SLM College 2 Discussie outsourcing Service design
Outsourcing Henry Burden’s Wheel
Outsourcing
….. en hoe zit dat dan met ICT?
SLA-componenten beschikbaarheid Beschikbaarheid Integriteit Exclusiviteit Responstijden = kwaliteitskenmerken
SLA-componenten beschikbaarheid Beschikbaarheid: De mate waarin de dienst op de juiste momenten beschikbaar is voor de beoogde gebruikers ….op de juiste momenten…. = overeengekomen openstellingstijden Servicedegradatie Meetgrootheden Beschikbaarheidspercentage MTBF MTTR
SLA-componenten beschikbaarheid Maak opgaven 4.2 en 4.3Tijd: 15 minuten Opgave 4.7 In sommige gevallen doen fabrikanten van ICT-componenten een opgave van de beschikbaarheid van een bepaalde component. Zou men dat het beste kunnen doen in termen van MTBF, MTTR of het beschikbaarheidspercentage?
SLA-componenten beschikbaarheid Beschikbaarheid: De mate waarin de dienst op de juiste momenten beschikbaar is voor de beoogde gebruikers Meetgrootheden Beschikbaarheidspercentage MTBF MTTR Bedreigingen Incidenten Calamiteiten
Integriteit in hoeverre een ICT-dienst: - de juistheid en volledigheid van het transport, de opslag en/of de verwerking van gegevens waarborgt en/of - de juistheid en volledigheid van informatie waarborgt. SLA-componenten integriteit
informatie gegevens
SLA-componenten integriteit Opgave 5.1 Geef een voorbeeld van een invoerfout die door een databasemanagementsysteem opgemerkt kan worden. Opgave 5.5 “Als elke geheugenschijf gemirrord wordt, is het niet meer noodzakelijk gegevens te back-uppen”
SLA-componenten exclusiviteit Exclusiviteit in hoeverre de ICT-dienst er zorg voor draagt dat gegevens tijdens transport, opslag, verwerking en presentatie niet ingezien kunnen worden door onbevoegden. = vertrouwelijkheid
SLA-componenten exclusiviteit Maatregelen Opgave 6.3 Veronderstel dat iemand het RSA-algoritme toepast met publieke sleutel =187. Welke waarde heeft de private sleutel? Opgave 6.4 Opgave 6.5
Service design
Inhoud van een service specificatie Naam van de klantdienst. De geldigheidsduur van de specificaties De gebruikersgroep en de klant. Service level requirements (= de wensen van de klant) Openstellingstijden van de klantdienst. De gebruiksvolumina. Eventuele bewaartermijnen
Service specificatie
Service specsheet = combinatie servicespecificaties + categorie hoofdbasisdienst + vraagspecificatie
Specificatie van een basisdienst
Definitie tijdsblokken
Risicoanalyse Zie figuur blz 137
Cap.planning
Vragen?