Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter. Lectoraat Competentiegericht & vraaggestuurd leren Avans HS Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen?
Programma Inleiding + interactie Ton Bruining Stellingen (Toelichting) Bert Schlüter Greetje van den Heiligenberg Debat
Knelpunten in de professionalisering van leerkrachten Productiemedewerkers ipv. Creatieve professionals (Coonen, 2005) Ervaringsconcentratie, Technische, economische en perspectivische obsoletie Defensieve leerprocessen Argyris & Schon (1974) Lipsky (1980), Argyris (1999), Engeström (1999) Beperkte professionalisering Bert schluter/Sherrill Wels (2006/2007) Ad Stadhouders/Greetje van de Heiligenberg (2007)
Emancipatie van de Lerenden
Multiculturele samenleving - multicultureel drama Kenniseconomie - kennisland op achterstand Kwaliteit van het HBO? Individualisering - verlies aan sociale cohesie
Professionaliteit in het onderwijs: Van koffie schenken naar koffie veredelen!
Ontwikkelingen in het onderwijsveld Relaties tussen spelers in het onderwijsveld Opvattingen over kennis en leren Opleidingsscholen en academische basisscholen Erkenning van complexe beroepspraktijk
Toekomstbeeld Samen creëren van beroepsbeeld Beleidssturing en frontlijnsturing Leren in netwerken/leren op de werkplek Ontwikkeling van kennisbasis vanuit de praktijk, samen met praktijkgerichte onderzoekers Ontwikkeling van standaarden Discrete leraar
Hoe het leren in arbeidsorganisaties en van medewerkers verbeterd kan worden? “Daar weten we eigenlijk bar weinig van” Rob Poell, Hoogleraar HRD aan de Universiteit Tilburg in Opleiding & Ontwikkeling, december 2005
Werkplek gerelateerd leren Systeemdenkers: Lipsky Argyris & Schon Senge Engestrom Midgley Onderwijskundigen: Eraut Kessels Simons Wenger Nederlandse (promotie)onderzoeken naar werkplekleren
Teleurgesteld door de fantasiewereld van de modellenbouwers in de organisatiewetenschappen en de onderwijskunde!
Bruining (2006) Learning behind the frontline of public service Narratief onderzoeksrapport Literatuurstudie naar werk- gerelateerd leren Onderbouwing van een kritische benadering Reflexieve brieven
Spanningen tussen theoretische modellen en de weerbarstige praktijk Managers ontvankelijker voor managementboeken dan voor verhalen van medewerkers Het leren in leergemeenschap bevorderd door: Vasthoudendheid van enkelen Leervermogen/leerbereidheid/creativiteit van individuen Leervermogen/leerbereidheid van leergemeenschap Het leren in leergemeenschap wordt ondermijnd door: Politieke processen Bureaucratische procedures Ego’s van de begeleiders Gebrek aan vaardigheden van de begeleiders Gebrek aan eigenaarschap Gebrek aan cohesie in de organisatie Afwezigheid van de burger (klant)
Werkingsprincipes Eigenaarschap Wederzijdse aantrekkelijkheid Zelfsturing Ontwikkelingsgerichtheid
Coördinaten Ton Bruining KPC Groep Postbus 482 5201 AL ‘s-Hertogenbosch 073-6247517 06-53221513 t.bruining@kpcgroep.nl Avans Hogeschool Postbus 90116 4800 RA Breda awm.bruining@avans.nl