Het leren van docenten in de school Onderzoeksgebied NWO door Inge Bakkenes, Annemarieke Hoekstra, Rosanne Zwart, Jacobiene Meirink, Theo Wubbels, Theo Bergen, Nico Verloop, Fred Korthagen, Jan Stavenga, Douwe Beijaard, Mieke Brekelmans, Johan van der Sanden, Paulien Meijer, Sanneke Bolhuis, Jeroen Imants, Jan Vermunt
Onderzoek naar het leren van ervaren docenten 100 VO-docenten werden een jaar gevolgd in hun leerervaringen Onder andere door digitale logboeken (6 per jaar) In de context van de invoering van actief en zelfstandig leren in de klas
Aantal jaren werkervaring 3 deel- onder-zoeken 3-5 6-10 11-15 16-20 21-25 26-30 30 N Informeel leren - 8 4 2 5 6 7 32 Collegiale coaching 3 28 Aan projecten werken 10 1 34 23 14 18 15 11 94
Digitaal logboek
Gerapporteerde leeractiviteiten Experimenteren binnen eigen praktijktheorie Experimenteren met uitbreiding eigen praktijktheorie Ontwikkelen van eigen praktijktheorie Leren van observeren van anderen Nadenken over ervaringen Ontwijken van leren Ervaren van frictie
Patronen in het leren van docenten? Vormen van leren in de school: Handelingsgericht Betekenisgericht Ongericht
Wat betekent dit voor de Opleider in de school? Welke vormen van ‘leren in de school’ te stimuleren? Hoe het leren van docenten in de school te ondersteunen? (professionaliseringsdidactiek) Wiens leren te ondersteunen? (aanstaande leraar, beginnende leraar, zittende leraar, spd, schoolleider?) …