Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Update Rivierenproject Commissie M&W Westervoort, 11 april 2013.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
Reflectienamiddag UiT en Toerisme 03/10/2008.  Genk wordt in de markt gezet als een belevingsvolle toeristische stad die haar bezoekers op een wervende.
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Collectieve Cultuur Marketing
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Cultuurnet Vlaanderen Meten is weten 4/6/2009. De Theorie.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Herlancering educatieve website
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
EEN DAGJE naar gisteren oprichting 1941 Rijksmuseum voor Volkskunde 1991 verzelfstandiging 2000 nieuw Entreepaviljoen 2005 Europees museum van het.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper.
Evaluatie tijdelijke tentoonstelling November 2013 – Juni 2014.
Henriëtte Sperling, 12 december 2014
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007.
Outdoorpark Reusel.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
UVW LinkedIn Presentatie
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Een museum is géén bedrijf!
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Toerismeboeren Kick-off 2018
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Discussiegroep Erfgoed(koepel) Hoeksche Waard
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper

Inhoud presentatie Korte historiek v.h. museum Bezoekersonderzoek, basis voor goed (marketing)management Strategie t.a.v. diverse markten/ doelgroepen Concrete acties Relatie marketing/product & programmatie

Historiek In Flanders Fields Museum Open sinds april 1998 (voorheen Ypres Salient Museum 14-18) Gevestigd in Lakenhallen op Grote Markt Museale opp. ± m² Verhaal van WOI in Vlaanderen Modern concept – gebruik multimedia, gewone mens staat centraal Combinatie IFFM & Streekbezoekers- centrum voor Ieper & Westhoek

Evolutie bezoekersaantal

Bezoekersonderzoek (1) Jaarlijks Afname enquêtes door stagiairs (A1 Toerisme), Jobstudenten (hoger onderwijs) en eigen personeel à enquêtes Verwerking & rapportering door Westtoer

Bezoekersonderzoek (2) Vast & wisselend gedeelte Vast : profiel van de bezoekers (herkomst, leeftijd), kenmerken van de uitstap (soort bezoeker, herhaalbezoek, soort toerist, verblijfplaats), evaluatie/waardering Wisselend : motivatie voor bezoek, combinatiebezoeken met IFFM, evaluatie tijdelijke tentoonstelling, informatiebron- nen, gebruik interactieve kiosken, bestedingen buiten museum, signalisatie….

Bezoekersonderzoek (3) Rapport = -belangrijke evaluatie -basis voor beleidsbeslissingen -leidraad toekomstige marketingactiviteiten

Vb. : evolutie herkomst bezoekers

Strategie t.a.v. diverse markten 3 prioritaire markten : - Vlaanderen - Verenigd Koninkrijk - Nederland Verschillende benadering & partners

Strategie t.a.v. diverse markten (2) Vlaanderen - nadruk op IFFM als autonome attractie - hoofddoel voor halve of hele daguitstap - combinatie met Ieperse stadscentrum en – in tweede instantie – de ruimere omgeving (> Westhoek) - kapstok voor Vlaanderen Vakantieland- arrangement - eigen campagne zonder partners (uitgez. media)

Strategie t.a.v. diverse markten (3) Verenigd Koninkrijk - het IFFM als belangrijkste attractie van de Flanders Battlefields - combinatie met rest van WOI-aanbod in de Westhoek - aanbieden in kader van meerdaags verblijf (2 à 3 nachten) - grotere campagnes i.s.m. Tourism Flanders & Westtoer (IFFM meestal initiatiefnemer)

Strategie t.a.v. diverse markten (4) Nederland - het IFFM als onderdeel van de Westhoek - museum wordt mee ‘verkocht’ met rest van aanbod, niet alleen WOI, ook recreatie, couleur locale, …. - meerdaags verblijf voor individuele bezoekers - geen eigen campagnes; aansluiten bij acties Toerisme Vlaanderen & Westtoer

Doelgroepen Vlaanderen - middelbare scholen - socio-culturele verenigingen - individuelen, families Verenigd Koninkrijk - touroperators & autocaristen - middelbare scholen (meestal via TO’s) - individuelen (beperkt aantal acties) Nederland - individuelen - scholen (in beperkte mate)

Acties Groepsmarkt (scholen, socio-culturele verenigingen, TO’s & autocaristen) : direct mail > adressenbestand opbouwen Individuelen : - VK : via carriers (Eurotunnel, P&O), kranten (vb. Independent-supplement) & media (persreizen) - NL : media (persreizen) & ANWB - VL : advertising, media, kortingacties ledenverenigingen, ……

Relatie marketing/product & programmatie Programmatie aangepast aan profiel klant/bezoeker (> bezoekersonderzoek) Dynamisch & vernieuwend (communicatie & product) > imago Realistische objectieven