Openbare verlichting op aanvraag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Onderwerpen Bijdrage aan beter milieu
Verkeersveiligheid Buitenveldert
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatieavond Camminghaburen 3 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Intelligente verlichting Kerkpolder Delft
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
Informatieavond Nijlân 5 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten € 40,-
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
IBU- Stadsingenieurs Dynamische fietspadverlichting Thema bijeenkomst Het Fietsberaad 2 maart 2010 Even voorstellen: Arthur Klink Senior adviseur IBU-stadsingenieurs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Informatieavond Aldlân 17 september Lichtmasten gemeente lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 Beheerkosten € 40 Verbruikskosten.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Geluid buiten inrichtingen verbodsbepalingen stiltegebieden
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
waarom plaatsen we onze verwarming onder het raam?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Les 3: Verkeer TOETS.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Koos Louwerse, Govert de With
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
VEILIG WERKEN LANGS DE WEG
‘Minder Licht”?! Afrondende overwegingen lichtreductie in de praktijk Teus Koteris, NSVV Kernteam Outdoor Hoevelaken, 21 januari 2016.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Nieuwe lokale brug over de Vecht bij Muiden Irma Brandsma, projectleider Muiden, 14 december 2011.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
Transcript van de presentatie:

Openbare verlichting op aanvraag pronvinc 2 maart 2010, afdeling Wegen Openbare verlichting op aanvraag Ries van der Borst Projectmedewerker

Inhoud De locaties De aanleiding / uitgangspunten Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Inhoud De locaties De aanleiding / uitgangspunten Organisatie van het Project N237 Beleidsdoelstelling. Functionele werking Kosten. Samenvatting

Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Locaties : 1. N415 (Hoge Vuursche – Baarn) 2. N234 en N238 Den Dolder 3. N234 Bilthoven 4. N226 Maarsbergen 5. N237Amersfoortse weg (N237) te Zeist tussen kruispunten met Utrechtseweg en Panweg OVL op aanvraag OVL op aanvraag OVL op aanvraag Lengte wegvak ca. 2100 meter

Aanleiding Reconsructie N237 tussen kruispunten Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Aanleiding Reconsructie N237 tussen kruispunten Utrechtseweg en Panweg te Zeist Van Stroomweg (oude rijksweg) naar Gebiesontsluitingsweg

Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Oude situatie hoofdrijbaan N237 Nieuwe situatie

Uitgangspunten Veilige en Duurzame inrichting Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Uitgangspunten Veilige en Duurzame inrichting Bevorderen acceptatie max. snelheid. (80 km/h) Handhaven veiligheid fietsverkeer Verbeteren ecologische waarden Terugdringen lichthinder. Laat het Donker, donker.

Organisatie Reconstructie Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Organisatie Reconstructie Uitgangspunten vastgesteld door Overleg: Gemeenten De Bilt en Zeist Belanghebbenden o.a. politie en RWS, Inspraak Informatie aanwonenden en weggebruikers via Inloopavonden Nieuwsbrieven en Regionale pers

Duurzaam en verantwoord verlichten : GS Besluit 2007 Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Duurzaam en verantwoord verlichten : GS Besluit 2007 Openbare Verlichting OP MAAT voor alle type wegen en paden Rekening houden met : milieueisen en –wensen o.a. terugdringen lichthinder en - vervuiling Energie besparing en terugdringen CO2 uitstoot. Waarborgen VERKEERS- en SOCIALE VEILIGHEID

Alleen Geleiding: 1. (Actieve) Markering Afweging Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Alleen Geleiding: 1. (Actieve) Markering Afweging Detectie: 2 Verlichting op aanvraag 3 Dynamische dimbare verlichting 4 Statisch dimbare verlichting 5 Conventionele verlichting Verkeers- veiligheid in het geding Ja Nee Sociale veiligheid in het geding 2 Verlichting op aanvraag 3 Dynamische dimbare verlichting 4 Statisch dimbare verlichting 5 Conventionele verlichting Ja Nee Geen Verlichting

Functionele werking Wegvakindeling Inmeldpunt Uitmeldpunt Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Functionele werking Wegvakindeling Inmeldpunt Uitmeldpunt Maximum verlichtingstijd Garantieverlichtingstijd

Wegvakindeling Rekening houden met Snelheid Bromfietsers Fietsers pronvinc Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Wegvakindeling 100 m. 100 m. 100 m. 100 m. 100 m. Uit 1 Uit 2 In 1 Uit 3 In 2 In 1 In 2 Uit 1 In 3 Uit 2 Radar Wegvak 1 Radar Radar Wegvak 2 Radar Radar Wegvak 3 Radar 300 m. < = Lengte < = 750 m. 300 m. < = Lengte < = 750 m. enzovoort Rekening houden met Snelheid Bromfietsers Fietsers Voetgangers

Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Inmeldpunt Een inmelding moet op dusdanige afstand geschieden dat de verlichting 8 seconde aan is voordat de gebruiker het wegvak binnentreedt. Hiervoor gaan we uit van de bromfietser snelheid: 12,5 m/s. het inmeldingspunt ligt derhalve op 8 x 12,5 = 100 meter voor een wegvak

Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Uitmeldpunt Het uitmeldpunt ligt meestal op dezelfde locatie als het inmeldpunt, n.l. het uitmeldpunt is het inmeldpunt voor verkeer in tegengestelde richting. Nadat dat alle gebruikers het wegvak hebben verlaten wordt de verlichting gedoofd als de laatste gebruiker 100 meter van het wegvak is verwijderd en De garantie verlichtingstijd is verstreken.

Maximale verlichtingstijd Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Maximale verlichtingstijd Verlichtingstijd welke de maximale verlichtingstijd bewaakt i.v.m. eventueel uitblijven van uitmeldingen Deze verlichtingstijd wordt ingesteld op de maximale reistijd van de langzaamste gebruiker van het inmeldpunt tot het uitmeldpunt. Voorbeeld: Langzaamste gebruiker is meestal de voetganger. Snelheid: 1 m/seconde lengte wegvak 750 meter, inmeldpunt 100 meter voor het betreffende wegvak, uitmeldpunt 100 meter voorbij het betreffende wegvak: De maximale verlichtingstijd = (100+750+100):1= 950 sec

Garantie verlichtingstijd Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Garantie verlichtingstijd Verlichtingstijd welke de minimale verlichtingstijd bewaakt i.v.m. eventuele onterechte uitmeldingen, gebaseerd op de hoofdgebruiker van het wegvak. Voorbeeld: Fietspad, Snelheid fietser: 5 m/seconde lengte 750 meter, inmeldpunt 100 meter voor het betreffende wegvak, uitmeldpunt 100 meter voorbij het betreffende wegvak: De garantie verlichtingstijd = (100+750+100):5= 190 sec

Impressie Besturingskast Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010, afdeling Wegen Impressie Besturingskast

Impressie Verlichting Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Impressie Verlichting

Kosten Verlichting op aanvraag N237 Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Kosten Verlichting op aanvraag N237 Installatie ca. € 153.500,- Verwijderen / afvoeren lichtmasten langs hoofdrijbaan 105 st. á ca € 300,- € 34.500,- Voorbereiding en directie ca. € 30.000,- Totaal € 218.000,-

Eisen en Aandachtspunten Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Eisen en Aandachtspunten Geldende normen en richtlijnen Alleen toepassen als er gedurende langere perioden tijdens avond / nacht weinig verkeer is. Welke weggebruikers maken gebruik van het wegvak: Fietsers, Bromfietsers en / of voetgangers? Welke eisen stelt de wegbeheerder aan de bewaking en monitoring van de installatie Bij combinatienetten moet ook de ondergrondse infrastructuur worden vervangen. De kosten lopen dan flink op (ca. € 35,- / m.)

Samenvatting Verlichting op aanvraag Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Samenvatting Verlichting op aanvraag Energiebesparing (N237: > 90%) Geen lichthinder / - vervuiling als er geen verkeer is . Voorbeeldfunctie Producten zijn nog niet uitontwikkeld Leren van elkaars ervaringen.

Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag Provincie Utrecht – Openbare verlichting op Aanvraag. 2 maart 2010 , afdeling Wegen Vragen?

Bedankt voor uw aandacht. pronvinc 2 maart 2010, afdeling Wegen Bedankt voor uw aandacht. Ries van der Borst