Responsie college II: Spearman-Brown G = nieuwe schaal Y= oude schaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Advertisements

De samenstelling van de loonkloof
Samantha Bouwmeester Testtheorie Responsie College Samantha Bouwmeester.
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Math Candel Universiteit Maastricht. 1.Heldere en haalbare probleemstelling 2.Keuze van het design 3.Keuze van onderzoeks/analyse-eenheid 4.Operationalisatie.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
Dynamische tijdbalk Een dynamische tijdbalk geeft een uitvergroot deel van de algemene tijdbalk weer. Hij heet dynamisch omdat hij er voor elke periode.
Stijgen en dalen constante stijging toenemende stijging
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Voorbereiding Clubbridge
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
1 Fysiek belastend werk. 2 Fysieke belasting Meta-analyse van E.L. Mozurkewich et al –Er werden 58 studies geselecteerd die aan hoge kwaliteitseisen.
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Betrouwbaarheid en Validiteit
Standaardisatie prestaties VVT
Beschrijvende en inferentiële statistiek
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
Gegevensverwerving en verwerking
Meten van onderzoeksvariabelen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Logistische regressie
Effect modificatie Algemeen principe Bepalen van effect modificatie
Aanvullende vragen Collegesheets M&S3
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.2
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Voorbeelden van toetsvragen:
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Kinesiofobie bij lage-rugpijn: kan het eenvoudig en toch ‘’evidence-based? Prof.dr. Rob Oostendorp, Nancy Demolon MSc, Olaf van der Zanden MSc, Prof dr.
Standaard-bewerkingen
Deel 2. Hoofdrekenend aftrekken
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Effectonderzoek Kwalitatief, kwantitatief & creatief in één…
Inhoud presentatie Statistische betrouwbaarheid: belangrijk?
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Doorsnede van een rivier
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
In opdracht van NOC*NSF
Professionalisering Medewerkers
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Meta-analyse van observationeel onderzoek Nicole Vogelzangs Afdeling psychiatrie & EMGO + instituut.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Prepare for analysis: 2 planfiles maken, 1 per weegfactor
Een frequent attender is meer dan de som van zijn morbiditeiten
De Radboud Kids: Meet the professor quiz
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Transcript van de presentatie:

Responsie college II: Spearman-Brown G = nieuwe schaal Y= oude schaal Math Candel, Universiteit Maastricht Spearman-Brown G = nieuwe schaal Y= oude schaal

Spearman-Brown Ga ik van een schaal met 10 items naar een schaal met 30 items: Ga ik van een schaal met 10 items naar een schaal met 15 items:

Spearman-Brown Ga ik van een schaal met 40 items naar een schaal met 15 items: Oude schaal: (Y,Y’) = 0.95 Nieuwe schaal: (G,G’) = ?

Spearman-Brown en Cronbach’s : Spearman-Brown geeft altijd de betrouwbaarheid van het gemiddelde of de somscore op de schaal Spearman-Brown en Cronbach’s : G = nieuwe schaal: een schaal met K items Y= oude schaal: een schaal met 1 item

Nadelige effecten van onbetrouwbaarheid 1. Lagere power van statistische toetsen Bijv. Onbetrouwbaarheid verhoogt binnengroepsvarianties:

2. Attenuatie effect

2. Attenuatie effect

2. Attenuatie effect

2. Attenuatie effect

2. Attenuatie effect

2. Attenuatie effect

Attenuatie in formule liggen tussen 0 en 1 betrouwbaarheden van X en Y liggen tussen 0 en 1 de correlatie tussen X en Y wordt dus altijd afgezwakt (gaat naar 0 toe)

Attenuatie in formule

3. Betrouwbaarheid van de verschilscore: Vi = Y1i – Y2i = T1i + E1i – (T2i + E2i) = (T1i – T2i) + (E1i – E2i) Ware score variantie = Var (T1i – T2i) = 2() Meetfout variantie = Var (E1i – E2i) = 22(e)

Heterogeniteit in 2 betekenissen: (1) Heterogeniteit van een groep personen: 2(T) Hoe heterogener de groep, hoe groter 2(T), en hoe groter RESTRICTION-OF-RANGE EFFECT

Heterogeniteit in 2 betekenissen: (2) Heterogeniteit van de items in een schaal Hoe heterogener de items, hoe lager de items met elkaar correleren, en hoe lager de “betrouwbaarheid van 1 item”. Dit leidt via Spearman-Brown tot een lagere Cronbach’s 

ITEM-TOTAL STATISTICS Scale Mean Scale variance Corrected item Alpha if if item if item total-correlation item deleted deleted deleted Item1 7.5714 3.5462 0.4618 0.6414 Item2 7.6286 3.4756 0.4503 0.6421 Item3 7.6571 4.1143 0.0497 0.7185 Item4 7.4000 4.1882 0.2891 0.6773 Item5 7.8857 3.6924 0.2397 0.6878 Item6 7.5429 3.6672 0.4120 0.6513 Item7 7.7143 3.6218 0.3072 0.6718 Item8 7.4857 3.7277 0.4692 0.6462 Item9 8.0000 3.3529 0.4587 0.6394 Item10 7.4000 4.1294 0.3768 0.6711 Item11 7.4286 3.8992 0.4969 0.6528 ALPHA = 0.6856

Vraag 6 uit HERKANSINGSTOETS 27 januari 1999 Errata voor bundel toetsvragen: Vraag 6 uit HERKANSINGSTOETS 27 januari 1999 Goede antwoord: antwoord b: 0.60

Regressie-analyse (lineair en logistische) Vraag 13 uit toetsbundel: Gem. Y = b0 + b1*DHUISART Gem. Y (weinig) = 105.62 = 105.623 -16.157 *DHUISART 0 = -16.157 *DHUISART Dus: DHUISART = 0 voor weinig huisartsen

Regressie-analyse (lineair en logistische) Vraag 13 uit toetsbundel: Gem. Y (veel) = 89.4664 = 105.623 -16.157 *DHUISART 89.4664 - 105.623 = -16.157 = -16.157*DHUISART Dus: DHUISART = 1 voor veel huisartsen

Regressie-analyse (lineair en logistische) Vraag 24 uit toetsbundel: Ln (odds) = b0 + b1*GESLACHT Wat is b1 ? Geen correctie voor STUDIE: bereken geaggregeerde kruistabel (over studies heen) AANGEN niet AANGEN wel Vrouw 325 41 Man 558 375

(2) ln(odds (mannen)) = b0 + b1 ln(odds (vrouwen)) = b0 ln(odds (mannen)) - ln(odds (vrouwen)) = b1 AANGEN niet AANGEN wel Vrouw 325 41 Man 558 375 Odds (mannen) = 375 / 558 ; ln odds(mannen) = -0.40 Odds (vrouwen) = 41/325 ; ln odds(vrouwen) = -2.07 b1 = -0.40 – (-2.07) = -0.40 + 2.07 = 1.67