Het leren van docenten in de school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
een didactiek voor opleiden op school
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
VTB Technasium Vakcollege
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Kennis-maken door self-study onderzoek
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Wat is effectieve nascholing
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Green Presents VAN DER SPEK Eindpresentatie Green Presents.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Even voorstellen : Groep 3b
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Cv = F u  F = Cvu  F = Cv(el - bl) u = (el - bl)
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Leren in de beroepspraktijk
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Blackboard voor het voortgezet onderwijs
Agnes Braam & Frank van der Vooren
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Transcript van de presentatie:

Het leren van docenten in de school Onderzoeksgebied NWO door Inge Bakkenes, Annemarieke Hoekstra, Rosanne Zwart, Jacobiene Meirink, Theo Wubbels, Theo Bergen, Nico Verloop, Fred Korthagen, Jan Stavenga, Douwe Beijaard, Mieke Brekelmans, Johan van der Sanden, Paulien Meijer, Sanneke Bolhuis, Jeroen Imants, Jan Vermunt

Onderzoek naar het leren van ervaren docenten 100 VO-docenten werden een jaar gevolgd in hun leerervaringen Onder andere door digitale logboeken (6 per jaar) In de context van de invoering van actief en zelfstandig leren in de klas

Aantal jaren werkervaring 3 deel- onder-zoeken 3-5 6-10 11-15 16-20 21-25 26-30 30 N Informeel leren - 8 4 2 5 6 7 32 Collegiale coaching 3 28 Aan projecten werken 10 1 34 23 14 18 15 11 94

Digitaal logboek

Gerapporteerde leeractiviteiten Experimenteren binnen eigen praktijktheorie Experimenteren met uitbreiding eigen praktijktheorie Ontwikkelen van eigen praktijktheorie Leren van observeren van anderen Nadenken over ervaringen Ontwijken van leren Ervaren van frictie

Patronen in het leren van docenten? Vormen van leren in de school: Handelingsgericht Betekenisgericht Ongericht

Wat betekent dit voor de Opleider in de school? Welke vormen van ‘leren in de school’ te stimuleren? Hoe het leren van docenten in de school te ondersteunen? (professionaliseringsdidactiek) Wiens leren te ondersteunen? (aanstaande leraar, beginnende leraar, zittende leraar, spd, schoolleider?) …