrum en – in tweede instantie – de ruimere omgeving (> Westhoek) - kapstok voor Vlaanderen Vakantieland- arrangement - eigen campagne zonder partners (uitgez. media)
Strategie t.a.v. diverse markten (3) Verenigd Koninkrijk - het IFFM als belangrijkste attractie van de Flanders Battlefields - combinatie met rest van WOI-aanbod in de Westhoek - aanbieden in kader van meerdaags verblijf (2 à 3 nachten) - grotere campagnes i.s.m. Tourism Flanders & Westtoer (IFFM meestal initiatiefnemer)
Strategie t.a.v. diverse markten (4) Nederland - het IFFM als onderdeel van de Westhoek - museum wordt mee ‘verkocht’ met rest van aanbod, niet alleen WOI, ook recreatie, couleur locale, …. - meerdaags verblijf voor individuele bezoekers - geen eigen campagnes; aansluiten bij acties Toerisme Vlaanderen & Westtoer
Doelgroepen Vlaanderen - middelbare scholen - socio-culturele verenigingen - individuelen, families Verenigd Koninkrijk - touroperators & autocaristen - middelbare scholen (meestal via TO’s) - individuelen (beperkt aantal acties) Nederland - individuelen - scholen (in beperkte mate)
Acties Groepsmarkt (scholen, socio-culturele verenigingen, TO’s & autocaristen) : direct mail > adressenbestand opbouwen Individuelen : - VK : via carriers (Eurotunnel, P&O), kranten (vb. Independent-supplement) & media (persreizen) - NL : media (persreizen) & ANWB - VL : advertising, media, kortingacties ledenverenigingen, ……
Relatie marketing/product & programmatie Programmatie aangepast aan profiel klant/bezoeker (> bezoekersonderzoek) Dynamisch & vernieuwend (communicatie & product) > imago Realistische objectieven