Introductie workshop 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Eindwerk zesde jaar.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop ‘Competenties’
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Kennis borgen Kennis integreren
Leerwerkgemeenschappen
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Een regionaal team een taak
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Collectief leren in schoolteams
NLT modules en excellentiebevordering
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Naam workshopbegeleider
Leerkring POW Fase 4.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Startcollege B2 Psychologie
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Voortgangsbesprekingen NT2/alfa/NT1
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Team charter Instrument.
Workshop Afspraken maken
Universitaire Pabo van Amsterdam
Terugkomdag intern begeleiders september 2017
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

Introductie workshop 1

Programma Doel en resultaat van de workshop Onderzoekslijn Domstad Voorstellen workshopleiders Doel en resultaat van de workshop Onderzoekslijn Domstad Onderzoekscyclus en stappenplan De opdracht Plenaire bespreking 2

Doel en resultaat Doel Uitwisseling van ervaringen en werkwijze rondom het doen van onderzoek door Pabo-studenten in de minorfase (fase 3 en 4) Resultaat Nieuwe inzichten over het opzetten en begeleiden van praktijkonderzoek binnen de eigen opleiding 3

Onderzoekslijn Domstad Major Het systematisch beantwoorden van door opleiding opgestelde leervragen, toepassen van aangedragen bronnen en bronvermelding, het schrijven van verslagen. Minor Het beantwoorden van eigen en schoolontwikkelingsvragen binnen beroeps- en profielondernemingen. 4

Profiel- versus Beroepsonderneming ProfielOnderneming Met studiegroep voor schoolteam (BO1) Individueel in het schoolteam (BO2) In tweetal/individueel met teamlid (PO1) Individueel in het schoolteam (PO2) Kennismaken onderzoekscyclus (t/m stap 5: ‘betekenisverlening’) Cyclus zelfstandig - verdiepende literatuurstudie (t/m stap 5) Doorlopen onderzoekscyclus (indien mogelijk t/m stap 8: ‘evaluatie actie’) Gehele cyclus zelfstandig (t/m stap 8) Keuze uit drie instrumenten Instrument: bronnenonderzoek Instrumenten afhankelijk van opzet Presentatie in studiegroep Presentatie team Presentatie studiegroep en team 5

De ondernemingen Doel Inhoud geven aan beroepsrol “de leraar als onderzoeker” Ontwikkelen van competenties Ontwikkelen van HBO-vaardigheden 6

De ondernemingen Een koppeling tussen persoonlijke professionele en institutionele ontwikkeling 7

Competentie ontwikkeling Competentie 5: Samenwerken met collega’s Kern 1: open communiceren met collega’s in school Kern 2: leveren van een constructieve bijdrage aan schoolontwikkeling 8

HBO-vaardigheden Onderzoeksvraag formuleren Instrumenten ontwikkelen Verwerken van onderzoeksresultaten Begrippenkader uitbreiden 9

Onderzoekscyclus 10

Stappenplan Stap 1 Schoolontwikkelingstaak ambitie/behoefte/probleem/doel   Stap 2 Onderzoeksvraag Stap 3 Keuze onderzoeksinstrumenten Stap 4 Informatie verzamelen Stap 5 Betekenis verlenen Stap 6 Consequenties vastleggen Stap 7 Actie ondernemen Stap 8 Evaluatie actie 11

Onderzoekscyclus en stappenplan Stap 1 en 2 Stap 3 en 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Stap 8 12

De opdracht Korte omschrijving casussen: BO1/BO2/academische basisschool Verdelen in werkgroepen (ongeveer 8 per groep) Casus: per onderzoeksstap de taken van de begeleider formuleren Plenair: inzichten uitwisselen 13