Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Presentatie Technaplaza
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Denise Gladdines Ronnie Middelkoop Jasper Otten Stephan Splinter Frans.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Interne titel.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Bijeenkomst Pabo directeuren
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Associate degree 26 november 2010
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Kenniserfenis Cees Sprenger Lector Lerende Politieorganisatie Wereldcafé 10 september 2007.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
De stand van het land Landelijke dag EVC Marja van den Dungen 27 november 2007.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Vernieuwend vakmanschap
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Meer innovatieve professionals
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Toekomstgericht personeelsbeleid
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
JEUGDzorg - voor wie?.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter. Lectoraat Competentiegericht & vraaggestuurd leren Avans HS Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen?

Programma Inleiding + interactie Ton Bruining Stellingen (Toelichting) Bert Schlüter Greetje van den Heiligenberg Debat

Knelpunten in de professionalisering van leerkrachten Productiemedewerkers ipv. Creatieve professionals (Coonen, 2005) Ervaringsconcentratie, Technische, economische en perspectivische obsoletie Defensieve leerprocessen Argyris & Schon (1974) Lipsky (1980), Argyris (1999), Engeström (1999) Beperkte professionalisering Bert schluter/Sherrill Wels (2006/2007) Ad Stadhouders/Greetje van de Heiligenberg (2007)

Emancipatie van de Lerenden

Multiculturele samenleving - multicultureel drama Kenniseconomie - kennisland op achterstand Kwaliteit van het HBO? Individualisering - verlies aan sociale cohesie

Professionaliteit in het onderwijs: Van koffie schenken naar koffie veredelen!

Ontwikkelingen in het onderwijsveld Relaties tussen spelers in het onderwijsveld Opvattingen over kennis en leren Opleidingsscholen en academische basisscholen Erkenning van complexe beroepspraktijk

Toekomstbeeld Samen creëren van beroepsbeeld Beleidssturing en frontlijnsturing Leren in netwerken/leren op de werkplek Ontwikkeling van kennisbasis vanuit de praktijk, samen met praktijkgerichte onderzoekers Ontwikkeling van standaarden Discrete leraar

Hoe het leren in arbeidsorganisaties en van medewerkers verbeterd kan worden? “Daar weten we eigenlijk bar weinig van” Rob Poell, Hoogleraar HRD aan de Universiteit Tilburg in Opleiding & Ontwikkeling, december 2005

Werkplek gerelateerd leren Systeemdenkers: Lipsky Argyris & Schon Senge Engestrom Midgley Onderwijskundigen: Eraut Kessels Simons Wenger Nederlandse (promotie)onderzoeken naar werkplekleren

Teleurgesteld door de fantasiewereld van de modellenbouwers in de organisatiewetenschappen en de onderwijskunde!

Bruining (2006) Learning behind the frontline of public service Narratief onderzoeksrapport Literatuurstudie naar werk- gerelateerd leren Onderbouwing van een kritische benadering Reflexieve brieven

Spanningen tussen theoretische modellen en de weerbarstige praktijk Managers ontvankelijker voor managementboeken dan voor verhalen van medewerkers Het leren in leergemeenschap bevorderd door: Vasthoudendheid van enkelen Leervermogen/leerbereidheid/creativiteit van individuen Leervermogen/leerbereidheid van leergemeenschap Het leren in leergemeenschap wordt ondermijnd door: Politieke processen Bureaucratische procedures Ego’s van de begeleiders Gebrek aan vaardigheden van de begeleiders Gebrek aan eigenaarschap Gebrek aan cohesie in de organisatie Afwezigheid van de burger (klant)

Werkingsprincipes Eigenaarschap Wederzijdse aantrekkelijkheid Zelfsturing  Ontwikkelingsgerichtheid

Coördinaten Ton Bruining KPC Groep Postbus 482 5201 AL ‘s-Hertogenbosch 073-6247517 06-53221513 t.bruining@kpcgroep.nl Avans Hogeschool Postbus 90116 4800 RA Breda awm.bruining@avans.nl